2015-03-18, 13:05
Moderator
pbos avatar
Jag befinner mig pltsligt i ett lge i livet nr jag har anledning / mjlighet att omprva vldigt mycket av hur jag lever och vill leva. T.ex. flytta bort frn storstaden och tillbaka ut p landet dr jag vxte upp.

Jag jobbar som konsult och ven om det inte r via egen firma idag s skulle det vara en mjlighet. Om jag skulle kpa en mindre skogsfastighet p landsbygden och bostta mig p, skulle det d vara mjligt att hlla ihop fastighetens ekonomi med en konsultverksamhet? Tanken r att kunna investera i fastigheten med oskattade medel som jag kan dra in p konsultande. Om ja: gller det ven fr bostadshus p fastigheten (jag gissar att det r s)?

Jag borde kunna hitta inte alltfr dyra fastigheter p vettigt avstnd frn en potentiellt rtt sker konsultkund s det r serisa funderingar. Fr vrigt kan man ju gra ohyggligt mycket jobb p distans numer. Dessutom r jag runt 40 och eftersom jag ser eventuell avverkningspotential som en pensionsfrskring s det r helt OK om skogen inte kan avverkas p 30 r vilket borde ka antalet intressanta objekt.

Vid sidan av ekonomin s r naturligtvis saker som jaktrtt ngot som lockar, men det hr ju inte hit egentligen.

Ps. Hoppas detta blev rtt forum.
Citera
2015-03-18, 13:51
Medlem
flipflaps avatar
Om jag satt i din sits s skulle jag satsa mina pengar i "den stra rikets halvan", Finland eller Estland.

Jag har mnga argument fr min sikt, men tnker inte bomba dig med dem eftersom ett sdant beslut mycket bygger p knslor. Men rent sakligt s tror jag att Sverige, som vi knt det, snart r krt. Och d r investerade pengar ocks krda.

Citera
2015-03-18, 14:38
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Om jag satt i din sits s skulle jag satsa mina pengar i "den stra rikets halvan", Finland eller Estland.

Jag har mnga argument fr min sikt, men tnker inte bomba dig med dem eftersom ett sdant beslut mycket bygger p knslor. Men rent sakligt s tror jag att Sverige, som vi knt det, snart r krt. Och d r investerade pengar ocks krda.

Det finns ett stort argument mot att investera sterut och det heter Putin.

Nu var frsts inte min huvudfrga hur man bst placerar pengar utan funderingen ligger runt om man genom att ga en skogs- / jordbruksfastighet med bostadshus kan f mjlighet att spendera oskattade pengar p kken.
Citera
2015-03-18, 15:56
Medlem
Ja du kan kombinera konsultande och grd. Polaren hade xx's IT och skog AB

Jordbruket gick alltid i frlust men IT delen gjorde det +- 0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in