Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2005-10-03, 13:19
  #1
Moderator
tobess avatar
FAQ - Tripprapporter

Q: Vad är en tripprapport?
A: Det är en beskrivning av ett rus på någon drog.


Q: Är det bara personer som tagit hallucinogener som får skriva här?
A: Nej, forumet är öppet för alla droger.


Q: Finns det några speciella regler för det här delforumet?
A:
  • Skriv så detaljerat som möjligt.
  • Rubriken för tråden ska innehålla namnet på den drog du tagit.
  • Kommentarer till rapporterna som bara består av ett smiley eller något enstaka ord raderas.
  • Skriv era rapporter dagen efter ruset, inte under det.
  • Kom ihåg att du inte får bryta mot PUL (Personuppgiftslagen) när du skriver din rapport. Fullständiga namn, adresser eller andra uppgifter som kan bindas till en person är förbjudna enligt regel 1.06.
  • Trådar som inte anses hålla måttet låses eller flyttas.


Q: Hur ska en tripprapport se ut?
A: Här finns en mall som ni kan följa om ni vill, men det är inget tvång.

Citat:
Substans: Vilken drog/substans har du tagit?

Dos: Hur mycket tog du vid tillfället?

Ålder: Kön: Vikt: (Valfria fakta)

Tid: Hur länge varade trippen?

Beskrivning: Skriv in din beskrivning av trippen.

Utvärdering:
Ge betyg till din tripp.

Q: Vad är CEV och OEV?
A: Det står för "Closed Eye Visuals" och "Open Eye Visuals"

Dvs hallucinationer som du får med stängda, respektive öppna ögon.

Q: Är s.k. "livetripping" trådar tillåtna här?
A: Nej, de trådarna kommer att låsas. Vill ni skriva "liverapporter" om när ni tar droger så får ni göra det i någon av drogchattrådarna i Evighetsdiskussioner: https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=177 (200 inlägg och 6 månaders medlemskap är ett krav)

Q: Jag har redan skrivit en tripprapport, men den finns i något annat delforum här på FB och jag vill gärna att den finns här istället.
A: I första hand, kontakta moderatorerna i det delforum som tråden ligger och be om att den ska flyttas hit.

I andra hand, om ni av någon anledning inte får svar av moderatorerna där, kontakta någon av modsen här i tripprapporter.

Q: Jag skulle gärna se en tripprapport på en viss drog som inte redan finns här i tripprapportsforumet.

A: Du kan lägga ut en request i "Request-tråden" och hoppas på att någon nappar.

http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=260231

Observera att vi diskuterar Tripprapporterna här, vill du diskutera annat angående drogerna i fråga så ska du posta det inlägget i det delforumet den hör hemma.

Q: Varför syns det stjärnor efter trådnamnet?
A: Vi har infört ett röstningssystem här i Tripprapporter. Skalan är 1-5, där 5 är högsta betyget.

Q: Varför har vissa eller alla trådar en stjärna (*) i slutet av trådens namn?
A: Detta är en liten markering som visar att rapporten finns med i index. Detta är främst ett hjälpmedel till moderatorerna vid denna del av forumet.

Röstar gör du genom att gå in i en tråd och trycka på "Betygsätt ämne" uppe till höger.

Motivera gärna din röst i tråden också, så att personen som skrivit tripprapporten får veta vad som var bra och dåligt.
__________________
Senast redigerad av evilhoney 2010-10-20 kl. 16:25.
Citera
2005-10-15, 00:18
  #2
Medlem
speedracers avatar
jag har en fråga. dxm finns i magen och jag skriver en logg. imorgon (lördag) när ruset lagt sig hade jag tänkt att publicera loggen samt skriva en sammanfattning o.s.v. är det tillåtet med loggar? d.v.s exempelvis:

12.00: intar 250mg känner mig lugn blablabla

12.50: börjar få effekt och jag känner mig blablabla och allting är skumt blablabla.


min logg kommer givetvis hålla högre kvalitet än exemplet, men jag hoppas ni fattar vad jag menar. en logg är ju inte en liverapport som postas i onyktert tillstånd, det är ju en rusbeskrivning som faktiskt kontrolleras och skrivs om dagen efter när man är nykter.


sorry för att det blev lite otydligt, men jag hoppas att någon förstår.
Citera
2005-10-15, 01:11
  #3
Moderator
tobess avatar
Ja, det är tillåtet.

Anledningen till att liverapporter inte är tillåtna är att de ofta inte följer någon röd tråd, kan vara ganska förvirrande och man får egentligen inte ut något ur den.

Att däremot beskriva vad som hänt vid olika tidpunkter är givetvis tillåtet. Huvudsaken är att det är välskrivet och inte "ihopflummat". Det tror jag alla tjänar på..
Citera
2009-08-16, 19:39
  #4
Medlem
R.Rs avatar
Jag vill återigen påminna om att liverapporter inte är tillåtna, varför det är så har tobes redan förklarat så bra och det märks dessutom väl i 99% av de tripprapporter man läser där skribenten har varit hög när h*n skrivit den.
Sådana tripprapporter går raka vägen ner i papperskorgen.
Tyvärr verkar många ha svårt att förstå detta eller så har de glömt bort det, då får man påminna igen!
Citera
2009-12-26, 23:25
  #5
Medlem
NannaSofies avatar
Hej, jag har en fråga - måste rapporten vara på svenska? Jag frågar för att jag själv är dansk, och jag är inte lika bra på svenska som danska eller t.ex. engelska.

^_^
__________________
Senast redigerad av NannaSofie 2009-12-26 kl. 23:29.
Citera
2010-04-13, 00:05
  #6
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NannaSofie
Hej, jag har en fråga - måste rapporten vara på svenska? Jag frågar för att jag själv är dansk, och jag är inte lika bra på svenska som danska eller t.ex. engelska.

^_^

Då någon hjärnslö individ bumpade tråden efter ungefär ett halvår för att kommentera det i en annan tråd så skriver jag: Nej, du får skriva det på engelska, norska eller danska; något som vi svenskar förstår (inte finska dvs).
Citera
2020-04-12, 00:11
  #7
Medlem
Propulsivs avatar
Jag undrar om det går att lämna en egen rapport (med frågor till) under en redan existerande tråd med samma rubrik som gäller en själv. Tex tog LSD för första gången. Eller måste alla starta egna trådar för varje tripprapport?
Citera
2021-05-11, 05:39
  #8
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propulsiv
Jag undrar om det går att lämna en egen rapport (med frågor till) under en redan existerande tråd med samma rubrik som gäller en själv. Tex tog LSD för första gången. Eller måste alla starta egna trådar för varje tripprapport?
Sent svar, hade missat denna fråga men svaret är att du ska posta din egen rapport som en egen tråd.
Har du frågor om LSD så gör du bäst i att kika i (FB) Psykedeliska substanser och ställa frågorna i passande tråd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback