Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-22, 09:32
Medlem
SpiceDiamonds avatar
Varför kan inte jordens befolkning bestå av en enda färg? Skulle det inte varit bättre ifall gud skapade en enda färg? Då skulle det inte finnas någon rasism emellan oss.

Jag själv är inte rasist kan både älska vissa negrer, asiater, latinos etc men kan också ogilla dom..men när man ogillar vissa (som inte tillhör sin egen ras) så är man per automatik rasist. Så det hade varit mycket bättre om jordens befolkning bestod av enda enda färg.

Vad tycker ni?
Citera
2015-03-22, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpiceDiamond
Varför kan inte jordens befolkning bestå av en enda färg? Skulle det inte varit bättre ifall gud skapade en enda färg? Då skulle det inte finnas någon rasism emellan oss.

Jag själv är inte rasist kan både älska vissa negrer, asiater, latinos etc men kan också ogilla dom..men när man ogillar vissa (som inte tillhör sin egen ras) så är man per automatik rasist. Så det hade varit mycket bättre om jordens befolkning bestod av enda enda färg.

Vad tycker ni?
Ras innefattar mer än bara hudfärg.

Men men, det är troligtvis så att raskonflikter skulle upphöra om det endast fanns en enda ras.
Naturen tyckte däremot annorlunda & då löses rasproblematik bäst genom att hålla större populationer från varandra.

Fast med tanke på att du skrev att 'det vore bättre om Gud skapade' så jag vet inte riktigt om naturen biter på dig...
Citera
2015-03-22, 10:07
Medlem
"Varför olika hudfärg?
Hur kommer det sig då att det naturliga urvalet drivit fram olika hudfärg i olika delar av världen?

Anledningen till att vi över huvud taget behöver pigment i huden antas vara att melanin fångar upp solens UV-strålning. Därmed skyddas vårt DNA och andra molekyler i cellerna från att skadas, vilket minskar risken för cancer. Allt tyder på att människan i begynnelsen hade mycket melanin och därmed mörk hud och att somliga folkgrupper utvecklat ljusare hy som en anpassning till nya miljöer.

Forskarna tror att nyckelfaktorn varit vårt behov av vitamin D. Den färdiga varianten av detta vitamin finns nämligen i stor mängd i den kost man tror att jägare och samlare åt. Men människor som huvudsakligen lever på spannmål får bara ett förstadium till detta vitamin som omvandlas till det färdiga vitaminet av just UV-ljus.

Man tror alltså att jordbrukande folk har utsatts för en selektion att pressa tillbaka melanin-mängden till precis den nivå som gör det möjligt att bilda tillräckligt mycket vitamin D även under vintern. Eftersom solskenet avtar med avståndet till ekvatorn har därför spannmålsätande folk blivit allt ljusare, ju längre från ekvatorn de bosatt sig."

http://www.genteknik.se/sv/hud-,-har--och-ogonfargens-genetik
Citera
2015-03-22, 10:44
Medlem
Louises avatar
Om folk inte hade olika hudfärg skulle de antagligen hitta andra olikheter att haka upp sig på i stället. Jag tror att du får tänka om.
Citera
2015-03-22, 11:15
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:

Vad tycker ni?

Då skulle man hitta nya grejer att bråka om, se bara på Ryssland VS Ukraina.
Citera
2015-03-22, 12:48
Medlem
Givetvis skulle rasismen förintas om endast en hudfärg fanns, men det skulle uppkomma osämjor och indelningar av andra attribut istället, t.ex. människors längd, vikt eller språkkunskaper.
Citera
2015-03-22, 13:01
Medlem
Epimaness avatar
Även med endast en gemensam ras skulle man kunna tänka sig olika etniciteter. Se bara på
inbördeskrigen i Afrika så ser man att det kan gå ned till olika klaner och stammar.

Det finns mycket struktur i människans tillvaro som delar upp oss i vi och dem, in-grupper och ut-grupper.
Citera
2015-03-22, 17:13
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?

Om min fru föder en rödhårig, en vithårig och en med längre hals.
Ska jag klassa in dem som rödhåriga raser, vithåriga raser och långhalsiga raser?

Det vackra är olikheterna.
Att vissa väljer att utrota rödhåriga är ett problem som har djupare rötter än att det finns rödhåriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in