2015-03-17, 22:21
Medlem
Mojoyoyos avatar
Tjena!

Jag är en ganska aktiv ung man med någorlunda okej kostvanor som länge visat upp en del diabetessymptom. Okej, ingen blurred vision eller någon särskild trötthet, men de två främsta; jag är hela tiden extremt törstig och kan dricka ett glas vatten för att ungefär 5 minuter efteråt känna att jag skulle behöva dricka ett nytt, på grund av muntorrhet och bara en genuin törstkänsla. Dessutom (eller till följd av) så springer jag på toaletten stup i kvarten, det blir nog definitivt tio eller fler besök per dag.

Det här gjorde att jag länge misstänkte diabetes och drog till slut (när en släkting fått diagnosen) tummen ur och testade mig. Förvånansvärt nog såg dock alla värden fullkomligt normala ut, så jag undrar vad det här annars skulle kunna bero på.

Finns det andra åkommor som uppvisar de här symptomen eller ligger kanske allt i mitt psyke? Jag tänker ju på det en hel del och är en ganska neurotisk person, men det känns verkligen fysiskt. Väldigt störande i vardagen dessutom.

Någon som har några two cents att ge?
Senast redigerad av Mojoyoyo 2015-03-17 kl. 22:24.
Citera
2015-03-17, 22:41
Medlem
KalleXLs avatar
Mycket salt i maten brukar öka törsten och ju mer man dricker ju mer urin kommer ut. Skönt att det inte fanns någon diabetes. Ibland blir man bara enormt törstig en period.
Citera
2015-03-17, 22:45
Medlem
dxdps avatar
Har de kollat njurar, blodstatus, elektrolyter? Svettas du mycket? Sköldkörtelprover? Äter du läkemedel? Vanlig biverkning av mediciner.
Citera
2015-03-17, 22:50
Medlem
partygrabbens avatar
Diabetes insipidus? Det är mitt stalltips.
Citera
2015-03-18, 09:01
Medlem
Mojoyoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Mycket salt i maten brukar öka törsten och ju mer man dricker ju mer urin kommer ut. Skönt att det inte fanns någon diabetes. Ibland blir man bara enormt törstig en period.

Käkar i och för sig en del salt i maten. Kryddar ganska mycket mer än gemene Svensson. Själva törsten kan vara periodvis, jag har nog inte märkt av den innan men har alltid tvångsmässigt druckit mycket vatten för att det ska vara hälsosamt. Just nu känns det som att käften är full av slånbär dock.

Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Har de kollat njurar, blodstatus, elektrolyter? Svettas du mycket? Sköldkörtelprover? Äter du läkemedel? Vanlig biverkning av mediciner.

Ärligt talat fick jag jättelite information om vad som testades och så vidare, dåligt gjort av dem tycker jag. Begav mig till vårdcentralen två gånger och lämnade fastande blodprov och fick bara höra att allt såg bra ut helt enkelt. Äter inga läkemedel och svettas inte något nämnvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av partygrabben
Diabetes insipidus? Det är mitt stalltips.

Helvete. Hur många varianter av den där helvetiska sjukdomen finns egentligen? Ett törstprov hade garanterat inte gått särskilt bra för min del och jag ryste lite när jag läste det där för att det i magen kändes ganska rätt. Aldrig riktigt tänkt på urin i termer av volym, utan enbart "antal toalettbesök", upp till tjugo liter blir det ju definitivt inte. Men helt klart mer än 1,5. Kanske bör ringa vårdcentralen igen.
Citera
2015-03-18, 09:29
Medlem
Dricker du något annat än rent vatten? Blir du någonsin nöjd, otörstig? Av vad i så fall, bara vatten eller något annat (mjölk, "powerade", läsk)?

Snusar/röker?

