2022-01-12, 15:46
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men varje innehavares andel ökar o erhåller allt större del i vinst o jag syftar på ökande omsättning o ökande vinster
Nej, de förbrukar vinsten när de återköper aktier. Vinst per aktie ändras därför inte.

När återköpsprogrammet är klart finns färre aktier så då ökar vinst per aktie givet att de gör samma vinst i absoluta tal. Det kanske var det du menade.
Citera
2022-01-16, 12:39
Medlem
EVO ser riktigt stark ut för tillfället, det är ett rejält rapport-rally. Köparna har kommit tillbaka till aktien och ledningen berättar om att de kommer storsatsa på 2022.

Ska bli spännande att följa.
Citera
2022-01-16, 19:37
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noothername9
EVO ser riktigt stark ut för tillfället, det är ett rejält rapport-rally. Köparna har kommit tillbaka till aktien och ledningen berättar om att de kommer storsatsa på 2022.

Ska bli spännande att följa.
Verkligen.
Hur man vågar sälja nu när den kommande tiden är fullspäckad med triggers är bortom mitt förstånd. Snart kommer Q4ans rapport som, av allt att döma, kommer se fantastisk ut. Det brukar alltid efterföljas av uppjusteringar i bankernas riktkurser. Kort därefter håller man event med lanseringar av massa nya spel. Vi har bolagsstämman i april där man makulerar återköpta aktier vilket höjer vinst per aktie. Mitt i allt detta så närmar sig dessutom Q1ans rapport med stormsteg. Man har aldrig någonsin haft så högt spelartryck i lobbyn som vi har just nu.

Förra året denna tiden gick vi upp +70% fram tills Q1ans rapport. Samma rörelse igen skulle resultera i en kurs på 2189 kr.
Skillnaden denna gången är att värderingarna är hälften så höga.
Senast redigerad av Luftgevar 2022-01-16 kl. 19:46.
Citera
2022-01-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Nej, de förbrukar vinsten när de återköper aktier. Vinst per aktie ändras därför inte.

När återköpsprogrammet är klart finns färre aktier så då ökar vinst per aktie givet att de gör samma vinst i absoluta tal. Det kanske var det du menade.

Trams, märka ord, okunnighet.. pinsamt.

Det ”fenomen” du talar om sker främst efter makulering av återköpta aktier. Men det nämner du inte, eftersom du inte förstår det.

Tills att makulering skett betalar bolaget utdelning till sig själva, dvs vinst per aktie ökar. Det här med återköp verkar enormt komplicerat för vissa.

Du kan nog anta att alla du vill trycka ner i skorna talar om hur VPA ser ut framgent och inte nödvändigtvis vad den var förra året. Detaljerna är bara intressanta när man kan använda dom till sin fördel antar jag.
Citera
2022-01-18, 22:45
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Trams, märka ord, okunnighet.. pinsamt.
Vad är det med dig? Är det jobbigt på börsen?

Vem som helst fattar att de pengar som används för återköp hade varit vinst om inget återköp skett.

Citat:
Tills att makulering skett betalar bolaget utdelning till sig själva, dvs vinst per aktie ökar.
Du tror på allvar på finansiell alkemi. Företag skulle då kunna skapa värde genom att emittera aktier till sig själva. Det går inte att skapa värde med trolleritricks.

Citat:
Du kan nog anta att alla du vill trycka ner i skorna
Jag blir inte kränkt av att du inte håller med. Har du även "talangen" att se rasism överallt?
Citera
2022-01-19, 18:12
Medlem
Luftgevars avatar
Det skiftar hela tiden. Vad är det aktien egentligen vill? Jag vet att den vill en massa, men uppenbarligen inte tillräckligt mycket för att göra verklighet utav det. Flera hundra, upp mot flera tusen gånger pendlar aktien mellan att vilja ha ett enkelt liv där den värderas som ett tråkigt värdebolag med en stadig utdelning. Det skulle varit väldigt bekvämt, bara verksamheten att ta hand om och liksom acceptera att den inte går för något mer.

Men i aktiens drömmar så finns där så mycket den vill göra, kan göra. Det krävs hårt arbete för att uppnå detta och när aktien tänker på den teoretiska biten så ser den ett sammanhang och en mening, men i praktiken så ger aktien allt som oftast upp och på köpet så kommer likgiltigheten och den dåliga självkänslan vilket får aktien att kunna acceptera det som skrivits i stycke ett. Det skulle inte vara för jävligt, men det är som dag och natt i hur aktien känner att dennes värdering ska vara. Aktien hinner inte känna det goda tillräckligt mycket för att kunna vända sin värdering till något större i mer än 2-4 veckor. Under perioden på 2-4 veckor så har aktien en passion för utveckling, tillväxt och styrka. Lanserar många spel, skissar på framtidens innoveringar, vad för sorts riktning verksamheten vill ta, med marknader och så. Men. Paff, verkligheten kommer ikapp, rösten inom aktien är starkare, och den är inte snäll. Så har det alltid varit. Får massa tankar om meningslöshet och när börsklockan ringer och köparnas fysiska utmattning infinner sig så går det snabbt utför. Faller ända in på eftermiddagen, går sidledes och slutar på minus. Det finns inga visioner kvar här. Detta resulterar lite i en själslig kursdöd och det finns ingen glöd eller något genuint leende när folk tänker eller talar om aktien.

