Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Det där med religions icke-existens får du stå för själv: det är inget jag förespråker. Men ponerat på denna premiss: Mellan 500- 1.000 år.
Ja, om jag förstår dig rätt så står du inte för någonting. Livets meningslöshet. Men en sak står du för, du är emot alla som tror på någonting.
I Sverige hade vi kristendom under 8-900 år som ett sätt att uppfostra och hålla pöbeln i schack. Det stämmer ju bra med din tes. Men om jag förstår dig rätt så skall inte förloppet mellan andlighet och materialism få förlöpa normalt utan du tänker dig att du ställer dig upp och säger att från och med nu är det naturvetenskap och en materialistisk världsbild som gäller och alla ska lyda dig. Visst så fungerar världen. I din fantasi.
Om man tittar på den litteratur som avviker från den rådande materialismen, d.v.s. New Age litteratur, så ger den en andlig dimension till vetenskapen, tankens kraft etc. Kanske är det så man skall tänka för att utveckla den nuvarande materialistiska världssynen. Kan du tänka dig att ställa dig upp och förklara för människor att detta är ett mycket bättre sätt att se på universum. Fast du kanske inte har läst någon New Age litteratur.