2015-03-21, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Mången gång har jag hört talas om folk som offrat både människor och djur. Så långt är jag med. Men säg att jag offrar en oxe - vad gör jag av oxen efter att jag skurit halsen av den? Det är det ingen som någonsin har förklarat. Får man äta den eller ska man bara låta den ligga där tills den... ruttnar bort?

Hur lyder de religösa reglerna av hantering av dött djur som man offrat?

troligtvis så bränns den upp, offerkött är förbjudet att äta.
Citera
2015-03-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag läste på om blotet i gamla Uppsala.
Kropparna fick hänga där, de åts av djur som lockades av lukten.
Najs!

för att inte tala om stanken och alla flugor som lockas dit - det måste stinka flera km därifrån.
Citera
2015-03-21, 14:57
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Mången gång har jag hört talas om folk som offrat både människor och djur. Så långt är jag med. Men säg att jag offrar en oxe - vad gör jag av oxen efter att jag skurit halsen av den? Det är det ingen som någonsin har förklarat. Får man äta den eller ska man bara låta den ligga där tills den... ruttnar bort?

Menar du att du hört talas om oxslakt på avsides gårdar, var var detta du hörde... att användas i ritualslakt uteslutande nån slags renodlat tillvägagångssätt, strikt eller som underhållning, istället som för det som brukar gälla, åt livsmedel för konsumtion?

Vanligtvis låter man inte djuret ruttna bort, såvida det inte handlar om väldigt svart marknad i de mörkare arealerna i österut-

Nej utan nästa steg i processen av "djurdödande" sker genom att använda knivar där det inte finns rutinerad slaktteknik utvecklat, utmed vanliga metoder man brukar upplysas om, genom samhällskunskapen och hemkunskapen i Sverige och fler länder till.
Var hörde du detta spännande och konstiga, tidningsartikel? Står idet i någon bok och isf vilken bok, och var det hinduism eller bara apropå allmänt att djur ligga som kadaver innan nästa delprocess börjar?

Alltså, det är klart att känslan för ett djur, är att det offras, djur emellan fungerar nästan likadant, dock står människan överst i den berömda pyramiden och är väl den skickligaste i konsten att selektera. Djuren själv går mer på instinkt och offrar, rättare sagt beräknar inte då de inte kan studera och inte har de kognitiva färdigheterna heller. Det har inte alltid människa heller, inte av sig självt.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-03-21 kl. 15:02.
Citera
2015-03-21, 15:11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Fast Spanien har väl haft lång tradition i tjurfäktning som stolthet men det är väl iofs inte oxdjur. Så rent offermässigt kanske man skulle kunna säga att barnen kan behöva tillse traditionen i att ritualisera sådan berömd konst, som ju attraherat många generationer och utgjort stark turismmagnet.

Men att det är liksom religiöst eller andligt? Hur då?
Citera
2015-03-21, 21:14
Medlem
I det första templet kom det ned en eld som förtärde offret. Annars antar jag att det effektivaste är att bränna det själv.
Citera
2015-03-22, 00:28
Medlem
Varangians avatar
Citat:

En del av offerdjuren bränns eftersom Jahve gillar lukten av grillat:

Detta var ett brännoffer, en lukt som gör Herren nöjd, ett eldoffer åt Herren, så som Herren hade befallt Mose.

3 Mos 8:21

Fast du skall givetvis offra år prästerna också, så att dessa mänskliga binnikemaskar får mat utan att göra något:

Mose sade till Aron och hans söner: ”Koka köttet vid ingången till uppenbarelsetältet; där skall ni äta det tillsammans med brödet som är i prästvigningskorgen, så som jag har blivit befalld: Aron och hans söner skall äta det.

3 Mos 8:31

Att prästerna ska ha sin "beskärda" del brukar vara genomgående i alla religionerna.
Citera
2015-03-22, 09:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
En del av offerdjuren bränns eftersom Jahve gillar lukten av grillat:

Detta var ett brännoffer, en lukt som gör Herren nöjd, ett eldoffer åt Herren, så som Herren hade befallt Mose.

3 Mos 8:21

Fast du skall givetvis offra år prästerna också, så att dessa mänskliga binnikemaskar får mat utan att göra något:

Mose sade till Aron och hans söner: ”Koka köttet vid ingången till uppenbarelsetältet; där skall ni äta det tillsammans med brödet som är i prästvigningskorgen, så som jag har blivit befalld: Aron och hans söner skall äta det.

