2015-03-25, 11:57
Medlem
Hej flashback!
Jag har i 2,5 år använt dygnetrunt linserna biofinity utan problem (Förutom förra året i oktober då jag fick biverkningar av cerazette och inte kunde använda linserna ordentligt, men problemen med linserna upphörde helt när jag slutade med pillerna och har funkat fint sedan dess) men förra veckan fick jag plötsligt problem.

Jag var i skolan och linserna började glida runt så det blev suddigt i kanterna och snart blev det obekvämt så jag tog av dem. Ögonen kändes då alldeles torra och linsvätska hjälpte inte. Jag fick vila ögonen i en halvtimme men behövde se på lektionen så stoppade in dem igen. De satt bra en liten stund men började strax krångla igen. Så jag fortsatte med att ta ut och in dem under dagen eftersom jag behövde se och inte hade glasögon med mig. När jag kom hem bytte jag direkt till glasögon. Efter det hade jag glasögon i fyra dagar för att låta ögonen vila. Ögonen kändes helt bra efter två dagar men jag hade glasögon två extra dagar för säkerhets skull. Igår satte jag i linseer igen och de funkade fint så jag sov med dem som vanligt.

Imorse vaknade jag dock med att synen var suddig, och ögonen kändes något torra. Jag försökte skölja med linsvätska men det hjälpte inte, jag testade ta ut dem och skölja och stoppa in igen men det fungerade inte så frustrerad tog jag ut dem och satte på mig glasögon igen.

Är det någon som har någon ide om vad det här kan handla om? Varför fungerar det helt plötsligt inte?

TLDR: biofinity dygnetrunt linser harr använts i 2,5 år men har nu plötsligt blivit svåra att använda då ögonen blir torra, varför blir det så?

//wayu
Citera
2015-03-25, 12:40
Medlem
Långtidslinser är kända för att ge silikonallergi efter lång tids användande.
Citera
2015-03-25, 14:04
Medlem
Trötthet, förkylning, pollen, AC osv. Kan ge problem med linser, själv har jag bausch and lomb purevision toric, funkar kanon tills ngt av ovanstående ibland ställer till det. Minst 5 år har jag använt den.
Citera
2015-03-30, 15:47
Medlem
Konkubin: det hoppas jag verkligen inte att jag har blivit. Men om man är allergisk borde man väl få en reaktion ganska snabbt? Jag klarade ju av att ha dem en hel dag utan problem...

Haddirajraj: jag har varit förkyld nyligen, men det var ca 2 veckor innan problemen med linserna började. Kan det fortfarande påverka? Och i så fall hur länge?

Någon annan som har någon ide vad det kan vara?
Citera
2015-03-31, 07:22
Medlem
Stess avatar
Har du oflyt har du blivit överkänslig.

Jag hade dygnet-runtlinser förr och jag uppskattade det verkligen. Att varje morgon få vakna upp med perfekt syn. Det kan jag tyvärr inte längre.

Jag vet såklart inte om det var flygresan som triggade igång det men jag hade i linserna på en Atlantflygning och efter det började ögonen bråka. Linserna halkade runt, mild klåda, linserna fastnade på ögat.

Testade att hålla upp i någon vecka för att lufta ögonen. Tyvärr satte linserna igång att bråka igen några timmar efter att jag hade satt i dem. Klåda och rinnande ögon.

Jag har testat alla linser Synsam har att erbjuda men de enda som fungerar som de ska är endagslinser. Jag brukar be om att få testa "riktiga" linser typ vart tredje år för att se om någon ny modell fungerar.

Sist verkade det gå bra med någon ny dygnet-runt men när jag vaknade på morgonen var det som att dra av två plåster från ögonen och det sved som fanns i några timmar...

So, vill jag ha linser blir det i ~8h intervaller, annars får jag samma problem som du + klåda.
Citera
2015-03-31, 21:28
Medlem
Är det inte rätt vanligt att folk får problem om de använder dygnet runt-linser just dygnet runt? Alltså, det är onödigt att belasta ögonen när man ändå inte använder dem, det vill säga när du sover. Visst, det är lyx att vakna med perfekt syn men vad är det som är så jobbigt att ta sig en minut på morgonen med att stoppa in linserna? Du besparar ögonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in