2015-03-21, 21:09
Medlem
Hej.
Jag har ett problem att jag drabbas av panikångest och panikattacker i princip varje dag.

Anledningen till det är att jag inte klarar av av se mitt egna hem.
Jag stör mig på nästan varenda liten sak.

Jag blir inte nöjd med vad jag inreder, får panik om inte allt matchar 100% eller om något är snett eller fult enligt mig.
Sen får jag ångest av hur dyrt det är.

Sen får jag även ångest av att städa.
Hatar att bli varm och sen stöter jag emot saker och blir ännu varmare och vill slå sönder allt.

Känns som att enda lösningen är att sälja allt och leva med en säng och ett bord+stol

Edit: Bör tilläggas att jag kan slappna av hemma hos andra, Men hemma hos mig är jag spänd och kan inte slappa av.
Senast redigerad av puttinuttigt 2015-03-21 kl. 21:34.
Citera
2015-03-21, 21:13
Medlem
vonbrixens avatar
Känner igen det där med städningen, hatar verkligen att städa. Det är ett obehagligt "träningspass" och man blir varm och utmattad, sen blir det stökigt på en gång igen. Bara den tanken kan faktiskt ge mig otrolig ångest också, att man väldigt snart måste städa igen, och igen, och igen etc.
Citera
2015-03-21, 21:20
Medlem
Överdrivet kontrollbehov?

Det skulle inte förvåna mig om ditt beteende beror på något helt annat än själva ägodelarna
Citera
2015-03-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttinuttigt
Hej.
Jag har ett problem att jag drabbas av panikångest och panikattacker i princip varje dag.

Anledningen till det är att jag inte klarar av av se mitt egna hem.
Jag stör mig på nästan varenda liten sak.

Jag blir inte nöjd med vad jag inreder, får panik om inte allt matchar 100% eller om något är snett eller fult enligt mig.
Sen får jag ångest av hur dyrt det är.

Sen får jag även ångest av att städa.
Hatar att bli varm och sen stöter jag emot saker och blir ännu varmare och vill slå sönder allt.

Känns som att enda lösningen är att sälja allt och leva med en säng och ett bord+stol

Edit: Bör tilläggas att jag kan slappna av hemma hos andra, Men hemma hos mig är jag spänd och kan inte slappa av.

Känner igen mig väldigt mycket. Hatar också verkligen att bli varm. Kan du också vara nöjd med något du ordnat för att 5 minuter senare ändra åsikt och tycka att det ser för jävligt ut? Man kan vara nöjd ibland men det varar sällan länge och då måste man börja ändra på en massa saker. Men just nu är jag väldigt nöjd för det mesta med allt men det tog tid att komma dit, inget är så tillfredsställande för en perfektionist som när denne väl når sitt mål. Gör upp en plan, sök inspiration på styleroom.se, tror du kan få till det men det kan ta tid. Kontakta en professionell homestylare i värsta fall.
Senast redigerad av totaler.krieg 2015-03-23 kl. 21:54.
Citera
2015-03-23, 21:59
Medlem
FrankBucks avatar
Samma här, inga konstigheter och många som börjar välja en minimalistisk livsstil, underbart att göra sig av med saker... att slänga saker är min terapi och jag konsumerar aldrig saker som behöver förvaras. Prylar är en styggelse som segar ner dig fysiskt och stör dina tankar.

Beroende på hur mycket saker du har är mitt förslag att:

1. För varje sak du tar in slänger du någonting, detta är en viktig huvudregel som aldrig får kringgås
2. Börja släng t ex 10 saker om dagen, efter 10 dagar har du då gjort dig av med 100 saker, släng då 8 saker om dagen i 10 dagar osv.. Har du extremt mycket saker kan du börja med 20 saker om dagen. Även om du inte kommer märka någon skillnad då det sker gradvis är det en väldigt skön känsla när du går och lägger dig och vet att du äger betydligt färre prylar än när du startade dagen.

Vill du ha ytterligare hjälp kan du PM:a mig. Konsumerar du fortfarande eller har du förstått vilken idioti det innebär redan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in