2015-03-19, 21:23
Medlem
Ovcharkas avatar
Mången gång har jag hört talas om folk som offrat både människor och djur. Så långt är jag med. Men säg att jag offrar en oxe - vad gör jag av oxen efter att jag skurit halsen av den? Det är det ingen som någonsin har förklarat. Får man äta den eller ska man bara låta den ligga där tills den... ruttnar bort?

Hur lyder de religösa reglerna av hantering av dött djur som man offrat?
Citera
2015-03-19, 21:54
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Mången gång har jag hört talas om folk som offrat både människor och djur. Så långt är jag med. Men säg att jag offrar en oxe - vad gör jag av oxen efter att jag skurit halsen av den? Det är det ingen som någonsin har förklarat. Får man äta den eller ska man bara låta den ligga där tills den... ruttnar bort?

Det finns många religioner, så vilken menar du mer specifikt?

Fast det är ju oerhört att poppis att tolka sin religion lite hur man själv vill, så jag skulle rekommendera att du helt sonika bränner de delar du inte vill ha och äter upp resten själv. Det går säkert att göra en sådan tolkning.
Citera
2015-03-19, 21:55
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4nnoffer

Enklare att vara kristen, det räcker med att tro på Jesu lära...

Vilken av dem?
Citera
2015-03-19, 22:04
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Det finns många religioner, så vilken menar du mer specifikt?

Fast det är ju oerhört att poppis att tolka sin religion lite hur man själv vill, så jag skulle rekommendera att du helt sonika bränner de delar du inte vill ha och äter upp resten själv. Det går säkert att göra en sådan tolkning.

Ingen särskild religion. Berätta om det du känner till. Vet du vad judarna gjorde av sitt offer? Berätta det. Vet du vad maya-indianerna gjorde av sina offer? Berätta det.

O.s.v.
Citera
2015-03-19, 23:03
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Men säg att jag offrar en oxe - vad gör jag av oxen efter att jag skurit halsen av den? Det är det ingen som någonsin har förklarat. Får man äta den eller ska man bara låta den ligga där tills den... ruttnar bort?

Det delas ut till familj, släkt, grannar, vänner, fattiga o.s.v.

Citera
2015-03-20, 10:18
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ingen särskild religion. Berätta om det du känner till. Vet du vad judarna gjorde av sitt offer? Berätta det. Vet du vad maya-indianerna gjorde av sina offer? Berätta det.

O.s.v.

Vad jag har läst i ämnet så verkar det som att det vanliga är att man eldar upp en del och den som offrar käkar upp resten själv. Det verkar som att gudarna gillar bbq-lukten. Skulle gissa att man inbillar sig att köttet blir en del av andevärlden när det brinner upp så gudarna kan förtära det. Illiaden och Odyséen har en del beskrivningar i ämnet. Vad Abraham hade tänkt göra med sin grabb vet jag dock inte, men med tanke på den brutala, ociviliserade guden i fråga vore det inte förvånande om han hade beordrats att käka upp sitt offer.

Att slänga sitt offer i en vulkan eller i ett träsk känns lite mer jordnära tycker jag. Sådana religioner har jag mer respekt för.
Senast redigerad av iSlash 2015-03-20 kl. 10:20.
Citera
2015-03-20, 12:22
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noidberg
Det är en mans gudomliga rättighet att offra en oxe till Oden. Kör hårt.

Hur är detta svar på min fråga? OT leder till varningar bara, så sluta med det.
Citera
2015-03-20, 15:13
Medlem
Även i asatron offrade man enligt wiki, men det står inte vad man gjorde med kropparna sen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blot
Vart nionde år har man niodagarsblot, en gemensam fest där folk från hela sveariket deltar. Då offrar man nio stycken av varje varelse av manligt kön, även människor, och kropparna hängs upp i en lund nära templet. Ingen får utebli från dessa blot och alla sänder gåvor till helgedomen, såväl kungarna som folket. De som antagit kristendomen måste köpa sig fria från deltagande, något som är grymmare än varje straff.
Det måste vara otrevligt att vara i närheten av det templet sen med tanke på lukten av nio ruttnande djur som hänger där.

Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Att slänga sitt offer i en vulkan eller i ett träsk känns lite mer jordnära tycker jag. Sådana religioner har jag mer respekt för.
Mm, vulkaner är ju sjukt cool. Dör man av våldsam lava så går man bort med stil iaf.
Senast redigerad av Macbajs 2015-03-20 kl. 15:16.
Citera
2015-03-20, 15:24
Medlem
På den engelska sidan om blot så stod det mer. Det här var intressant om Tivedens Trollkyrkas blot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%B3t
lden den "köllas" av nio slags ved
det är gammal sed.
Offer till andarna skänkes,
med blodet sig alla bestänkes.
Det bästa till andar föräras,
det som blir över skall av männen förtäras.
Så jag antar att man käkade upp det man offrade där. Det verkar vara lite olika med andra ord.
Senast redigerad av Macbajs 2015-03-20 kl. 15:26.
Citera
2015-03-20, 18:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jag hänvisar till inlägget jag skrev om offer i tråden om dyrkan:

http://www.flashback.org/p52675742#p52675742

Tanken var ursprungligen att mata guden ifråga, i utbyte mot vissa tjänster. I de flesta religioner får dock prästerna eller församlingen äta upp det som blir över.
Citera
2015-03-21, 14:05
Medlem
sommarlovs avatar
Jag läste på om blotet i gamla Uppsala.
Kropparna fick hänga där, de åts av djur som lockades av lukten.
Najs!
Citera
2015-03-21, 14:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det blir lättare att ge ett svar på denna fråga, om offrings-motivationen presenteras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in