Citat:
Ursprungligen postat av
Dondaru
Tjena! Har käkat sertralin ett tag nu, 3-4 månader, och känner av en bra effekt gällande ångestlindringen men har en stor biverkning, sömnlöshet och sömnproblem. Det är sällan jag sover igenom en hel natt nu och jag har otroligt svårt att somna vilket för att jag inte känner mig allt för pigg under dagarna. Jag har planerat att förlita mig på dessa tabletter i 2 månader till sen tänker jag söka psykiatrisk vård och trappa ner SSRI för att försöka lösa min ångest men tror ni jag kan få ut något som hjälper mot sömnen tills dess? Försöker förgäves klara av en massa studier nu men är så otroligt trött hela tiden.
Sertralin är en spännande SSRI. Den har förhållandevis hög påverkan när det gäller att hämma återupptaget av NET och DAT. "NET" och "DAT" är återupptaget av signalsubstanserna noradrenalin och dopamin, alltså transporten av dessa. När hämningen sker av återupptaget av signalsubstanser medför det att MER signalsubstanser finns att använda i den s.k. synapsklyftan. Depression och anledningen till det, är omdiskuterat. Den gamla skolan sitter kvar med skägget i brevlådan och anammar "serotoninhypotesen" och att reglerade "nivåer" av serotonin skulle vara en enkel förklaring till just depression. Så är inte fallet - hos vissa kan det vara anledningen, men knappast hos merparten.
Sertralin är en av dom kraftigaste SSRI-preparaten när det kommer till att påverka andra signalsubstansers återupptag, och detta har ofta en god funktion antidepressivt. Vissa menar på att Sertralin egentligen inte är en "ren" SSRI, eftersom att den har förhållandevis stor påverkan på att hämma återupptagen av både dopamin och noradrenalin, förutom just serotonin, som den är tänkt att göra. Det är egentligen en riktigt cool antidepressiv SSRI och ökar man upp doseringen kraftigt så kommer NET och DAT att hämmas ännu mer, vilket bidrar till en fin antidepressiv effekt. Kraftigare ökningar dosmässigt bidrar dock till att dess primära funktion gällande hämning av SERT (alltså blockering av serotonergt återupptag) blir för stor, vilket kan medföra s.k. serotonergt syndrom bland annat, vilket kan vara farligt.
Du behöver inte nödvändigtvis sätta ut medicinen, den fungerar så som den ska göra, och att du har insomningsproblem är helt enkelt en sid-effekt som troligen beror på att Sertralin hämmar återupptaget av dopamin/noradrenalin. Just noradrenalin är intressant i detta fallet, när hämning av återupptaget sker av denna signalsubstans (beroende på halveringstid) så är det lätt hänt att insomningsproblematik uppstår.
Jag hade bett om att få prova melatonin (ett sömnhormon) i första hand. Detta kan du ta strax innan sänggående. Jag är dock lite skeptisk gällande melatonin och försiktighet med att inta preparatet kan vara aktuellt om man har eller är inom riskzonen för hjärt och kärlsjukdomar.
Resterande vanliga insomningsmediciner/sömnmediciner (som är antihistaminerga) är dock skit och påverkar dopaminreceptorerna många gånger, varför man bör utesluta dessa helt. Imovane och Stilnoct finns, brukar ha bra effekt, men tolerans uppstår snabbt. Mirtazapin i lågdos är ofta ett bra val, fungerar antihistaminergt men påverkar inte dopaminreceptorerna. Kan dock medföra dåsighet dagen efter p.g.a. lång halveringstid.
Hade provat melatonin i första hand. Runkiga överpriser om du får det utskrivet på recept som Circadin. Circadin är dessutom depotfungerande. Köp istället melatonin över nätet (inom Europa) t.e.x. över Ebay. Prova runt 1 mg någon halvtimma innan du lägger dig. Märket Puritan's Pride kan du med fördel testa.
OBS! Melatonin och "Circadin" är samma sak. Circadin är dock det enda godkända preparatet gällande melatonin i Sverige och det har dessutom s.k. depoteffekt, vilket innebär att substansen melatonin (som finns i Circadin) utsöndras kontinuerligt under påverkan av medicinen. Detta kan vara bra och dåligt. För direkt insomning är dock en snabb utsöndring av melatonin att föredra. Det går att få rent melatonin på recept, men då är det ett licenspreparat, patetiskt nog. Priserna internationellt är en baggis, prova dig fram. Finns även melatonin som "instant release" + depotutförande.
Frågor på detta?