2015-03-19, 01:36
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Men alltså, varför detta mål då?

Kollar man på tidigare attentat så har det alltid handlat om att sätta vanliga människors säkerhet i gungning. Få dom att bli rädda.
Nu kanske jag tillskriver terrorister lite väl hög intelligens, men det här målet är ju det mest idiotiska i terrorns historia då...
Alla mål behöver inte vara stora i sig, utan gärningsmännen kanske också ville komma undan den här gången, och då är det en fördel om man har bra lokalkännedom för att underlätta flykt.

Begår man ett terrorattentat i centrum så har man garanterat fastnat i minst 20 olika kameror från olika vinklar. Och kamerorna i centrum är betydligt mer avancerade än den lokala matbutikens kamera. Med avancerat menar jag att den registrerar gångstil, kläddetaljer, och annat beteendemönster. Man är avslöjad även om man maskerat sig från topp till tå.

Nu menar jag inte alla gärningsmän vet om detta, men centrum är mer befolkat och riskabelt än andra ställen av uppenbara skäl.
Citera
2015-03-19, 01:38
Medlem
Alilziuss avatar
Citat:
Eller så var det en jävligt lämplig plats, om många utan den grupperingen fanns på krogen...

Nu vet jag inte hur vanligt automatgevär är i gbg's undre värld, men det tyder väl ändå på någon sorts planering kanske?
Att pickadoller är vanligt är väl rätt vedertaget, men hur ser tillgången ut på kraftigare vapen?

Väldigt svårt att säga något då vi inte har ett piss att utgå ifrån. Det finns väl undantag i allt, dock så har jag aldrig sett/hört något liknande förutom ett litet tillfälle i gårdsten (Bandidos vs Gårdstenalliansen), but that was way back.
Citera
2015-03-19, 01:39
Medlem
Pandalina4s avatar
Men ett vittne som Expressen pratat med uppger att fyra personer strax efter skjutningen sprang mot en bil i närheten av krogen. I bilen väntade ytterligare en person som attackerades.
– En av dem hade en stor kniv och en person som satt i bilen attackerades, säger vittnet.
http://www.expressen.se/gt/larm-skottlossning-pa-hisingen/
Citera
2015-03-19, 01:39
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alilzius
Väldigt svårt att säga något då vi inte har ett piss att utgå ifrån. Det finns väl undantag i allt, dock så har jag aldrig set/hört något liknande förutom ett litet tillfälle i gårdsten (Bandidos vs Gårdstenalliansen), but that was way back.

Våldet påminner ju lite om det i Köpenhamn häromdagen angående kopplingen dit...

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2660150-sex-gripna-vid-skjutning-i-kopenhamn
Citera
2015-03-19, 01:40
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LevLivet999
Kan sätta mina pengar på att det är Backafolk eller MC folk som skjutit Biskopfolk pga gräshandeln i Göteborg.
Det är mer pengar än man tror i gräset, många som röker nu för tiden i Göteborg.

Förmodligen drogrelaterat, och förmodligen gräs, finns mer pengar i gräs än något annat, garanterat. Detta är en sak som Sveriges regering dock aldrig kommer förstå och det tas i en annan del av detta forum.

Citat:
Ursprungligen postat av ebbamaring
-beställningsjobb-

Skulle nog inte förvåna mig om det var ett beställningsjobb, tycker bara hela händelsen är otroligt skev, asså dåligt planerad, flera skadade, halvtimme innan en krog ska stänga.

Gängrelaterat är det absolut, vilka gäng det handlar om är det intressanta (finns de ingen med mer information)

Fler i tråden borde nog bo i närheten och ha lite humm på folk?
Citera
Medlem
Venators avatar
Ur artikel i GT/Expressen: Polisen uppger att "flera personer" är döda. Flera... Åtminstone 3 skulle jag tolka det som.

Mer från samma källa: Fyra gärningsmän varav två ska ha varit inne och skjutit. Efter skjutningen attackerades en person i en bil - inte osannolikt den skadade bilen som fanns på bild.

Citat:
http://www.expressen.se/gt/larm-skottlossning-pa-hisingen/

Krogen vid Vårväderstorget avböjer sent på onsdagskvällen att kommentera skottlossningen.

Men ett vittne som Expressen pratat med uppger att fyra personer strax efter skjutningen sprang mot en bil i närheten av krogen. I bilen väntade ytterligare en person som attackerades.

– En av dem hade en stor kniv och en person som satt i bilen attackerades, säger vittnet.

Ett vittne uppger för Aftonbladet att två personer kom in på krogen, där en fotbollsmatch visades, med vad som såg ut som en kalasjnikov och började skjuta.
Citera
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alilzius
Väldigt svårt att säga något då vi inte har ett piss att utgå ifrån. Det finns väl undantag i allt, dock så har jag aldrig set/hört något liknande förutom ett litet tillfälle i gårdsten (Bandidos vs Gårdstenalliansen), but that was way back.

Helt nytt är det ju inte. Skogåsskjutningen för ett och ett halvt år sen var ju lite lika, om än i mindre skala. Där sköts det ju rakt in på en fullsatt krog där det förmodade målet överlevde men hans polare dog.

Så det har ju hänt förut, även om det nu hoppat upp ett par snäpp iom antalet och typen av vapen (om nu automatgevär ens använts)
Citera
2015-03-19, 01:41
Medlem
jc90s avatar
Citat:
Eller så var det en jävligt lämplig plats, om många utan den grupperingen fanns på krogen...

Nu vet jag inte hur vanligt automatgevär är i gbg's undre värld, men det tyder väl ändå på någon sorts planering kanske?
Att pickadoller är vanligt är väl rätt vedertaget, men hur ser tillgången ut på kraftigare vapen?

Kanske tillfället var lämpligt. Men platsen? Absolut inte. Inte välplanerat för fem öre.
Citera
2015-03-19, 01:43
Medlem
Följande står nu på svt.se:

Minst två personer har dött efter skottlossningen på Hisingen i Göteborg. Flera andra har skadats och förts till sjukhus. Polisen säger också att dödssiffran förväntas stiga.
Citera
2015-03-19, 01:44
Medlem
ManJuices avatar
Jag sitter och spekulerar kring om detta kan ha koppling till Vilks medverkade för några dagar sen. Kanske som en hämndaktion mot det svenska samhället?
Citera
2015-03-19, 01:44
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bsboy
JAG KAN LOVA DIG ATT INGA OSKYLDIGA ÄR SKADDDADE IAF

Så helvete du kan.
Automatgevär är inte direkt finkirurgiska vapen...och har ingen oskyldig skatats så är det enbart en ren jävla tur. Om förortsslödder skjuter hål i varandra på helt öde platser skiter jag fullständigt i, det är deras ensak. Men det är en helt annan sak när det sker i ett centrum. Och på ett hak där det med stor sannolikhet finns en hel drös med lokala alkisar (brukar alltid finnas på dessa typer av krogar) som inte har ett skit med det här att göra.
Citera
2015-03-19, 01:45
Medlem
Mr.Shadows avatar
Enligt polisens hemsida har det skett två bilbränder strax innan dådet. Kan detta vara en avledningsmanöver för att det skall bli svårare att få tillräckligt med patruller för att direkt åka till platsen? Är dom så kloka så dom tänker på det?

22:04 Bilbrand på Burmans gata

22:21 Bilbrand på Höstvädersgatan

22:23 Full rulle på torget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in