3 Mos 8:31

Att prästerna ska ha sin "beskärda" del brukar vara genomgående i alla religionerna.

Just 3 Mosebok som du citerar kommer från den så kallade Prästskriften, som antas ha skrivits av det aronitiska prästerskapet i Jerusalem. Inte så konstigt att de påpekar att Aron och hans söner ska ha sin beskärda del.

Se mitt inlägg i tråden om budorden för mer om detta:

http://www.flashback.org/p52730576#p52730576
Citera
2015-03-22, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Alltså, det är klart att känslan för ett djur, är att det offras, djur emellan fungerar nästan likadant, dock står människan överst i den berömda pyramiden och är väl den skickligaste i konsten att selektera. Djuren själv går mer på instinkt och offrar, rättare sagt beräknar inte då de inte kan studera och inte har de kognitiva färdigheterna heller. Det har inte alltid människa heller, inte av sig självt.
De flesta djur dödar nästan alltid enbart för mat. I övrigt dödar dom inte varandra. Man kan inte kalla deras dödande för offer. Andra djur dödar inte för att offra till någon gud vad vi vet så det har inte så mycket med tråden att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Fast Spanien har väl haft lång tradition i tjurfäktning som stolthet men det är väl iofs inte oxdjur. Så rent offermässigt kanske man skulle kunna säga att barnen kan behöva tillse traditionen i att ritualisera sådan berömd konst, som ju attraherat många generationer och utgjort stark turismmagnet.

Men att det är liksom religiöst eller andligt? Hur då?
Tjurfäktning är inte offer och har inget med tråden att göra.
Citera
2015-03-22, 13:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
De flesta djur dödar nästan alltid enbart för mat. I övrigt dödar dom inte varandra. Man kan inte kalla deras dödande för offer. Andra djur dödar inte för att offra till någon gud vad vi vet så det har inte så mycket med tråden att göra.

Har du sett en räv i en hönsgård någon gång? Eller en varg bland en flock får? Djur är inte de oskyldiga varelser vi ibland vill tro. Rovdjur har en drift att döda som går långt utöver behovet av föda.

Våra närmaste släktingar schimpanserna är för övrigt kända för att ibland ägna sig åt urskiljningslöst dödande. Så det är inte bara rovdjur som dödar för nöjes skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Tjurfäktning är inte offer och har inget med tråden att göra.

Det kan man verkligen diskutera. Tjurfäktningen härstammar från religiösa ceremonier som redan de gamla grekerna ägnade sig åt och som finns avbildade på freskerna i Knossos:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bull-leaping

Och i Mithraskulten - som under en tid var kristendomens främsta konkurrent i Romarriket - spelade tjuroffret en central roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tauroctony

Så tjurfäktning har i högsta grad med ämnet att göra.
Senast redigerad av Regulus 2015-03-22 kl. 13:46.
Citera
2015-03-22, 13:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Har du sett en räv i en hönsgård någon gång? Eller en varg bland en flock får? Djur är inte de oskyldiga varelser vi ibland vill tro. Rovdjur har en drift att döda som går långt utöver behovet av föda.

Våra närmaste släktingar schimpanserna är för övrigt kända för att ibland ägna sig åt urskiljningslöst dödande. Så det är inte bara rovdjur som dödar för nöjes skull.

Ja; djur-dödar-endast-för-födan är liksom "the noble savage" en myt som naturromantiker har skapat.
Citera
2015-03-22, 16:15
Medlem
Citat:

Jag har aldrig trott att djur är oskyldiga varelser och har ingen romantisk syn på naturens grymheter. Men i allmänhet sker dödandet mest för föda. Eller för att skydda sig själv och sina barn. Större växtätare trampar ofta ihjäl köttätarnas barn när dom kan (exempelvis lejonens barn).

Har även sett på någon dokumentär när en schimpansflock dödar en annan schimpansflock när dom sov, för att få bättre tillgång till ett fruktträd. Inget dom behövde för att överleva. De har alltså till och med krig och kan räkna ut sådana saker som jag trodde hörde till mänskliga grymheter innan det.
Citat:
Det kan man verkligen diskutera. Tjurfäktningen härstammar från religiösa ceremonier som redan de gamla grekerna ägnade sig åt och som finns avbildade på freskerna i Knossos:
Det visste jag inte, men idag är det inte nått religiöst med det i alla fall. För att det ska ha med tråden att göra så bör vi i så fall ta reda på vad man gjorde med det döda djuret efteråt då, och kanske vad man gör med det i dagens tjurfäktning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in