2015-03-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Den utveckling som vetenskap konsekvent manifesterar när den opererar på sina egna villkor.

Naturligvis vet jag vad subjektivitet innebär. Men jag kan inte se vad det har med mitt exempel att göra.
Så du menar att vetenskapen skulle blivit verklighet tidigare om religionen inte funnits, då antar jag också att du menar att samhället skulle styrts på vetenskaplig grund och inte religiös. Någon grund måste vi ju ha för hur samhället styrs. Du snackar en massa nonsens om saker du inte begriper.
Citera
2015-03-22, 18:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Så du menar att vetenskapen skulle blivit verklighet tidigare om religionen inte funnits,

Ja. Vilket dock inte implicerar anti-teism för min del.

Citat:
då antar jag också att du menar att samhället skulle styrts på vetenskaplig grund och inte religiös.

Varför antar du det? Jag har inte förespråkit teknokrati på något sätt. (1)

Citat:
Någon grund måste vi ju ha för hur samhället styrs.

Japp, demokratins principer.

Citat:
Du snackar en massa nonsens om saker du inte begriper.

Se din egen strawman i (1).
Citera
2015-03-22, 19:47
Medlem
Citat:
Så du menar att vetenskapen skulle blivit verklighet tidigare om religionen inte funnits, då antar jag också att du menar att samhället skulle styrts på vetenskaplig grund och inte religiös. Någon grund måste vi ju ha för hur samhället styrs. Du snackar en massa nonsens om saker du inte begriper.

Citat:
Ja. Vilket dock inte implicerar anti-teism för min del.

Som du vet gjorde naturvetenskaperna entré i stor skala under 1600-talet. Hur mycket tidigare skulle detta inträffat om religion inte existerat?

Citat:
Varför antar du det? Jag har inte förespråkit teknokrati på något sätt. (1)
Jag bara antog att mänskligheten inte var mogen för demokrati på den tiden. Det krävs en viss psykisk mognad hos mänskligheten för att ha en fungerande demokrati. Du kanske inte har reflekterat över det faktum att i mångt och mycket fungerade prästerskapet som uppfostrare av befolkningen. Men du tror kanske att den enda utvecklingen i samhället är den naturvetenskapliga.

Citat:
Japp, demokratins principer.
Se ovan.
Citera
2015-03-23, 11:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som du vet gjorde naturvetenskaperna entré i stor skala under 1600-talet. Hur mycket tidigare skulle detta inträffat om religion inte existerat?

Det där med religions icke-existens får du stå för själv: det är inget jag förespråker. Men ponerat på denna premiss: Mellan 500- 1.000 år.

Citat:
Jag bara antog att mänskligheten inte var mogen för demokrati på den tiden. Det krävs en viss psykisk mognad hos mänskligheten för att ha en fungerande demokrati. Du kanske inte har reflekterat över det faktum att i mångt och mycket fungerade prästerskapet som uppfostrare av befolkningen.

Demokrati börjar alltid från en demokratisk ruta étt, och hjälpas knappast på traven av teokratiska metoder/procedurer.

Citat:
Men du tror kanske att den enda utvecklingen i samhället är den naturvetenskapliga.

Nej, det tror jag inte.
Citera
2015-03-23, 15:20
Medlem
Citat:
Det där med religions icke-existens får du stå för själv: det är inget jag förespråker. Men ponerat på denna premiss: Mellan 500- 1.000 år.
Ja, om jag förstår dig rätt så står du inte för någonting. Livets meningslöshet. Men en sak står du för, du är emot alla som tror på någonting.

I Sverige hade vi kristendom under 8-900 år som ett sätt att uppfostra och hålla pöbeln i schack. Det stämmer ju bra med din tes. Men om jag förstår dig rätt så skall inte förloppet mellan andlighet och materialism få förlöpa normalt utan du tänker dig att du ställer dig upp och säger att från och med nu är det naturvetenskap och en materialistisk världsbild som gäller och alla ska lyda dig. Visst så fungerar världen. I din fantasi.

Om man tittar på den litteratur som avviker från den rådande materialismen, d.v.s. New Age litteratur, så ger den en andlig dimension till vetenskapen, tankens kraft etc. Kanske är det så man skall tänka för att utveckla den nuvarande materialistiska världssynen. Kan du tänka dig att ställa dig upp och förklara för människor att detta är ett mycket bättre sätt att se på universum. Fast du kanske inte har läst någon New Age litteratur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in