• 1
  • 2
2015-03-23, 20:34
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Fläskkarré är väl fläskköttets "fina" kött medan entrecote är nötköttets "fina" kött. Fläskkotlett är för mig i alla fall mera vardagligt och lite bonnigt, men mycket gott!
,

Karré har väl traditionellt ansetts som lite sämre medan fläskkotlett haft något högre status? Rätta mig gärna om jag har fel.

Personligen älskar jag dock karré och väljer den framför kotlett alla dagar i veckan.
Citera
2015-03-23, 21:19
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
,

Karré har väl traditionellt ansetts som lite sämre medan fläskkotlett haft något högre status? Rätta mig gärna om jag har fel.

Personligen älskar jag dock karré och väljer den framför kotlett alla dagar i veckan.
instämmer helt. en bit karré kan bli bra på så många olika sätt. man kan nästan behandla den hur som helst och fortfarande få den bra. en kotlett kräver betydligt mer omsorg för att få riktigt bra. ofta har den för lite fett för att smaka riktigt bra.
nä, en bit vällagad karré slår mycket är min åsikt. även entrecote och även ryggbiff.

men se till att hitta en bit karré som inte är överfull med fett. det kan lätt bli för mycket. förra året så hittade jag på coop en utförsäljning av dansk karré som var mycket bättre än motsvarigheten från scan. bäst av allt var priset på 15:-/kg, (kort datum stod det. det var en vecka kvar och det höll hela sommaren i frysen. 10 kg köpte jag. det var nog snarare politiskt med tanke på att det var precis i den vevan då de skrev mycket om danska grisar)
Citera
2015-03-24, 08:24
Medlem
MeanMEs avatar
Jag äter dem alla med samma välbehag,
det beror bara på vad jag är sugen på för dagen vilket jag äter.

Fläskkotletter med en rosmarinkvist och med stekta champisar, gräddsås med några droppar soja i och potatismos till kan jag lätt äta mig i matkoma på
En kall pilsner eller två till och det blir inte mycket bättre än så imho.
Citera
2015-03-24, 09:16
Medlem
rayraviolis avatar
Vill revidera det jag skrev ovan. Vill man ha en bit fläskkött att steka i panna är kotletten att föredra. Karré behöver längre tillagningstid så fettet hinner smälta ur. Det är därför den funkar så fint på grillen där den ska ligga vid sidan om glöden och droppa fett medan man klunkar öl.
Citera
2015-03-24, 10:09
Medlem
Enzymes avatar
Karre grillas med fördel! Inte alls lika gott att steka. Med entrecote är det tvärt om tycker jag.
Citera
2015-03-24, 11:54
Medlem
blowns avatar
Riktigt tjocka fina fläskkotletter är tamejfan oslagbart. Lite olja, kinesisk soya och salt räcker för marinad, och sedan på grillen!

Serveras med flingsaltade rotfrukter som tillagats i olja i ugnen och fått bli lite knapriga. Och så hemgjort aioli!

Jävlar, det är tur det är lunch snart för nu rinner saliven!
Citera
2015-03-24, 16:59
Medlem
sinkaduss avatar
Karren och entrecoten är väl varandras motsvarighet hos kossan och nassen. Passar fint att slänga på grillen tack vare marmoreringen. Föredrar dom styckdetaljerna framför filéerna alla gånger. Tycker filen är överskattad och framförallt så vet inte folk hur man lagar till en file. Brukar ofta vara torrt och tråkigt när man blir bjuden på det. Men, det är ju "fin" mat så Svensson tycker det är lite festligt...
En fläskkotlett ska ha en riktigt fet fettrand runt sig. Gärna på en centimeter. Då får köttet fin smak och blir saftigt. Den ska ligga och puttra i minst 45 minuter för att bli mör och fin. Folk som klagar på att kotlett är hård, trådig och torr vet inte hur man tillagar till det.
Min favorit är att köra en dubbelpanering på kotletterna. Stek dom gyllenbruna i smör i pannan, tillsätta vätska och eventuellt lite färska champinjoner sedan får det stå och puttra i en timme under lock. Paneringen klarar sig fint och köttet kan ätas med sked och smälter i munnen.
Senast redigerad av sinkadus 2015-03-24 kl. 17:03.
Citera
2015-03-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Är inte ytterfilen samma sak som en benfri fläskkottlet ?

Vist är det så, att kalla det fläskytterfile är ett sätt att lura kunder, vilket tydligen fungerar.

Däremot så är ju det de kallar fläskytterfile marinerat, så lite mörare blir den, tyvärr på bekostnad av smaken.
Citera
2015-03-24, 21:57
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
instämmer helt. en bit karré kan bli bra på så många olika sätt. man kan nästan behandla den hur som helst och fortfarande få den bra. en kotlett kräver betydligt mer omsorg för att få riktigt bra. ofta har den för lite fett för att smaka riktigt bra.
nä, en bit vällagad karré slår mycket är min åsikt. även entrecote och även ryggbiff.

men se till att hitta en bit karré som inte är överfull med fett. det kan lätt bli för mycket. förra året så hittade jag på coop en utförsäljning av dansk karré som var mycket bättre än motsvarigheten från scan. bäst av allt var priset på 15:-/kg, (kort datum stod det. det var en vecka kvar och det höll hela sommaren i frysen. 10 kg köpte jag. det var nog snarare politiskt med tanke på att det var precis i den vevan då de skrev mycket om danska grisar)

Jag är inte så förtjust i karré, men det är ofta för att det blir för mycket fett kvar i den, jag är ganska känslig för fett i kött och tycker inte att det är angenämt. Fettet ska ju smälta ned och göra köttet mört, man ska inte behöva tugga eländet... Jag tycker bättre om kotlett än karré, men just fetthalten är ju ett aber, man får vara försiktig om det inte ska bli en skosula av den.

Det mest överlägsna med karrén är annars priset, priset du fick var ju fantastiskt men det brukar vara billigt annars också. Ska man grilla på sommaren och har många att utfodra så är det rätt oslagbart.
Citera
2015-05-16, 00:14
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank
När det kommer till fläsk kött tycker jag fläskytterfile är överlägset,mört och saftigt. Fläsk kotlett har en tendens att bli torr.
Det som säljs under namnet fläskytterfile är ju en benfri kotlettrad, även kallad fläskhare. Kanske är det just att du tillreder en hel bit kontra sågade kotletter som gör att du får ett bättre resultat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in