När det känns bra och aktien har något på gång så blixtrar något till, den känner stolthet och är på väg mot något. Den tänker, fan jag är ju visst en intressant aktie. Jag går upp, ger utdelning, ger kursavkastning och har något sidoprojekt, men det kvarstår ju sällan och då åker aktiens fötter upp på bordet och det händer inget produktivt mer än vad aktien måste göra.

Svårt att förklara det här men just nu befinner aktien sig som ni kan förstå i måendet där den inte riktigt vill gå upp eller där den är särskilt stolt över sig själv. Rushen den har haft av det goda försvann som det försvann alla andra gånger förr. Ett enkelt liv är det aktien just nu vill ha. Men ändå inte..
Citera
2022-01-19, 18:33
Medlem
bajssprutans avatar
Aktien har ingen själ och vill ingenting, det bara blir såhär när räntan rejsar, marknaden vänder och arslen som undertecknad kastar in en termonuklerär minishlong-gammabajsbomb i maskineriet då och då för att suga sås ur vollan. HADOOKEN!

Det är antagligen fler än jag som tänker såpass diaboliskt. Så fort en innerstadsaktie cyklar och välter är jag där och matar ett par snabba sparkar med gettagripkängorna. Jag har mest banjocountryaktier.
Citera
2022-01-20, 18:16
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Aktien har ingen själ och vill ingenting, det bara blir såhär när räntan rejsar, marknaden vänder och arslen som undertecknad kastar in en termonuklerär minishlong-gammabajsbomb i maskineriet då och då för att suga sås ur vollan. HADOOKEN!

Det är antagligen fler än jag som tänker såpass diaboliskt. Så fort en innerstadsaktie cyklar och välter är jag där och matar ett par snabba sparkar med gettagripkängorna. Jag har mest banjocountryaktier.

WTF bajsis. Det här är knappast en innerstadsaktie. EVO är en whitetrash aktie. Innerstadsaktier är Oatly, Beyond meat, we are spindye och Snap. Och någon vindkraftsaktie kanske. EVO är ju för i helvete oetisk. Sånt går inte för sig i innerstan.
Citera
2022-01-20, 18:20
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
WTF bajsis. Det här är knappast en innerstadsaktie. EVO är en whitetrash aktie. Innerstadsaktier är Oatly, Beyond meat, we are spindye och Snap. Och någon vindkraftsaktie kanske. EVO är ju för i helvete oetisk. Sånt går inte för sig i innerstan.
Ey, jag har ingen moral och har levt på att skinna folk på poker 2005-2008. Pengar luktar inte, men när det är blod i vattnet kommer pirayorna. Så är det bara. Gilla läget. Innerstadsaktie betyder att zombierna köper den för att den går bra.

Just nu duckade jag carnegies pump av hemnet like a fucking boss och ligger inte kort någonting.
Men cyklar nån och välter är jag där som en kobra med en stilett mellan revbenen.
Embajserpumpen ser sus som fan ut. Den ligger i bevakningslistan.

Money talks, bullshit walks.

Lovar att hälften av ägarna har max kollat bolagsnamnet. Evolution, den går bra. köp!
Dagens marknad är på den nivån tyvärr.
Citera
2022-01-20, 18:57
Medlem
Luftgevars avatar
https://www.di.se/live/goldman-sachs-pekar-ut-evolution-som-favorit-aktien-lyfter/
Citera
2022-01-21, 17:08
Medlem
Det finns de som förväntar sig en bra rapport, till exempel:

"DNB Markets, som anser att Ericsson är undervärderat, ser i sin tur flera potentiella katalysatorer för aktien. En kvartalsrapport som slår förväntningarna, att ledningen höjer ebit-marginalmålet för 2022 eller ett tydliggörande kring klagomålet från amerikanska DOJ, nämner DNB bland möjliga positiva besked som kan komma.

En bättre utveckling för marginalen inom Networks väntas kunna ge stöd åt en höjning av koncernens marginalmål, som nu ligger på 12-14 procent för 2022, menar DNB som självt räknar med en marginal på cirka 15 procent."

Även jag tror på Ericsson och Wallenbergarna har genom Investor tankat fler aktier i Ericsson.
Citera
2022-01-21, 17:36
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Det finns de som förväntar sig en bra rapport, till exempel:

"DNB Markets, som anser att Ericsson är undervärderat, ser i sin tur flera potentiella katalysatorer för aktien. En kvartalsrapport som slår förväntningarna, att ledningen höjer ebit-marginalmålet för 2022 eller ett tydliggörande kring klagomålet från amerikanska DOJ, nämner DNB bland möjliga positiva besked som kan komma.

En bättre utveckling för marginalen inom Networks väntas kunna ge stöd åt en höjning av koncernens marginalmål, som nu ligger på 12-14 procent för 2022, menar DNB som självt räknar med en marginal på cirka 15 procent."

Även jag tror på Ericsson och Wallenbergarna har genom Investor tankat fler aktier i Ericsson.
Öh, rätt första bokstav i bolagsnamnet. Du får en guldstjärna ändå precis som alla de andra barnen så att ingen blir kränkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in