2015-03-24, 21:14
Medlem
Hittade ingen lämplig tråd så jag gör denna.
Köpte mig en nyare bil för några veckor sedan. Vindrutan var som glaset i cockpit på ett JASplan, bortsätt ett litet stenskott.
Förra lördagen var en bilåkardag vilket resulterade i en saftig smäll på rutan och ett v-format stenskott.
Tidigare bilar jag haft har haft blästrade rutor så jag har aldrig brytt mig tidigare.
Åter till denna ruta.
På TV har jag sett hur man på 30 sekunder fått ett stenskott, hunnit till carglas samt fått rutan lagad utan ett spår av skadan medna man fortfarande satt kvar i bilen.

Något med den reklamen är lite fel. Kan inte peka riktigt på vad.
Men jag kom till glasfirman i tid, vilket bara det är positivt för att vara mig. De tog nycklarna och så fick jag lite kaffe ur en maskin. Det smakade för övrigt, mkt illa. En timme senare var de klara med mina två stenskott och min vackra röv berättade att den saknade bilsätet.
200kr senare satte jag mig i min bil och inte fan hade jag en ruta i nyskick. Båda stenskotten syns fortfarande. Fördelen är att de inte är skarpa och nog kommer vara kvar i sitt nuvarande utförande.

Egentligen borde jag inte klaga, men med tanke på reklamen är jag faktiskt missnöjd.

Vore kul att höra andras erfarenheter. Hade jag otur i valet av glasmästare eller ska jag fortsätta sätta körnaren i rutan när den börjar bli dålig?
Citera
2015-03-24, 21:26
Medlem
Iloveludas avatar
Har lagat några stenskott och varit mycket nöjd med resultatet. Om man inte vetat om dom så skulle man inte tänkt på det.
Enda misstaget en gång var att det stack upp en typ liten grad som sabbade torkarbladet fort.
Detta avhjälpte jag själv genom att skrapa med ett rakblad.
Citera
2015-03-24, 21:43
Medlem
Bouchets avatar
Hur bra en lagning blir beror på många faktorer. Sprickornas utformning och omfattning, personen som utför reparationen samt vilken utrustning som används. Ibland blir det bara en liten prick kvar, ibland så går det inte att laga. Allt är inte svart eller vitt.
Citera
2015-03-25, 07:32
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad

--- snip ---

Vore kul att höra andras erfarenheter. Hade jag otur i valet av glasmästare eller ska jag fortsätta sätta körnaren i rutan när den börjar bli dålig?

Min bils framruta har väl en 4 eller 5 stenskott som lagats på samma glasfirma. Inget var väl dock speciellt stort.

Två syns och de andra kan jag inte hitta igen.
Citera
2015-03-25, 07:58
Moderator
Rassas avatar
Som sagt blir resultatet efter lagning lite olika beroende på hur stenskottet såg ut. Även om det kan synas fortfarande så spricker det inte upp mer, vilket gör att man åtminstone slipper byta hela rutan så småningom.
Citera
2015-03-25, 09:04
Medlem
Iloveludas avatar
Något som också påverkar resultatet är om stenskottet är nytt eller om det är gammalt. Gamla stenskott inehåller diverse trafikfilm och andra föroreningar som gör att resultatet blir sämre.
Citera
2015-03-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Som sagt blir resultatet efter lagning lite olika beroende på hur stenskottet såg ut. Även om det kan synas fortfarande så spricker det inte upp mer, vilket gör att man åtminstone slipper byta hela rutan så småningom.
Lite så jag tänkte. Det nya jag fick såg ut som det tänkte växa och så kul är det inte att byta en ruta
Citera
2015-03-25, 10:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Lite så jag tänkte. Det nya jag fick såg ut som det tänkte växa och så kul är det inte att byta en ruta

Precis. Fick ett rejält stenskott på väg hem från jobbet för ett par år sen, i överkanten på rutan och tänkte att "det där får jag se till att laga redan i morgon så att det inte blir värre" och på morgonen hade rutan spruckit hela vägen ner. Mitt i siktfältet också. Det var bara att bita i det sura äpplet och byta rutan.
Citera
2020-03-14, 18:38
Medlem
Isnatts avatar
Jag har fått ett stenskott på framrutan, nere till vänster. Det är väldigt litet, som ett nålstick 'djupt' och med små strimmor från själva träffen, ett par mm långa. Ser ut som en snöflinga eller is-ros.
Hade inga stenskottsplåster så satte vanlig tejp på. Såg även en handfull andra små märken i framrutan.
Är så pass små stenskott 'värda' att laga? Eller det kanske är det man ska göra omedelbart innan dom spricker upp mer?
Vad brukar det kosta utan försäkringsbolagets inblandning? Jag har helförsäkring men vill inte få höjd premie framöver pga sån här liten sak om det är billigt att ordna på egen hand hos bilglasverkstad.

Jag har huvskydd på motorhuven, undrar hur mycket den påverkar? Tänker om den lyckas dämpa farten på stenarna eller styr dom upp på rutan eller över?
Citera
2020-03-14, 19:10
Medlem
Jag hade ett stenskott en gång som jag åkte för att laga. Firman annonserade ut att är inte stenskottet större än en 5-krona så lagas det gratis på försäkringen (gamla 5-kronan).
Mitt stenskott var inte så stort, men nästan.

Döm om min förvåning när firman säger efter kontroll att hela rutan måste bytas. Vadå bytas sa jag. Jo stenskottet är för stort säger dom. Jag ifrågasatte det då de hade annons om att storlekar upp till en 5-krona lagas, men de menade att det ändå inte gick att laga, då sket jag i det för byte av framruta var för dyrt.
Citera
2020-03-14, 19:27
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag hade ett stenskott en gång som jag åkte för att laga. Firman annonserade ut att är inte stenskottet större än en 5-krona så lagas det gratis på försäkringen (gamla 5-kronan).
Mitt stenskott var inte så stort, men nästan.

Döm om min förvåning när firman säger efter kontroll att hela rutan måste bytas. Vadå bytas sa jag. Jo stenskottet är för stort säger dom. Jag ifrågasatte det då de hade annons om att storlekar upp till en 5-krona lagas, men de menade att det ändå inte gick att laga, då sket jag i det för byte av framruta var för dyrt.
Stort som en femkrona, ja då har de ljugit ordentligt. Som jag fattat det så är det mindre stenskott som gäller samt att sprickbildning inte hunnit börja. Fast jag tycker väl alltid att det blir lite sprickbildning. Lagat någon jobbil på det viset, men själv varit tvungen att byta ruta på min bil.
Citera
2020-03-14, 19:34
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har fått ett stenskott på framrutan, nere till vänster. Det är väldigt litet, som ett nålstick 'djupt' och med små strimmor från själva träffen, ett par mm långa. Ser ut som en snöflinga eller is-ros.
Hade inga stenskottsplåster så satte vanlig tejp på. Såg även en handfull andra små märken i framrutan.
Är så pass små stenskott 'värda' att laga? Eller det kanske är det man ska göra omedelbart innan dom spricker upp mer?
Vad brukar det kosta utan försäkringsbolagets inblandning? Jag har helförsäkring men vill inte få höjd premie framöver pga sån här liten sak om det är billigt att ordna på egen hand hos bilglasverkstad.

Jag har huvskydd på motorhuven, undrar hur mycket den påverkar? Tänker om den lyckas dämpa farten på stenarna eller styr dom upp på rutan eller över?

Kolla med ditt försäkringsbolag. Många av dessa har självriskbefriad reparation av stenskott eller en låg självrisk (typ 200 kr) för att laga stenskott. Det påverkar inte din premie.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in