2015-03-20, 10:52
Medlem
iSlashs avatar
I 2 Mos 20 rabblar bibeln upp tio bud som kristna ser som något eftersträvansvärt. Hur kommer det sig att man följer just dessa, när Moses i själva verket förstörde tavlorna i 2 Mos 32:19?

Först i 2 Mos 34 får vi veta vilka de tio budorden är, de som judarna stoppade in i arken:

Ni skall inte tillbe någon annan gud än Herren.
Ni skall inte sluta fredsfördrag med de folk som bor i landet.
Ni skall inte gjuta avgudabilder.
Var noga med att hålla det osyrade brödets högtid.
Allt förstfött av hankön skall tillhöra mig.
Ni skall arbeta sex dagar och vila på den sjunde dagen.
Ni skall fira veckohögtiden i början av veteskörden och bärgningshögtiden vid årets slut.
Ni får inte använda jäst bröd vid era offer till mig och ingenting av påsklammets kött får lämnas kvar till följande morgon.
Det bästa av den första skörden varje år skall ni ta med er till Herrens, er Guds, tabernakel.
En killing får ni inte koka i dess moders mjölk.

Observera att det bokstavligen står att denna andra version är de tio budorden. Tavlorna han slog sönder benämns inte som "de tio budorden", utan tvärtom verkar guden ha ändrat sig. Visserligen säger han att han ska skriva ner de ursprungliga tio, men det gör han ju aldrig.

Alltså, varför hyllas den raderade version 1.0 och inte 2.0 (som enligt en del troende f ö fortfarande finns gömd/bortglömd någonstans).
Senast redigerad av iSlash 2015-03-20 kl. 11:13.
Citera
2015-03-20, 11:18
Medlem
iSlashs avatar
Jag ser gärna en bred diskussion i ämnet, t ex vad kan guden tänkas ha emot jäst och killingar som kokats i sin moders mjölk?
Citera
2015-03-20, 11:23
Medlem
Jag ser inte "All förhud skall klippas av" någonstans. Konstigt.
Citera
2015-03-20, 11:24
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag ser inte "All förhud skall klippas av" någonstans. Konstigt.

Ingår väl antagligen i de lagar som kristna inbillar sig inte angår dem. Praktiskt
Citera
2015-03-20, 13:47
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jag ser gärna en bred diskussion i ämnet, t ex vad kan guden tänkas ha emot jäst och killingar som kokats i sin moders mjölk?

Det är väl en rätt bra moralisk regel egentligen. Det är inte särskilt moraliskt att först slakta en killing och sedan koka den i dess moders mjölk.
Citera
2015-03-20, 14:07
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Det är väl en rätt bra moralisk regel egentligen. Det är inte särskilt moraliskt att först slakta en killing och sedan koka den i dess moders mjölk.

Nja, vet inte om jag skulle kalla det omoraliskt. Då är det värre att käka upp den ö h t.
Citera
2015-03-20, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Det är ju värre att mörda moderns barn än att koka dom i hennes mjölk när dom är död.
Citera
2015-03-20, 15:06
Medlem
Omskärelse i kristendomen är hjärtats omskärelse, se Paulus brev till Romarna. Jesus Kristus har sagt att lagen går ut på att älska Gud, Fadern, över allt och att älska din nästa så som dig själv och det försöker kristna efterleva.

Vad ni bör göra är att prata med judar om gamla testamentets lag. Himmler här är till hjälp.
Citera
2015-03-20, 15:53
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Vad ni bör göra är att prata med judar om gamla testamentets lag. Himmler här är till hjälp.

Gärna det, men kan inte kristna hitta på en efterrationalisering själva menar du?
Citera
2015-03-20, 16:03
Medlem
Citat:
Gärna det, men kan inte kristna hitta på en efterrationalisering själva menar du?

Det du invänder är ju främst judarnas lagar. Kristnas invändning är att Guds ord blev människa och sade vart skåpet skulle stå medan judarna växte bara ifrån brännoffer och så vidare, från vad jag vet. You are barking up the wrong tree.
Citera
2015-03-20, 20:01
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Det du invänder är ju främst judarnas lagar. Kristnas invändning är att Guds ord blev människa och sade vart skåpet skulle stå medan judarna växte bara ifrån brännoffer och så vidare, från vad jag vet. You are barking up the wrong tree.

Så de tio budorden gäller inte för kristna? Jag tror inte många kristna håller med dig. Dessa budord (eller egentligen de som Moses kasserade) är väl det enda kristna är överens om i GT och av någon outgrundlig anledning ser som något orubbligt fundament i tron. Men för all del, judar kan ju även svara här.
Citera
2015-03-20, 22:04
Medlem
Citat:
Så de tio budorden gäller inte för kristna? Jag tror inte många kristna håller med dig. Dessa budord (eller egentligen de som Moses kasserade) är väl det enda kristna är överens om i GT och av någon outgrundlig anledning ser som något orubbligt fundament i tron. Men för all del, judar kan ju även svara här.

Och de sammanfattade Jesus till "Älska Gud över allt annat och älska din nästa som dig själv". När du har hjärtats omskärelse så betyder det att det kvittar om du har två olika tyger på dig eller om du har snoppen omskuren. Om det inte finns en genuin kärlek i hjärtat så kan ingen trohet till lagen rädda dig. Detta går i samma spår som när Jesus förklarade att all mat är ren. Paulus pratar också om detta i sitt brev till romarna.

Läs kapitel 2 av Romarbrevet: http://www.bibeln.se/las/2k/rom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in