2015-04-03, 17:32
Medlem
Det händer fortfarande att jag och några kompisar åker till stan och hyr film på Hemmakväll. Oftast väljer vi då filmer vi har hört ska vara bra, även om det inte alltid stämmer.

Jag kom i håg förr i tiden när jag inte ägde video utan fick hyra moviebox. Alltid spännade koppla in apparaten och kolla så att det funkade som det skulle. Jag kommer i håg man fick betala straffavgift om man glömde spola tillbaka filmen. Helgalet.

Det finns vissa saker jag inte saknar när det gäller hyrfilm.

1 Trassel med videobanden (ett videoband fastnade i maskinen. Inte kul alls)
2 Movieboxar som inte fungerar som de skall
3 Band som ej varit tillbakaspolade vid uthyrningen
4 Band som ej kunnat kollas på eftersom de varit för slitna (Fox röda VHS Anyone)
5 Krångel med DVD Skivor (repor hack och sånt)
Citera
2015-04-04, 02:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Trassel med videobanden (ett videoband fastnade i maskinen. Inte kul alls)

I tonåren hade jag köpt Nightmare City av Lenzi på VHS som jag då inte hade sett tidigare och var otroligt peppad på den, novis på italiensk zombiefilm som man var på den tiden, och självklart fastnar bandet i videobandspelaren det första som den gör... tog ett tag innan jag kunde se filmen i sin helhet efteråt.
Citera
2015-04-04, 12:00
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Det finns vissa saker jag inte saknar när det gäller hyrfilm.

1 Trassel med videobanden (ett videoband fastnade i maskinen. Inte kul alls)

Hehe, var det någon som under barndomen råkade ut för detta fenomen just när han hade varit och fingrat på pappas mest förbjudna kassetter? Att se scenariot framför mig är ovärderligt.
Citera
2015-04-04, 12:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Hehe, var det någon som under barndomen råkade ut för detta fenomen just när han hade varit och fingrat på pappas mest förbjudna kassetter? Att se scenariot framför mig är ovärderligt.
Jag gjorde det enda rätta. Klippte av och tejpade ihop. Ser ut som normalt slitage när man tittar på filmen sen. Inte för att det hände med farsan porrfilmer eftersom jag hade egna. Men bandsallad är ju inte obekant.
Citera
2015-04-04, 12:07
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Vet inte direkt om jag saknar att slösa pengar på att hyra en rulle. Fördelen med filmhyrbutiker är enligt mig att man ser filmer kan annars inte skulle hittat. Kan vara roligt att gå in i en butik och bara kolla på omslagen och se om det finns nåt nytt intressant.

Det går ju till stor del, om inte mer, att göra med dagens digitala plattformar. Funktioner som "liknande filmer" osv, gör ju att det går att bläddra bland tusentals fler filmer än vad som fick plats i videobutikerna. Till det andra funktioner som betygssystem som på förväg kan avgöra ifall man kommer gilla filmen eller ej.

Det är väl framförallt en nostalgisk syn för oss som är tillräckligt gamla för att komma ihåg videoboxar och att läsa på baksidan av filmerna för att avgöra om den var intressant eller ej.

Så jag måste säga nej. För en filmälskare så är det fantastiskt som det är idag. Du kan hitta allt från obskyra japanska skräckfilmer och mongoliska dramer till den senaste blockbustern från staterna.
Citera
2015-04-04, 12:09
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag gjorde det enda rätta. Klippte av och tejpade ihop. Ser ut som normalt slitage när man tittar på filmen sen. Inte för att det hände med farsan porrfilmer eftersom jag hade egna. Men bandsallad är ju inte obekant.

En fördel som man måste tillkännage att VHS hade i alla fall. Man fick lära sig att vara händig i god tid.
Citera
2015-04-04, 12:43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
En fördel som man måste tillkännage att VHS hade i alla fall. Man fick lära sig att vara händig i god tid.
I ärlighetens namn så lärde jag mig detta på grund av vanliga kasettband.
Citera
2015-04-05, 09:29
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Det går ju till stor del, om inte mer, att göra med dagens digitala plattformar. Funktioner som "liknande filmer" osv, gör ju att det går att bläddra bland tusentals fler filmer än vad som fick plats i videobutikerna. Till det andra funktioner som betygssystem som på förväg kan avgöra ifall man kommer gilla filmen eller ej.

