Kan det inte bara vara en fritös som har gått bananas? Typ att den har sprängts eller nått? Viktigt att invänta polisens pressträff innan vi drar förhastade slutsatser.
Vittnen talar om kalasjnikovs, men de kanske såg fel.
Poliser kom norrifrån med blåljus ända fram mot midnatt, jag åkte med och anlände ca 00:00.
Ingen action men mycket polis, ambulanser, räddningstjänst och åskådare. Hela Vårväderstorget är avspärrat och bevakat av polis.
Enligt åskådarna sköts det med automatvapen inne på en fullsatt pizzeria/krog där man tittade på fotboll. Uppifrån spårvägsbron kunde man se vad som verkade vara en människa täckt av en gul filt ligga på marken utanför krogen.
En närboende äldre man ute med hunden påstod att han hört åskådare på svenska tala om att nu ska folk dödas. Nationaliteten på snackarna kunde han inte avgöra "men de va la såna där iranier eller nått".
Sedan åkte jag hem.
Jag har läst igenom hela tråden och det verkar mer och mer handla om invandringspolitik än den aktuella händelsen...
Av bilderna att döma så ser det ut som någon eller några av målen sitter i bilen när skottlossningen började. Nu ser inte jag hur bilen står i förhållande till krogen, men det kan vara så att målen har sökt skydd på restaurangen och således dragit med sig hettan in i lokalen.
Det kan också vara så att händelsen har startat i eller strax utanför lokalen mot något eller några mål, därefter har motvärnseld avfyrats från övervakare i bilen och därefter blivit ett mål i sig. Men jag finner det mindre troligt.
Nästa morgon kommer ni få läsa om att fler har konstaterats döda, att SÄPO ser det som ett försök till terrorattentat. Polisen har bekräftat att automateld har använts och att man skjutit hejvilt i en krog.
Nästa morgon kommer ni få läsa om att fler har konstaterats döda, att SÄPO ser det som ett försök till terrorattentat. Polisen har bekräftat att automateld har använts och att man skjutit hejvilt i en krog.
Utländsk media kommer skriva om detta också.
Tveksamt du. Du menar alltså på allvar att ett gäng terrorister skulle välja nån liten pisskrog i nått sketet område för sitt terrorattentat?
Hade polisen någon föraning om att nåt var i görningen? Var ute med bilen för ett ärende kring Biskopsgården och noterade att det var ovanligt många målade bilar som var ute och strök. Trots att detta är Biskop så hajjade jag till lite. Detta var förövrigt ca 30 minuter innan skottlossningen bröt ut.
Utländsk media kommer skriva om detta också.
Jag tror som du! Mer än åtta är det som blivit skjutna. Kan vara terrordåd.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!