Tja. Undrar en sak jag inte riktigt har fått kläm på. Hur ber judar egentligen? Då menar jag vad dom ber för, hur dom gör det och varför dom gör det.
Om man kollar på dom kristna så går dom till kyrkan på söndagar och sen kan dom komma och gå lite som dom vill. Det räcker med att du ber med händerna i kors och oftast ber för något du vill ha. Muslimerna går till moskén på fredagar och sen kan även dom komma lite när dom vill för en extra bön. Dom har ju flest ritualer osv med att man ska tvätta sig innan osv och sen gå ner på knä och pannan i golvet osv... Sen ber dom till gud för att hylla honom, dom tackar honom för allt han gett dom osv...
Vi har religion i skolan just nu och ska skriva en uppsats imorgon om skillnader och jämlikheten mellan dom 3 religionerna. Vi har besökt kyrkan, moskén och synagogan. Jag har bestämt mig att jag ska skriva uppsatsen om bönerna osv. Jag har fått svar som ni ser på hur bönen funkar med kristna och muslimerna men har inte den blekaste aning om hur judarna gör och varför osv...
Skulle vara jätte snällt om ni som vet kan förklara det för mig :P
ps: Om ni vet något som är enklare att skriva mer utförligt som är likhet och skillnad med religionerna får ni gärna ge mig förslag på det också om jag borde skriva om det istället. (Typ: Kyrkan, moskén och synagogan)
Tack på förhand