2015-03-26, 11:08
Medlem
Ovcharkas avatar
Jag inleder med att påtala att jag inte är lärd inom teologi, utan blott har ett intresse av det. Saknar dessutom tro på det som i folkmun benämns "Gud".

De tio budorden (Enligt judendom, som väl får ses som orginalet, eller? Med tanke på åldern):
  1. Tro på Gud
  2. Förbud mot otillbörlig tillbedjan
  3. Förbud mot att ingå eder
  4. Att högtidlighålla helgade dagar
  5. Respekt för föräldrar och lärare
  6. Förbud mot mord
  7. Förbud mot äktenskapsbrott
  8. Förbud mot stöld
  9. Förbud mot falskt vittnesbörd
  10. Förbud mot girighet

Räcker inte det? Särskilt de sex sista (Hur man ska bete sig mot sina medmänniskor). Kolla igenom dom - nog räcker det?

Tydligen inte, för de heliga skrifterna är ju fyllda med regler! Regler som är helt bisarra - eller är dom det? Inte kommer dessa från Gud först och främst. Dessa har ju tillkommit efter profeter, hörsägen och - min spekulation - de som skrev böckerna.

Min uppfattning är att övriga regler (omskärelse, ät inte gris, bara sex inom äktenskapet etc) har tillkommit av praktiska skäl i den tid som då rådde. För att ta de tre exempel jag satte inom parantes:

Omskärelse: Av hygieniska skäl. Hålla ner mängden sjukdomar. Alla vet vi ju att förhuden ska dras tillbaka när man tvättar sig så där inte samlas smuts som leder till infektioner.

Ät inte gris: Ej genomkokt/-stekt gris vet vi alla att man ska undvika. För att undvika att någon inte steker kotletten korrekt så förbjuder man helt enkelt grisen. Simpel lösning.

Bara sex inom äktenskapet: Kan visserligen kopplas till dödssynderna (Se nedan), men en praktisk tolkning av det skulle kunna vara att man vill hålla ner risken att sprida könssjukdomar.

De sju dödssynderna:

Min poäng är alltså att alla övriga regler än de tio budorden är tillagda av praktiska skäl. Håller ni med?

Vidare undrar jag varför inte troende nöjer sig med budorden i den värld vi lever i idag. Vi kan äta gris, och skulle vi tillaga den fel och bli sjuka finns det - medicin. Samma sak med könssjukdomar, infektioner. Allt verkar grunda sig i att hålla nere sjukdomar! Men idag har vi som sagt medicin - något som inte fanns för tusentals år sedan.

Borde inte troende ta sitt förnuft till fånga och enbart följa budorden? Trots allt är det ju blott de som är Guds direkta (Nåja, genom Mose) order. Alla andra regler kommer från "simpla" människor.

Visserligen kan man påstå att dessa "simpla människor" bara för vidare vad Gud talat om för dom, men sanningshalten i den kan väl inte ens en troende anse vara särskilt stor?

Gud sade till mig att soffor är djävulens möbel. Slänger du ut din soffa?
Citera
2015-03-26, 12:22
Medlem
kaiross avatar
Nej, budorden räcker inte. För som du poängterar, så påtalar de huvudsakligen hur vi ska bete oss mot varandra. Men det Jesus gjorde var att påtala våra förhållningssätt, oavsett hur vi sedan beter oss. Det räcker inte med att handla rätt - vi måste vilja rätt. Jesus menade att t.ex. vår otro börjar i tanken, att vi då är otrogna även om vi inte fysiskt har begått gärningen. På så sätt kan vi säga att Jesus förstärkte lagen. Inte ens de fromma männen i templet som bad högljutt och offrade kunde komma undan, utan vi blir alla syndare och mer lika inför Gud. Så på samma gång som Jesus kan tyckas göra det svårare, så gör han oss samtidigt mer människa, i det att vi är älskade och förlåtna även med våra brister.
Citera
2015-03-26, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Jag inleder med att påtala att jag inte är lärd inom teologi, utan blott har ett intresse av det. Saknar dessutom tro på det som i folkmun benämns "Gud".

Vidare undrar jag varför inte troende nöjer sig med budorden

Borde inte troende ta sitt förnuft till fånga och enbart följa budorden?

Hur kommer man till Gud, genom att hålla budorden endast ? Saknas inte något tycker du ?
typ tro på Gud, för om du endast följer budorden - tror du på budorden, inte på Gud.
Citera
2015-03-26, 12:57
Medlem
MeanMEs avatar
Att det finns en massa fler regler är ju mest ett exempel på vad folk använt religionen till och vilken uppgift den har för ledarna.

Gud är ju inte existerande för många kristna.
Man är troende pga tradition, rädsla, personliga fördelar mm, mm.
Sann tro är imho väldigt sällsynt, men den finns, det gör den.
Men det är sällan du finner den bland trosgrundare och profeter/förkunnare.

De senare är ju mest att betrakta som mentalt sjuka eller skrupelfria bedragare.
Att de då adderar nya lagar och regler för att styra folket till att uppträda som förkunnaren önskar och göra sin förkunnelse unik är ju inget konstigt, för vi är ju inte mycket mer i deras ögon än dockor och de är den självutnämnda "puppet master'n".
Citera
2015-03-26, 13:01
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Hur kommer man till Gud, genom att hålla budorden endast ? Saknas inte något tycker du ?
typ tro på Gud, för om du endast följer budorden - tror du på budorden, inte på Gud.

Första budordet: Tro på Gud.
Citera
2015-03-26, 14:41
Medlem
Citat:
Första budordet: Tro på Gud.

Du har fel, här är det som är rätt enligt Bibeln.

"Den romersk-katolska och lutherska kyrkans tradition skiljer sig här från den grekisk-ortodoxa kyrkans. Men det hos oss vanliga sättet att dela upp de tio budorden är följande:

1. Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himmelen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.

2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.

3. Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete.

4. Hedra din far och din mor.

5. Du skall inte mörda.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

7. Du skall inte stjäla.

8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa".

Psalmboken: du skall inte ha några andra gudar vid sidan av mig.

eller du skall icke hava några andra gudar jämte mig.
Citera
2015-03-26, 14:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

De tio budorden (Enligt judendom, som väl får ses som orginalet, eller? Med tanke på åldern):
  1. Tro på Gud
  2. Förbud mot otillbörlig tillbedjan
  3. Förbud mot att ingå eder
  4. Att högtidlighålla helgade dagar
  5. Respekt för föräldrar och lärare
  6. Förbud mot mord
  7. Förbud mot äktenskapsbrott
  8. Förbud mot stöld
  9. Förbud mot falskt vittnesbörd
  10. Förbud mot girighet

Citat:
Räcker inte det? Särskilt de sex sista (Hur man ska bete sig mot sina medmänniskor). Kolla igenom dom - nog räcker det?

Det räcker säkert för dom som redan är disponerade för tro/religion. För dom som kräver ett mer tidsenligt underlag räcker det inte som tros/religions-belägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in