Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Gör inte du samma misstag om du hävdar att det finns många vägar till Gud som sanning? Jag ifrågasätter den sanningen, precis som du ifrågasätter att det bara är Jesus som kan leda till Gud.
Sen tror jag att religioner utvecklas genom ifrågasättande, men någonstans bortom våra mänskliga begränsningar finns det en absolut och objektiv sanning som jag tror att bara Gud känner till i sin helhet. Men jag tror också att han har uppenbarat en del av denna sanning, en ganska stor del när han lät sig födas som människa på jorden på 2000 år sedan.
Mvh
TT
Skillnaden är väl ändå att jag inte förnekar din kontakt med Gud, medan du förnekar min. Eller för att använda dina ord: jag förnekar inte din relation med Gud, medan du förnekar min. Jag tror att Kristendomen är EN väg till Gud, men inte den enda vägen. Därmed fördömer jag inte din tro, medan du fördömer min. (eller åtminstone underkänner). Jag tycker det är en avgörande skillnad.
Ja, jag tror liksom du att det finns en objektiv sanning om Gud, och jag tror också att han uppenbarade en del av denna sanning genom Jesus. Men jag tror lika mycket att han uppenbarade en del av denna sanning genom t ex Buddha och lärare och mästare från andra religioner. Jag tror att Gud uppenbarar sin sanning än idag. Jag tror att Gud uppenbarar sin sanning för den som lyssnar ... i mig, i dig, i alla som öppnar sina sinnen för möjligheten. Jag behöver ingen Bibel för att lära känna Gud. Du kanske behöver det, och det är helt ok om det är så för dig. Det jag vänder mig emot är att ni kristna säger att ALLA behöver det ... att ALLA måste välja som ni, annars har de valt fel. Som jag ser det är detta en dogm som inte skulle behöva ingå i den kristna tron, men ingen sanning omhuldas mer inom Kristendomen än just denna. Denna tro på exklusivitet har ju bara genom de enormt destruktiva handlingar den använts som ursäkt för, bevisat sin ohållbarhet enligt mig.
Det går att tolka det Jesus sa på väldigt många sätt. Hur vet du att den tolkning som anses riktig just nu är den rätta? "jag är vägen, sanningen och livet". "Ingen kommer till himmelriket, annat än genom mig." Tänk om han bara menade att han med sitt sätt att hantera sitt liv och sin död var ett föredöme för andra att ta efter? Att vi andra, om vi levde som honom efter de principer han angav, skulle nå Gud likafullt som han? Det är vad Jag tror att han menade. Och för att göra det, behöver jag inte frälsas i den kristna kyrkan, jag behöver inte hotas med ett helvete och jag behöver inte vända ansiktet mot Mecca och be. Jag behöver bara leva efter bästa förmåga enligt de principer som Jesus angav och som ju är samma principer som ligger till grund för de flesta religioner: Älska din nästa så som dig själv. Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad. Det räcker för mig. Och jag kan lova dig, kära Tomas Tvivlare, att Gud kommer att ta emot min själ med lika mycket kärlek som han tar emot din och andra kristnas och som han tar emot alla själar som finns, då vi alla är delar av Gud.
mvh
Terrieterrie