Lätt hänt att bli OCD-ig med drickandet, speciellt om man som jag (och du, tydligen) ofta känner sig torr i mun.
Senast redigerad av lorddesh 2015-03-18 kl. 09:33.
Citera
2015-03-18, 09:39
Medlem
Mojoyoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Dricker du något annat än rent vatten? Blir du någonsin nöjd, otörstig? Av vad i så fall, bara vatten eller något annat (mjölk, "powerade", läsk)?

Snusar/röker?

Lätt hänt att bli OCD-ig med drickandet, speciellt om man som jag (och du, tydligen) ofta känner sig torr i mun.

Jag dricker i princip bara vatten, ja, utöver under helgerna och utöver morgonkaffet. Idag och igår har jag seriöst känt att jag aldrig varit otörstig vid något tillfälle från morgon till kväll men det kanske är för att jag tänkt på det för mycket? Brukar nog kunna nöja mig ändå, tar ofta ett glas vatten för att jag pluggar en del och tror att jag blir klarare i hjärnan av det. Måste säga att ett glas cola i vanliga fall brukar kunna släcka min törst (dåligt tecken tror jag) bättre än mycket annat.

Varken snusar eller röker. Har dock en väldigt OCD-aktig personlighet helt klart.
Citera
2015-03-18, 12:03
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojoyoyo

Ärligt talat fick jag jättelite information om vad som testades och så vidare, dåligt gjort av dem tycker jag. Begav mig till vårdcentralen två gånger och lämnade fastande blodprov och fick bara höra att allt såg bra ut helt enkelt. Äter inga läkemedel och svettas inte något nämnvärt.

Okej. Då får man nästan anta att de kollat det. Annars är det konstigt. Har du provat sugtabletter typ xerodent? Det är mot muntorrhet, och kan förknippas med törst...
Citera
2015-03-18, 13:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Finns väl egentligen två huvudsakliga alternativ:

hormonstörning (diabetes insipidus) och psykogen polydipsi (alltså att problemet inte är kroppsligt).

Jag hade ärligt talat gissat på det senare i ditt fall. Men det är klart att du måste kolla upp det.

Här är utredningsgången: http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=423
Citera
2015-03-18, 14:36
Medlem
Mojoyoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Okej. Då får man nästan anta att de kollat det. Annars är det konstigt. Har du provat sugtabletter typ xerodent? Det är mot muntorrhet, och kan förknippas med törst...

Ja, jag tror det, men i och för sig verkar det här fastställas av urin- och törsttest och inte genom blod? Jag har inte testat xerodent eller något liknande, kan ju vara att jag är muntorr och inte törstig, värt att testa kanske!

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Finns väl egentligen två huvudsakliga alternativ:

hormonstörning (diabetes insipidus) och psykogen polydipsi (alltså att problemet inte är kroppsligt).

Jag hade ärligt talat gissat på det senare i ditt fall. Men det är klart att du måste kolla upp det.

Här är utredningsgången: http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=423

Ja. Exakt. Jo, jag får väl helt enkelt ringa och höra med dem imorgon/i eftermiddag om jag hinner och se vad de kommit fram till mer specifikt (fick så himlans lite information tycker jag, förstår inte huruvida de kommer att ta kontakt med mig eller om allt är helt finito nu) – jag hoppas helt klart att det är psykiskt, men jag vet inte, kommer ut väldigt mycket vätska ärligt talat så det är ju dumt att chansa.

Edit: efter wikipedias beskrivning vet jag inte riktigt vad jag vill, "En särskild variant av polydipsi är psykogen polydipsi. Psykogen polydipsi kan förekomma vid schizofreni eller utvecklingsstörning." Är inte schizofren än men det kanske kommer. Annars är jag väl utvecklingsstörd då.
Senast redigerad av Mojoyoyo 2015-03-18 kl. 14:44.
Citera
2015-03-18, 15:53
Medlem
Mojoyoyos avatar
Ringde nu och bokade in ett samtal med en diabetessköterska imorgon, tänker för övrigt bli militäriskt disciplinerad nu, enbart urinera när jag verkligen måste och bara dricka vid måltid/träning/superduperpåträngande törst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in