2015-03-25, 04:47
Medlem
Bimsens avatar
Har erfarenhet av att flashback alltid har rätt, så några rådfrågor:

Jag bor i Stockholm och mina gymnasiebetyg begränsar mig till ett enda program på KTH: Högskoleingenjör i teknisk kemi (3 år). + 2 år masterutbildning

En annan utbildning som lockar mig är dataingenjör på högskolan i Halmstad.
När det gäller dataingenjör på HH kan jag alternativt gå Civing. datateknik (5 år)

Är dataintresserad såväl som kemiintresserad. Vilken utbildning kommer jag längst med? Vilken bransch är mest öppen så att säga?

Sista frågan: Vad är skillnaden mellan (högskoleingenjör + 2 år) och civilingenjör (5 år)
Citera
2015-03-25, 07:24
Medlem
Papulis avatar
Jag tror att fler arbetsgivare är beroende av folk som kan IT i dagsläget om man jämför med kemiingenjörer. Sen tror jag också att Data ger dig en stor bredd som gör att du inte behöver låsas fast inom ett visst område.

Jag har själv läst kemiprogrammet på KTH och tyckte att det var en bra utbildning då, men har hört av kompisar som läser nu att den blivit sämre med åren - men håller fortfarande högre klass!

Man kan baka in båda dina intressen genom att välja till kurser om du läser vidare (+ 2 år) inom tex beräkningskemi osv.

Skillnaden mellan 5 år civ. Ing jämfört med H. ing + 2 års master är egentligen bara titeln, men arbetsgivare i dagsläget kollar egentligen mest efter en master så jag hade personligen inte sagt att det är nån skillnad. Kanske kan man få några hundringar extra i lön som civ ing.
Citera
2015-03-25, 09:14
Medlem
Bimsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papuli
Jag tror att fler arbetsgivare är beroende av folk som kan IT i dagsläget om man jämför med kemiingenjörer. Sen tror jag också att Data ger dig en stor bredd som gör att du inte behöver låsas fast inom ett visst område.

Jag har själv läst kemiprogrammet på KTH och tyckte att det var en bra utbildning då, men har hört av kompisar som läser nu att den blivit sämre med åren - men håller fortfarande högre klass!

Man kan baka in båda dina intressen genom att välja till kurser om du läser vidare (+ 2 år) inom tex beräkningskemi osv.

Skillnaden mellan 5 år civ. Ing jämfört med H. ing + 2 års master är egentligen bara titeln, men arbetsgivare i dagsläget kollar egentligen mest efter en master så jag hade personligen inte sagt att det är nån skillnad. Kanske kan man få några hundringar extra i lön som civ ing.

Men kommer jag utveckla datorprogram för att lösa kemiska problem, eller använda mig utav befintliga?

Hur stor inverkan har lärosätet? Dvs en examen från KTH, kontra högskolan i halmstad?
Citera
2015-03-25, 09:55
Medlem
5 års studering... worth
Citera
2015-03-25, 15:05
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimsen
Har erfarenhet av att flashback alltid har rätt, så några rådfrågor:

Jag bor i Stockholm och mina gymnasiebetyg begränsar mig till ett enda program på KTH: Högskoleingenjör i teknisk kemi (3 år). + 2 år masterutbildning

En annan utbildning som lockar mig är dataingenjör på högskolan i Halmstad.
När det gäller dataingenjör på HH kan jag alternativt gå Civing. datateknik (5 år)

Är dataintresserad såväl som kemiintresserad. Vilken utbildning kommer jag längst med? Vilken bransch är mest öppen så att säga?

Sista frågan: Vad är skillnaden mellan (högskoleingenjör + 2 år) och civilingenjör (5 år)

Bara baserat på jobb som finns listade så skulle jag säga att det finns mycket jobb inom båda sektorer men att IT klart har bredast utbud. Det finns många här som kommer ge dig ett svar men det är nog svårt att säga 100%.

Du kanske ska fråga dig vilket ämne du är mest intresserad av? Tänk på att kemister idag behöver kunna mycket dataprogram och ska kunna koppla upp sig till vissa databaser osv, om du behärskar båda områden så kommer du vara riktigt vass på marknaden. Om jag var du skulle jag läsa kemi och försöka hålla mina programmeringskunskaper på topp, då får du både ägna dig åt ett ämne som du är väldigt intresserad av och få tillämpa detta på roliga sätt samtidigt som du troligtvis fortsätter vara attraktiv i IT-världen.
Citera
2015-03-26, 00:43
Medlem
KazooDogs avatar
Som tidigare nämnts skulle data förmodligen ge dig bredast jobbutbud. Kemibranschen är stor och lönsam, men hyfsat stängd i den bemärkelse att du som kemiingenjör med största sannolikhet kommer jobba antingen i labb, som konsult, alternativt med pappersmassa eller kemikalietillverkning hos någon av giganterna. Med data och IT-expertis kan du vara användbar lite i vilken bransch som helst, som kemitekniker inte lika mycket

Både data- och kemiteknik är dock lukrativa områden med goda karriärmöjligheter, så i slutändan tycker jag det handlar om vad som intresserar dig mest och vad du helst vill jobba med i framtiden. Ser du dig själv som entreprenör om fem år? Forskare? På kontor eller i process? Det är du som vet bäst vad du själv vill göra, och beroende på vad det är kan båda två vara passande utbildningar.
Senast redigerad av KazooDog 2015-03-26 kl. 00:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in