Citat:
Hej,
Sitter och kollar lite på alternativ till bil, då kollektivtrafik eller moped.
Har räknat på sidan trafiken.nu och får fram följande enkel väg till jobbet:
Kollektivtrafik 1 h 15 min
Cykel & kollektivtrafik 1 h 4 min
Bil & kollektivtrafik 1 h 4 min
Cykel 1 h 5 min
Gång 3 h 21 min
Bil 20 min (Enligt hitta.se)
Moped står inte med men gissningsvis tar det ca 40-45 minuter med moped.
Varför jag vill ha alternativ till bil är just för att spara pengar & lägga på något vettigt.
Ett månadskort kostar 435 kronor.
Bil enkel väg till jobbet kostar ca 67 kronor enligt 35 kr/mil som snittkostnad. Trängselskatt tillkommer samt bensin ca 1-2 gånger/vecka. Även försäkring.
Men frågan jag egentligen ställer mig, är det ens värt att ta något annat en bil? Finns det folk som ex. åker 1 timma enkel väg till & från jobbet? Tycker det verkar väldigt dyrbar tid om man ska hinna träna efter arbetet och handla någon gång.
Hur gör ni och hur tänker ni kring detta?
Mvh
Sitter och kollar lite på alternativ till bil, då kollektivtrafik eller moped.
Har räknat på sidan trafiken.nu och får fram följande enkel väg till jobbet:
Kollektivtrafik 1 h 15 min
Cykel & kollektivtrafik 1 h 4 min
Bil & kollektivtrafik 1 h 4 min
Cykel 1 h 5 min
Gång 3 h 21 min
Bil 20 min (Enligt hitta.se)
Moped står inte med men gissningsvis tar det ca 40-45 minuter med moped.
Varför jag vill ha alternativ till bil är just för att spara pengar & lägga på något vettigt.
Ett månadskort kostar 435 kronor.
Bil enkel väg till jobbet kostar ca 67 kronor enligt 35 kr/mil som snittkostnad. Trängselskatt tillkommer samt bensin ca 1-2 gånger/vecka. Även försäkring.
Men frågan jag egentligen ställer mig, är det ens värt att ta något annat en bil? Finns det folk som ex. åker 1 timma enkel väg till & från jobbet? Tycker det verkar väldigt dyrbar tid om man ska hinna träna efter arbetet och handla någon gång.
Hur gör ni och hur tänker ni kring detta?
Mvh
Många otrimmade mopeder går kring 50kmh, så det går nog överdubblet så fort som att cykla då de flesta inte orkar snitta 25kmh under någon längre sträcka.
Moped är ett otroligt smidigt sätt att ta sig fram på om man är ensam.
Sen att det inte är så kul alltid att ha bilar som kör om en och behöva va lite rädd ibland är en annan sak.
Hyrde en stuga i arjeplog för 2 år sedan och fick låna ägarens moped.
Vilken frihetskänsla!
Minns när jag va och körde på ödsliga grusvägar och sedan skulle hem igen.
Klockan var kring 12 på natten och det var ljust som på dagen.
Mötte inte en endaste bil på 3 mils körning.
Dock blev det ganska kallt att köra i bara shorts och kortärmat.
Hade jag bott inom 10 km från stan eller där jag jobbar hade jag absolut kört moped.
10 km tar väl inte ens en kvart på en mopppe och man skonar essutom bilen när man slipper köra korta sträckor hela tiden.