Citat:
Ursprungligen postat av
Tjippmunk
instämmer helt. en bit karré kan bli bra på så många olika sätt. man kan nästan behandla den hur som helst och fortfarande få den bra. en kotlett kräver betydligt mer omsorg för att få riktigt bra. ofta har den för lite fett för att smaka riktigt bra.
nä, en bit vällagad karré slår mycket är min åsikt. även entrecote och även ryggbiff.
men se till att hitta en bit karré som inte är överfull med fett. det kan lätt bli för mycket. förra året så hittade jag på coop en utförsäljning av dansk karré som var mycket bättre än motsvarigheten från scan. bäst av allt var priset på 15:-/kg, (kort datum stod det. det var en vecka kvar och det höll hela sommaren i frysen. 10 kg köpte jag. det var nog snarare politiskt med tanke på att det var precis i den vevan då de skrev mycket om danska grisar)
Jag är inte så förtjust i karré, men det är ofta för att det blir för mycket fett kvar i den, jag är ganska känslig för fett i kött och tycker inte att det är angenämt. Fettet ska ju smälta ned och göra köttet mört, man ska inte behöva tugga eländet... Jag tycker bättre om kotlett än karré, men just fetthalten är ju ett aber, man får vara försiktig om det inte ska bli en skosula av den.
Det mest överlägsna med karrén är annars priset, priset du fick var ju fantastiskt men det brukar vara billigt annars också. Ska man grilla på sommaren och har många att utfodra så är det rätt oslagbart.