2015-03-18, 13:05
Moderator
pbos avatar
Jag befinner mig plötsligt i ett läge i livet när jag har anledning / möjlighet att ompröva väldigt mycket av hur jag lever och vill leva. T.ex. flytta bort från storstaden och tillbaka ut på landet där jag växte upp.

Jag jobbar som konsult och även om det inte är via egen firma idag så skulle det vara en möjlighet. Om jag skulle köpa en mindre skogsfastighet på landsbygden och bosätta mig på, skulle det då vara möjligt att hålla ihop fastighetens ekonomi med en konsultverksamhet? Tanken är att kunna investera i fastigheten med oskattade medel som jag kan dra in på konsultande. Om ja: gäller det även för bostadshus på fastigheten (jag gissar att det är så)?

Jag borde kunna hitta inte alltför dyra fastigheter på vettigt avstånd från en potentiellt rätt säker konsultkund så det är seriösa funderingar. För övrigt kan man ju göra ohyggligt mycket jobb på distans numer. Dessutom är jag runt 40 och eftersom jag ser eventuell avverkningspotential som en pensionsförsäkring så det är helt OK om skogen inte kan avverkas på 30 år vilket borde öka antalet intressanta objekt.

Vid sidan av ekonomin så är naturligtvis saker som jakträtt något som lockar, men det hör ju inte hit egentligen.

Ps. Hoppas detta blev rätt forum.
Citera
2015-03-18, 13:51
Medlem
flipflaps avatar
Om jag satt i din sits så skulle jag satsa mina pengar i "den östra rikets halvan", Finland eller Estland.

Jag har många argument för min åsikt, men tänker inte bomba dig med dem eftersom ett sådant beslut mycket bygger på känslor. Men rent sakligt så tror jag att Sverige, som vi känt det, snart är kört. Och då är investerade pengar också körda.

Citera
2015-03-18, 14:38
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Om jag satt i din sits så skulle jag satsa mina pengar i "den östra rikets halvan", Finland eller Estland.

Jag har många argument för min åsikt, men tänker inte bomba dig med dem eftersom ett sådant beslut mycket bygger på känslor. Men rent sakligt så tror jag att Sverige, som vi känt det, snart är kört. Och då är investerade pengar också körda.

Det finns ett stort argument mot att investera österut och det heter Putin.

Nu var förstås inte min huvudfråga hur man bäst placerar pengar utan funderingen ligger runt om man genom att äga en skogs- / jordbruksfastighet med bostadshus kan få möjlighet att spendera oskattade pengar på kåken.
Citera
2015-03-18, 15:56
Medlem
Ja du kan kombinera konsultande och gård. Polaren hade xx's IT och skog AB

Jordbruket gick alltid i förlust men IT delen gjorde det +- 0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in