2015-03-25, 19:56
Medlem
Tja. Undrar en sak jag inte riktigt har fått kläm på. Hur ber judar egentligen? Då menar jag vad dom ber för, hur dom gör det och varför dom gör det.

Om man kollar på dom kristna så går dom till kyrkan på söndagar och sen kan dom komma och gå lite som dom vill. Det räcker med att du ber med händerna i kors och oftast ber för något du vill ha. Muslimerna går till moskén på fredagar och sen kan även dom komma lite när dom vill för en extra bön. Dom har ju flest ritualer osv med att man ska tvätta sig innan osv och sen gå ner på knä och pannan i golvet osv... Sen ber dom till gud för att hylla honom, dom tackar honom för allt han gett dom osv...

Vi har religion i skolan just nu och ska skriva en uppsats imorgon om skillnader och jämlikheten mellan dom 3 religionerna. Vi har besökt kyrkan, moskén och synagogan. Jag har bestämt mig att jag ska skriva uppsatsen om bönerna osv. Jag har fått svar som ni ser på hur bönen funkar med kristna och muslimerna men har inte den blekaste aning om hur judarna gör och varför osv...

Skulle vara jätte snällt om ni som vet kan förklara det för mig :P

ps: Om ni vet något som är enklare att skriva mer utförligt som är likhet och skillnad med religionerna får ni gärna ge mig förslag på det också om jag borde skriva om det istället. (Typ: Kyrkan, moskén och synagogan)

Tack på förhand
Citera
2015-03-25, 20:24
Medlem
Judar ställer sig ansiktet emot en vägg eller ett hörn och börjar rabbla upp moses ord ifrån Torah samtidigt som man gungar framåt med överkroppen emot väggen.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=jQTYU3O6H3o
Senast redigerad av Kimmelshow 2015-03-25 kl. 20:28.
Citera
2015-03-25, 21:28
Medlem
Himmler!s avatar
Troende judar lindar tefillin alltså böneremmar och bönekapslar runt ena armen och en kapsel på huvudet. Åtminstone under morgonbönen. Man brukar även ha på sig en tallit dvs en bönesjal med tzitzit bönefransar vid de fyra hörnen på sjalen. Tzitzit används för att man skall tänka på alla 613 mitzvot alltså reglerna givna i Torah.
Citera
2015-03-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Troende judar lindar tefillin alltså böneremmar och bönekapslar runt ena armen och en kapsel på huvudet. Åtminstone under morgonbönen. Man brukar även ha på sig en tallit dvs en bönesjal med tzitzit bönefransar vid de fyra hörnen på sjalen. Tzitzit används för att man skall tänka på alla 613 mitzvot alltså reglerna givna i Torah.

Tack. Och hur är bönen? Ber dom efter något dom vill ha eller ber dom för hylla gud att dom tror på honom eller vad är det dom ber om?
Citera
2015-03-25, 22:01
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingenishere
Tack. Och hur är bönen? Ber dom efter något dom vill ha eller ber dom för hylla gud att dom tror på honom eller vad är det dom ber om?

Det är för det mesta att tacka och prisa gud för allt möjligt. Judiska böner brukar börja med orden baruch ata adonai eloheinu melekh ha olam dvs vi prisar dig herren våran gud allsmäktig konung av universum. Den mest grundläggande judiska bönen kallas för shema Yisrael och lyder shema Yisrael adonai eloheinu adonai echad dvs hör o Israel herren är våran gud herren är en.

bönen Birkhat HaGomel brukar användas efter att man t ex har överlevt en svår sjukdom eller efter barnafödande.

Så här lyder Shema Yisrael i sin helhet. Det är även det som står på hebreiska längst ner i min signatur:https://www.youtube.com/watch?v=sfF6-TkAnBM
Senast redigerad av Himmler! 2015-03-25 kl. 22:05.
Citera
2015-03-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelshow
Judar ställer sig ansiktet emot en vägg eller ett hörn och börjar rabbla upp moses ord ifrån Torah samtidigt som man gungar framåt med överkroppen emot väggen.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=jQTYU3O6H3o

Finns inget som säger att man ska stå vid en vägg eller ett hörn. Att judarna ber vid muren vid Tempelberget i Jerusalem beror på att det är den enda kvarvarande delen av judarnas tempel.

