Citat:
Ursprungligen postat av
skunkensune
Det går ju till stor del, om inte mer, att göra med dagens digitala plattformar. Funktioner som "liknande filmer" osv, gör ju att det går att bläddra bland tusentals fler filmer än vad som fick plats i videobutikerna. Till det andra funktioner som betygssystem som på förväg kan avgöra ifall man kommer gilla filmen eller ej.
Det är väl framförallt en nostalgisk syn för oss som är tillräckligt gamla för att komma ihåg videoboxar och att läsa på baksidan av filmerna för att avgöra om den var intressant eller ej.
Så jag måste säga nej. För en filmälskare så är det fantastiskt som det är idag. Du kan hitta allt från obskyra japanska skräckfilmer och mongoliska dramer till den senaste blockbustern från staterna.
Jag kan hålla med dig, om det är suveränt att man kan ladda ner filmer i dag. Oftast på måfå ibland för man är nyfiken. Gillar man inte den, så kastar man den i papperskorgen.
Vet inte hur många filmer man har laddat ner via tips, som sedan visar sig vara kanonfilmer. Oftast filmer som jag inte tro de skulle släppa här i Sverige ens på uthyrningsfilmer. Många asiatiska filmer är kanonfilmer, man ser inte röken av dem här. Många filippinska och indonesiska filmer är riktigt bra. Som typ som jag såg härom dagen "Metro Manila". Många av dem har engelsk text.
När VHS videon kom ut, det med uthyrningsfilmer. Så när man hyrde filmer, så trodde man i sin vildaste fantasi, det skulle vara samma klass som biofilmer. Så man läste baksidan på fodralet, betalde 45:- (1981), gick hem satte på filmen. Så besviken man blide, det var en "b - film" som vi sade.....
Så man lärde sig snabbt man skulle vara försiktig, lyssna efter tips. 70 % var skitfilmer. Sedan efterhand blide det bättre urval.
Så jag saknar inte hyra film. Men det enda är väl dessa kvällar man gick ner tillsammans och valde film. Lite småbråk och typ -Vad var det jag sade!----
Oja!! och på torsdagskvällerna var det hyrning av P filmer, när man gjorde militärtjänstgöringen. När man satt i kors med benen för ej visa den stod upp.

De var tider då...