Det är väl framförallt en nostalgisk syn för oss som är tillräckligt gamla för att komma ihåg videoboxar och att läsa på baksidan av filmerna för att avgöra om den var intressant eller ej.

Så jag måste säga nej. För en filmälskare så är det fantastiskt som det är idag. Du kan hitta allt från obskyra japanska skräckfilmer och mongoliska dramer till den senaste blockbustern från staterna.

Riktiga filmälskare vill ha fysiska format
Citera
2015-04-05, 10:02
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Riktiga filmälskare vill ha fysiska format

Nej, vissa filmälskare vill ha filmer i fysiskt format.

Film är mitt absolut största intresse, och jag saknar verkligen inte att hyra film. Det gör mig då fan inte till mindre filmälskare.

Jag tycker däremot om att köpa film. Alla gör dock inte det, och kan älska film trots det.
Citera
2015-04-05, 10:36
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune

Jag kan hålla med dig, om det är suveränt att man kan ladda ner filmer i dag. Oftast på måfå ibland för man är nyfiken. Gillar man inte den, så kastar man den i papperskorgen.

Vet inte hur många filmer man har laddat ner via tips, som sedan visar sig vara kanonfilmer. Oftast filmer som jag inte tro de skulle släppa här i Sverige ens på uthyrningsfilmer. Många asiatiska filmer är kanonfilmer, man ser inte röken av dem här. Många filippinska och indonesiska filmer är riktigt bra. Som typ som jag såg härom dagen "Metro Manila". Många av dem har engelsk text.

När VHS videon kom ut, det med uthyrningsfilmer. Så när man hyrde filmer, så trodde man i sin vildaste fantasi, det skulle vara samma klass som biofilmer. Så man läste baksidan på fodralet, betalde 45:- (1981), gick hem satte på filmen. Så besviken man blide, det var en "b - film" som vi sade.....

Så man lärde sig snabbt man skulle vara försiktig, lyssna efter tips. 70 % var skitfilmer. Sedan efterhand blide det bättre urval.

Så jag saknar inte hyra film. Men det enda är väl dessa kvällar man gick ner tillsammans och valde film. Lite småbråk och typ -Vad var det jag sade!----

Oja!! och på torsdagskvällerna var det hyrning av P filmer, när man gjorde militärtjänstgöringen. När man satt i kors med benen för ej visa den stod upp. De var tider då...
Citera
2015-04-05, 11:46
Medlem
P.Gs avatar
Jag saknar hyrfilm ungefär lika mycket som jag saknar att posta fysiska räkningar. Hur det kan vara förknippat med någon form av nostalgi att hyra film till överpris av ointresserad personal och sedan bli ålagd böter om man inte spolade tillbaka kassettjäveln? Men det är klart, det finns ju även de som får något simmigt i blicken när de minns telekom-monopolet..
Citera
2015-04-05, 13:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Nej, vissa filmälskare vill ha filmer i fysiskt format.

Film är mitt absolut största intresse, och jag saknar verkligen inte att hyra film. Det gör mig då fan inte till mindre filmälskare.

Jag tycker däremot om att köpa film. Alla gör dock inte det, och kan älska film trots det.

Kan bara svara för mig själv men hyrfilmsmarknaden fick mig genuint filmintresserad och indoktrinerade mig in i den fantastiska världen av film i fyraårsåldern någon gång runt 90-91, samtidigt som jag tidigt insåg värdet i att inte vara försiktig med andras saker och egendom som jag fortfarande har starkt som mentalitet då jag lånar film eller böcker av vänner. Samtidigt så har jag alltid köpt väldigt mycket film genom åren, då jag var ung så var det i princip det enda möjliga sättet för att se film som inte fanns i videobutikerna jag kontinuerligt besökte och då fick man ett starkare band till filmerna som så om man betalat för dom med egna pengar.

Idag har vi ju bittorrenttekniken och mera pengar att röra sig med, men det har inte direkt hindrat mig ifrån att köpa film. Tvärtom så började jag köpa mera film sen jag började att ladda hem kring 00-01 på DC++, och köpte filmerna som jag gillade efteråt och fortsatte att hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in