• 1
  • 2
2015-03-23, 20:34
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Flskkarr r vl flskkttets "fina" ktt medan entrecote r ntkttets "fina" ktt. Flskkotlett r fr mig i alla fall mera vardagligt och lite bonnigt, men mycket gott!
,

Karr har vl traditionellt ansetts som lite smre medan flskkotlett haft ngot hgre status? Rtta mig grna om jag har fel.

Personligen lskar jag dock karr och vljer den framfr kotlett alla dagar i veckan.
Citera
2015-03-23, 21:19
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
,

Karr har vl traditionellt ansetts som lite smre medan flskkotlett haft ngot hgre status? Rtta mig grna om jag har fel.

Personligen lskar jag dock karr och vljer den framfr kotlett alla dagar i veckan.
instmmer helt. en bit karr kan bli bra p s mnga olika stt. man kan nstan behandla den hur som helst och fortfarande f den bra. en kotlett krver betydligt mer omsorg fr att f riktigt bra. ofta har den fr lite fett fr att smaka riktigt bra.
n, en bit vllagad karr slr mycket r min sikt. ven entrecote och ven ryggbiff.

men se till att hitta en bit karr som inte r verfull med fett. det kan ltt bli fr mycket. frra ret s hittade jag p coop en utfrsljning av dansk karr som var mycket bttre n motsvarigheten frn scan. bst av allt var priset p 15:-/kg, (kort datum stod det. det var en vecka kvar och det hll hela sommaren i frysen. 10 kg kpte jag. det var nog snarare politiskt med tanke p att det var precis i den vevan d de skrev mycket om danska grisar)
Citera
2015-03-24, 08:24
Medlem
MeanMEs avatar
Jag ter dem alla med samma vlbehag,
det beror bara p vad jag r sugen p fr dagen vilket jag ter.

Flskkotletter med en rosmarinkvist och med stekta champisar, grddss med ngra droppar soja i och potatismos till kan jag ltt ta mig i matkoma p
En kall pilsner eller tv till och det blir inte mycket bttre n s imho.
Citera
2015-03-24, 09:16
Medlem
rayraviolis avatar
Vill revidera det jag skrev ovan. Vill man ha en bit flskktt att steka i panna r kotletten att fredra. Karr behver lngre tillagningstid s fettet hinner smlta ur. Det r drfr den funkar s fint p grillen dr den ska ligga vid sidan om glden och droppa fett medan man klunkar l.
Citera
2015-03-24, 10:09
Medlem
Enzymes avatar
Karre grillas med frdel! Inte alls lika gott att steka. Med entrecote r det tvrt om tycker jag.
Citera
2015-03-24, 11:54
Medlem
blowns avatar
Riktigt tjocka fina flskkotletter r tamejfan oslagbart. Lite olja, kinesisk soya och salt rcker fr marinad, och sedan p grillen!

Serveras med flingsaltade rotfrukter som tillagats i olja i ugnen och ftt bli lite knapriga. Och s hemgjort aioli!

Jvlar, det r tur det r lunch snart fr nu rinner saliven!
Citera
2015-03-24, 16:59
Medlem
sinkaduss avatar
Karren och entrecoten r vl varandras motsvarighet hos kossan och nassen. Passar fint att slnga p grillen tack vare marmoreringen. Fredrar dom styckdetaljerna framfr filerna alla gnger. Tycker filen r verskattad och framfrallt s vet inte folk hur man lagar till en file. Brukar ofta vara torrt och trkigt nr man blir bjuden p det. Men, det r ju "fin" mat s Svensson tycker det r lite festligt...
En flskkotlett ska ha en riktigt fet fettrand runt sig. Grna p en centimeter. D fr kttet fin smak och blir saftigt. Den ska ligga och puttra i minst 45 minuter fr att bli mr och fin. Folk som klagar p att kotlett r hrd, trdig och torr vet inte hur man tillagar till det.
Min favorit r att kra en dubbelpanering p kotletterna. Stek dom gyllenbruna i smr i pannan, tillstta vtska och eventuellt lite frska champinjoner sedan fr det st och puttra i en timme under lock. Paneringen klarar sig fint och kttet kan tas med sked och smlter i munnen.
Senast redigerad av sinkadus 2015-03-24 kl. 17:03.
Citera
2015-03-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
r inte ytterfilen samma sak som en benfri flskkottlet ?

Vist r det s, att kalla det flskytterfile r ett stt att lura kunder, vilket tydligen fungerar.

Dremot s r ju det de kallar flskytterfile marinerat, s lite mrare blir den, tyvrr p bekostnad av smaken.
Citera
2015-03-24, 21:57
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
instmmer helt. en bit karr kan bli bra p s mnga olika stt. man kan nstan behandla den hur som helst och fortfarande f den bra. en kotlett krver betydligt mer omsorg fr att f riktigt bra. ofta har den fr lite fett fr att smaka riktigt bra.
n, en bit vllagad karr slr mycket r min sikt. ven entrecote och ven ryggbiff.

men se till att hitta en bit karr som inte r verfull med fett. det kan ltt bli fr mycket. frra ret s hittade jag p coop en utfrsljning av dansk karr som var mycket bttre n motsvarigheten frn scan. bst av allt var priset p 15:-/kg, (kort datum stod det. det var en vecka kvar och det hll hela sommaren i frysen. 10 kg kpte jag. det var nog snarare politiskt med tanke p att det var precis i den vevan d de skrev mycket om danska grisar)

Jag r inte s frtjust i karr, men det r ofta fr att det blir fr mycket fett kvar i den, jag r ganska knslig fr fett i ktt och tycker inte att det r angenmt. Fettet ska ju smlta ned och gra kttet mrt, man ska inte behva tugga elndet... Jag tycker bttre om kotlett n karr, men just fetthalten r ju ett aber, man fr vara frsiktig om det inte ska bli en skosula av den.

Det mest verlgsna med karrn r annars priset, priset du fick var ju fantastiskt men det brukar vara billigt annars ocks. Ska man grilla p sommaren och har mnga att utfodra s r det rtt oslagbart.
Citera
2015-05-16, 00:14
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank
Nr det kommer till flsk ktt tycker jag flskytterfile r verlgset,mrt och saftigt. Flsk kotlett har en tendens att bli torr.
Det som sljs under namnet flskytterfile r ju en benfri kotlettrad, ven kallad flskhare. Kanske r det just att du tillreder en hel bit kontra sgade kotletter som gr att du fr ett bttre resultat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in