2015-03-25, 17:39
Medlem
Hej jag har en lillebror som ska flytta upp till Stockholm och börja gymnasiet här och han vill läsa Ekonomi, han har kollat på bla. Östra Real och Vrg Djurs. Har för mig han ligger på 275 poäng och han går andra terminen i åttan och kämpar på och kommer förmodligen höja sina poäng till ca 300.
Men till min fråga, han vill gå på ett "finare" gymnasium med roliga och studiemotiverade klasskamrater.
Vet du något gymnasium liknande t.ex Vrg Djursholm? Var har du gått? Vilka gymnasium skulle du föredra?

Tack på förhand!
PS. Boende för honom är inget problem
Citera
2015-03-25, 18:16
Medlem
varsomfolks avatar
Han kommer inte komma in på ett ''elit''gymnasium med varken 275 eller 300 poäng. Det är helt kört. Det är väsentligt högre krav på de bästa skolorna i Stockholm. För att komma in på en helt okej skola krävs cirka 250 +- poäng. Så din ''lillebror'' bör söka till en bra eller helt okej istället. ''elit''skolorna har dessutom en sjukligt okreativ miljö. Kritiskt tänkande uppmuntras INTE.
Citera
2015-03-25, 18:30
Medlem
Hanlons avatar
Oavsett om han tror sig veta att det är ekonomi han är intresserad av att läsa tycker jag han borde gå NV istället. Ger en bättre matematikkunskap och, ofta, finns de mest motiverade studenterna på NV programmet (ja, jag generaliserar lite.)

NV ger som sagt bättre kunskap inom matematik, men även behörighet att söka till fler högskoleutb. efter gymnasiet, så om din bror skulle få för sig att han vill läsa industriell ekonomi (eller andra civ. ing. utbildningar riktat mot ekonomi) kan han göra det utan att behöva komplettera.
Citera
2015-03-25, 18:41
Medlem
Hej tack för ditt svar "varsomfolk"
Vad är då ett elitgymnasium enligt dig och vilka intagningspoäng har de gymnasium?
Vilka gymnasium tror du han kommer in på med 300p?
Tror du inte har så bra koll faktiskt för han har tittat på detta förra årets antagningsgräns och där har inget gymnasium över 300 kanske 310 på någon spets utbildning.
Citera
2015-03-25, 18:45
Medlem
skickar ett pm, kommer strax eftersom jag skriver på mobilen
Citera
2015-03-25, 18:45
Medlem
Hej Hanlon och tack för ditt svar!
Han är väldigt inställd på ekonomi men han kan ju ångra sig.
Vilka gymnasium skulle du föredra om han vill läsa ekonomi respektive NV?
Citera
2015-03-25, 18:47
Medlem
VRG Djursholm och Enskilda gymnasiet i Stockholm rankas som Sveriges bästa gymnasieskolor. Så där skulle jag säga att han borde gå!
Citera
2015-03-25, 18:51
Medlem
Djursholm? Där har du helt fel... Kanske på din tid men inte de senaste åren
Citera
2015-03-25, 18:51
Medlem
Hej olivolja123, tack för ditt svar!
Vad är intagningspoängen på dessa skolor? Har du gått där själv?
Han vill gärna gå med folk som är sociala och roliga inte folk som endast pluggar osv.
Citera
2015-03-25, 18:52
Medlem
Vem bryr sig om sådant? Det avgör knappast något. Det enda som händer är att man får ett uppblåst ego och blir ordentligt nedtagen på högskolan sen. Gymnasiet är ju endast till för behörighet.
Citera
2015-03-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varsomfolk
Han kommer inte komma in på ett ''elit''gymnasium med varken 275 eller 300 poäng. Det är helt kört. Det är väsentligt högre krav på de bästa skolorna i Stockholm. För att komma in på en helt okej skola krävs cirka 250 +- poäng. Så din ''lillebror'' bör söka till en bra eller helt okej istället. ''elit''skolorna har dessutom en sjukligt okreativ miljö. Kritiskt tänkande uppmuntras INTE.
Och på vilket sätt behövs kreativitet i ekonomilinjen?
Citera
2015-03-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSprezzatura
Hej olivolja123, tack för ditt svar!
Vad är intagningspoängen på dessa skolor? Har du gått där själv?
Han vill gärna gå med folk som är sociala och roliga inte folk som endast pluggar osv.

Brukar ligga på 300-320 (320 var max på min tid). Har gått på Enskilda. Folk är sociala och duktiga i plugget då många vill komma in på högskolan och plugga något bra osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in