De gungar med kroppen för att det ger mer intensitet i bönen, jämfört om man står stilla.
Citera
2015-03-26, 23:10
Medlem
Ja det finns form och och det finns innehåll.
Religiösa judar har mycket form. Morgonbön, ensam eller i grupp om minst tio vuxna (män hos ortodoxa, men andra riktningar även kvinnor).
Gudstjänster i synagogan fredag kväll - och helst lördag kväll. Helst går man till gudstjänsten till fots, men inte alltför lång promenad - man får ju inte arbeta under sabbaten.
Många korta böner vid vardagsgörmålen. Typ välsigna Gud för dagens bröd...
En religiös jude tar det väldigt snabbt, rabblar fram orden, så det tar inte så lång stund som det låter.

De judar som inte tillhör de ortodoxa inriktningningarna, har givetvis färre bön, och de inte religiösa nästan inga alls. Judar som inte är så religiösa - numera de de stora flertalet. Det är en vid skala.

Innehåll, utom att allmänt hedra Gud och tacka för Guds gåvor mm...:
Man får inte be om omöjliga saker. Eller om man så vill: Gud kan ju per definition göra allt. Men även för Gud är det mycket enklare att utföra små under, än att utföra väldiga under.
Därmed får man be enbart om små under.
Klassiskt exempel: Du ser och hör brandkåren köra på fulla sirener, med ambulanser i full fart bakom, saftblandaren virvlar för fullt, de kör mot din stadsdel och din gata.
Du får INTE be att det inte är ditt hus som brinner!!! Dels, har det hänt så har det redan hänt. Det gjorda kan svårligen göras ogjord. Vidare, den bönen skulle antyda att du ber Gud att det brinner i hos någon annan! Att du vill någon annan illa! Och det är riktigt fult.
Vad du däremot FÅR be om i denna situation, ja BÖR be om, är att räddningen hinner i tid. Att brandmännen gör ett bra jobb. Att sjukvårdspersonalen gör ett bra jobb. Att de skadade som inte är döda än, att de klarar sig med Guds och läkarnas hjälp.
Detta får och bör du bör be om i dylika lägen.

Och dylika innehållsböner antas genomsyra hela det judiska tänkandet. Må det?! men iaf!

Vidare. Vad man tänker, det är svårt att kontrollera. Svårt för andra, svårt för dig, ja även svårt för Gud, även om Hen är allsmäktig.
Så, goda tankar är viktiga, men det som räknas i första hand är goda gärningar. Att du hjälper dina medmänniskor och djur, och så.
Detta är Gudi behagliga gärningar, för att låna ett kristet uttryck.
Att du är en god samhällsmedborgare, att du lever ett värdigt liv, är också viktigt, allt detta nästan fullt i klass med "pious" böner.
Citera
2015-03-29, 17:29
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Men jag fattar inte en grej, är när de gungar sådär fram och tillbaka ( det är inte enda sättet och be på, man kan vända på sig ståendes också alltså svänga med kroppen) hur hinner de läsa, tappar dom inte bort sig i texten , jag har prövat och gunga sådär fram och tillbaka och läsa samtidigt, jag tappar bort mig i texten, är det nåt fel jag gör? Jag tycker att fler och fler borde be sådär,
Citera
2015-03-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Men jag fattar inte en grej, är när de gungar sådär fram och tillbaka ( det är inte enda sättet och be på, man kan vända på sig ståendes också alltså svänga med kroppen) hur hinner de läsa, tappar dom inte bort sig i texten , jag har prövat och gunga sådär fram och tillbaka och läsa samtidigt, jag tappar bort mig i texten, är det nåt fel jag gör? Jag tycker att fler och fler borde be sådär,

Observanta judar ber tre gånger per dag. Eftersom de flesta av dem har gjort det under många år så kan de bönerna i princip utantill. De läser alltså inte så mycket i boken utan har den mer som stöd om man skulle glömma nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in