2015-03-24, 18:30
Medlem
Hej!

På fritiden så jobbar jag som webbutvecklare, och för cirka 1,5 vecka sedan så fick jag en kund som ville ha en hemsida till ett nystartat projekt.

Jag träffade kunden, vi gick igenom vad som skulle göras och jag påbörjade arbetet samma dag. Jag har än så länge lagt runt 50 timmars arbete på hemsidan. Men nu till problemet.

Jag får inte tag på kunden längre, eller mer snarare hon ignorerar mig. Har gått en vecka utan något svar från henne, på varken Facebook, mejl eller telefon. Har ringt henne ett flertal gånger, jag har skickat ett flertal sms och mejl, men som sagt inget svar någonstans.

Ett par gånger när jag har ringt henne, då har det varit upptaget vilket bara bekräftar att hon väljer att inte svara mig.

Vad kan jag som "leverantör" göra? Har hon begått något brott om man säger så? Är detta något som man kan gå vidare med till polisen till exempel? Känner inte riktigt för att bara släppa det, när jag har lagt så pass mycket tid på det hela.

Vill samtidigt kunna lösa det på bästa möjliga sätt, men det är lite svårt när man inte ens får tag på henne längre. Har hennes personnummer och adress.

Kan tillägga att hon även har tillgång till hemsidan och alla filer.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Stpwille 2015-03-24 kl. 18:36.
Citera
2015-03-24, 18:36
Medlem
acebaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stpwille
Hej!

På fritiden så jobbar jag som webbutvecklare, och för cirka 1,5 vecka sedan så fick jag en kund som ville ha en hemsida till ett nystartat projekt.

Jag träffade kunden, vi gick igenom vad som skulle göras och jag påbörjade arbetet samma dag. Jag har än så länge lagt runt 50 timmars arbete på hemsidan. Men nu till problemet.

Jag får inte tag på kunden längre, eller mer snarare hon ignorerar mig. Har gått en vecka utan något svar från henne, på varken Facebook, mejl eller telefon. Har ringt henne ett flertal gånger, jag har skickat ett flertal sms och mejl, men som sagt inget svar någonstans.

Ett par gånger när jag har ringt henne, då har det varit upptaget vilket bara bekräftar att hon väljer att inte svara mig.

Vad kan jag som "leverantör" göra? Har hon begått något brott om man säger så? Är detta något som man kan gå vidare med till polisen till exempel? Känner inte riktigt för att bara släppa det, när jag har lagt så pass mycket tid på det hela.

Vill samtidigt kunna lösa det på bästa möjliga sätt, men det är lite svårt när man inte ens får tag på henne längre. Har hennes personnummer och adress.

Tack på förhand!

Jag tycker du skickar en faktura på de timmar du lagt ner hittills..kommer bli fart på damen!
Citera
2015-03-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acebace
Jag tycker du skickar en faktura på de timmar du lagt ner hittills..kommer bli fart på damen!
Har en faktura som kommer att skickas ut till henne ikväll, och den får hon betala för att slippa KF. Pch väljer hon att bestrida den, då har jag gott om underlag som visar vad hon har beställt och att hon väljer att ignorera mig.
Citera
2015-03-24, 18:38
Medlem
Evidensias avatar
Har du ett skriftligt avtal om arbetet? Annars gäller "ord mot ord", dvs en muntlig överenskommelse som kan vara svår att bevisa i tingsrätten. Tyvärr verkar det kört för din del, baserat på vad du nämnt här.

Tillägg: Såg att du hade skriftligt underlag på beställningar. Det ökar dina odds med 100% att få ersättning
Senast redigerad av Evidensia 2015-03-24 kl. 18:41.
Citera
2015-03-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evidensia
Har du ett skriftligt avtal om arbetet? Annars gäller "ord mot ord", dvs en muntlig överenskommelse som kan vara svår att bevisa i tingsrätten. Tyvärr verkar det kört för din del, baserat på vad du nämnt här.
Ett avtal finns, så det är inte ord mot ord.
Citera
2015-03-24, 18:42
Medlem
acebaces avatar
Citat:
Har en faktura som kommer att skickas ut till henne ikväll, och den får hon betala för att slippa KF. Pch väljer hon att bestrida den, då har jag gott om underlag som visar vad hon har beställt och att hon väljer att ignorera mig.

Snyggt!
Citera
2015-03-24, 19:10
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Citat:

Uppdatera oss gärna med hur det går. Lycka till!
Citera
2015-03-24, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skebokvarnsvagen
Uppdatera oss gärna med hur det går. Lycka till!
Återkommer självklart med uppdatering i detta.
Citera
2015-03-24, 19:33
Medlem
Hegamons avatar
Sänd faktura och gå till fogden om hon inte betalar. Du kan ju fråga först varför hon inte betalar. Du kan kolla om det är oklarheter om hur många timmar hon ska betala. Särskilt om det finns skriftligt underlag kan du kräva pengar. Om enbart ord står mot ord hade jag inte gått vidare, det är oftast då oklarheter om jobbets omfattning ändå. Har hon inte råd, gör en betalningsplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in