Citat:
Ursprungligen postat av
datakille0712
Är själv någon slags ateist med agnostiska inslag så att säga... och har inte intresserat mig så mycket i religion mer än "grunderna" man fått lära sig i skolan och så. Men nu har av någon anledning intresset vuxit lite och jag har börjat läsa lite om religion. En sak som inte riktigt greppar är följande:
Jag har får intrycket att svenska kyrkan är protestantisk? (Rätta mig gärna om jag har fel)
Men om så är fallet, så undrar jag då hur det kommer sig att man känner folk som konfirmerat sig?
Protestantiska kyrkan har ju två sakrament: dopet och nattvarden, medan den katolska kyrkan har sju sakrament: dopet, KONFIRMATIONEN, osv.
Innebär detta att de jag känner som har konfirmerat sig har gjort detta i katolska kyrkor? Och i så fall, hur vanligt är den katolska tron i Sverige? Är min uppfattning om att Sverige främst bestod av protestantiskt kristna fel?
För många av er kan denna fråga uppfattas som ganska dum, men som sagt så är det väldigt nyligen jag överhuvudtaget började intressera mig för allt detta...
Ja, Svenska Kyrkan är en protestantisk kyrka och ser således inte konfirmationen som ett sakrament, men det innebär inte att man för den skull inte använder sig av konfirmation, även om det inte är ett sakrament. Konfirmation finns således i många kyrkor/samfund, även om man inte ser det som ett sakrament.
Man skulle kunna jämföra med äktenskapet. Äktenskapet räknas ju som ett av de katolska sakramenten, men inte bland protestanterna. Det innebär ju dock inte att inte viger folk till äktenskap inom Svenska Kyrkan.