2015-03-17, 23:18
  #1
Medlem
Tja. Har dragit på mig någon form av halsinflammation/halsfluss. Har fått utskrivet Tikacillin som innehåller Fenoximetylpenicillinkalium. Har tagit det i snart 1 vecka, har fortfarande lite ont i halsen när jag sväljer men jag börjar bli bättre Nu är min fråga, kan man dricka mjölk när man tar dessa tabletter? Har hört rykten att Antibiotika + mjölk inte går bra ihop. Har nämligen 4L mjölk å en jävla massa oboy som jag tänkt trycka i mig
Citera
2015-03-17, 23:23
  #2
Medlem
hexA.s avatar
Jag har också hört att man inte ska dricka mjöl/filmjölk. Men det borde stå på bipacksedeln.
Citera
2015-03-18, 07:51
  #3
Medlem
Rådet att inte dricka mjölk eller filmjölk till antibiotika gäller de typer av antibiotika som är "bensökande", dvs har affinititet till calciumjoner. Gäller exv Metronidazol.
Fenoxymetylpenicillin tillhör gruppen v-penicilliner och det går bra att dricka mjölk tilsammans med dem.
Filmjölk hjälper dessutom till att hålla tarmfloran i form under pc-kuren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in