Jag bor i en 2:a BR där jag har sol som från förmiddag till sena kväll under sommaren. Ville installera aircondition (innedel och utedel) där utedelen skulle stå på min balkong. Styrelsen ville inte godkänna att jag införskaffar en AC med motivering att den rent teoretiskt skulle kunna störa grannen ovanför p.g.a. eventuellt ljud från utedelen och kanske även p.g.a. vibrationer. Enligt den info jag har så är ljudnivån ytterst låg och utedelen skulle stå på vibrationsdämpare vilket skulle eliminera eventuella vibrationer.
Lägenheten är outhärdlig på somrarna, temperaturen kan överstiga 30 grader i lägenheten.
Vilka juridiska möjligheter har jag att bestrida avslaget? Kan ju knappast anses vara bra livskvalitet för varken mig och min sambo och våra katter att vistas i +30 grader under sommarens varma dagar.
Ett företag har gett mig offert och förlag på lösning hur detta skulle kunna monteras.
Ska jag skita i styrelsen beslut och installera ändå p.g.a. det orimliga med att ha +30 grader i lägenheten..? Eller ska jag ta in en advokat, fast då kan ju detta bli hur dyrt som helst...
Du kan alltid motionera till stämman om att ändra stadgarna så att AC-enheter tillåts, förslagsvis villkorat med vibrationsskydd och en övre gräns på ljudnivån. Om du inte bor i ett hus fullt av idioter kommer det rimligen röstas igenom.
Har tyvärr inget bra svar. Måste dock finnas ngn typ av..central organisation du kan höra av dig till ang juridisk rådgivning? Själv har jag funderat på att göra samma sak men tror jag ger fan i fråga ngn om lov.
Utedelen kommer att störa grannen. Jag har två och de låter inte högt men det lågfrekventa ljudet är jävligt störande när man ska sova.
Då har de antingen installerat dem dåligt eller också bor du i ett dåligt isolerat hus. Jag hör inte ett smack, varken från min eller från mina grannars.
Problemet är att frånluften från AC måste ut för att det ska fungera bra. Och du kan inte gärna göra hål i väggen. Du får inte heller koppla den till den befintliga venten. I så fall får du hänga ut slangen genom fönstret vilket jag av erfarenhet kan säga funkar dåligt. För övrigt så låter dom ganska lite.
Detta avser visserligen hyresrätt, men det bör finnas motsvarande regler för bostadsrätt.
Socialstyrelsen rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren.
Om du vill ha hjälp att se till att du har bra temperatur i lägenheten behöver det först utredas hur varmt du har det i lägenheten. Kontakta först din hyresvärd. Om din hyresvärd säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De*uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov.*