Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-22, 18:23
Medlem
Om jag har blivit av med x antal kronor från ett konto, märkt med ett kontonummer från en annan bank, även märkt som överföring, hur kan jag få reda på vem som fått pengarna? Kan identifiera banken via clearing, men sedan då...?
Citera
2015-03-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert14
Om jag har blivit av med x antal kronor från ett konto, märkt med ett kontonummer från en annan bank, även märkt som överföring, hur kan jag få reda på vem som fått pengarna? Kan identifiera banken via clearing, men sedan då...?

RING BANKEN.........
Citera
2015-03-22, 22:16
Medlem
ljudkellgrens avatar
Lite otydlig beskrivning av förloppet. Men om du menar att det skett en överföring från ditt konto till ett annat som du inte varit del i, bör du anmäla detta till banken samt göra en polisanmälan.
Har du satt över pengar till detta konto, kanske genom att skriva in fel kontonummer, är det bara att hoppas på att mottagaren är ärlig och betalar tillbaka pengarna. Du kan försöka kontakta personen genom att göra ytterligare en överföring, om än bara på en krona, samt då skicka med ett meddelande/telefonnummer i textfältet.

Inte i något av fallen kommer banken att ge dig namnet på kontoinnehavaren då detta skyddas av sekretess. Möjligen om en polisutredning sker till din fördel kan du eventuellt komma över namnet.

Lycka till!
Citera
2015-03-22, 22:51
Medlem
Tack Kellgren, för seriöst svar! Det finns alltså inte en chans i världen att jag får reda på namnet på personen genom kontonumret?
Citera
2015-03-22, 22:55
Medlem
Citat:
Tack Kellgren, för seriöst svar! Det finns alltså inte en chans i världen att jag får reda på namnet på personen genom kontonumret?

Nej, du kommer aldrig att få reda på vem som äger det andra kontot. Det skyddas av banksekretessen.
Misstänker du någon form av bedrägeri eller liknande ska du kontakta banken.
Senast redigerad av _Baste_ 2015-03-22 kl. 22:59.
Citera
2015-03-22, 23:25
Medlem
ok... Vad gör de åt saken?
Citera
2015-03-23, 00:25
Medlem
Citat:
ok... Vad gör de åt saken?

Är det inte något du känner igen så utreder dom ju självklart saken... Precis skaffat bank ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in