2015-03-17, 14:46
Medlem
Jag kan få tjänstebil på nettolöneavdrag. Bilen är en VW Passat med 333 000 kr i riktpris och förmånsvärdet blir c:a 4 200 kr. Lön 30 000 kr.

Jag tycker då man borde beskatta mig 33% av 30 000 + 4 200 kr = 11 286. Skatt utan tjänstebil = 33% av 30 000 = 9 900 kr. Mellanskillnaden är 1 386 kr och alltså min månadskostnad. Tillkommer det något där som jag betalar direkt till Skatteverket på min deklaration då?

Arbetsgivaren vill istället dra förmånsvärdet på min nettolön, alltså 30 000 - 9900 - 4200 = 15 900 kr kvar.

Känns som jag får betala för mycket då för bilen? Har försökt leta efter liknande ämnen där det dras netto men inte funnit något.. Är detta ett ovanligt upplägg?
Citera
2015-03-17, 15:03
Medlem
Jag tror de ska göra som ditt förslag. Förmånsvärdet läggs på lönen och man beskattas som normalt efter det.

Ska inte behövas krångla till det.

Kolla med Skatteverket ?
Citera
2015-03-17, 15:12
Medlem
Conceptions avatar
Det hela är mig veterligen en förhandlingsfråga. Kräver din anställning en bil så är det en annan fråga. Men om det handlar om en bil som du främst vill använda privat så kan arbetsgivaren göra en ytterligare nedsättning om denna anser det kostsamt. Beskattningen kommer man aldrig undan utan du ska alltid förmånsbeskattas för en bil som tillhör företaget.

En bil är ändå en förmån för dig.

Läs mer här: http://www.saljarnas.com/Lag--avtal-...ng-loneforman/

Ett utdrag ut detta är: "Observera att denna beräkning inte tar hänsyn till den ytterligare nedsättning som arbetsgivaren i vissa fall ska göra."

Så allt är egentligen en förhandlingsfråga mellan dig och arbetsgivaren. Det är ju ändå en kostnad för arbetsgivaren att leasa en bil åt dig.
Citera
2015-03-17, 16:04
Medlem
Remembers avatar
Det kan ju knappast kallas förmån om det läggs på nettolönen.
Ett förmånsvärde läggs på bruttolönen och är dessutom pensionsgrundande. Om arbetsgivaren drar 4200:- efter skatt, kan du lika gärna ta dom pengarna och finansiera din bil själv.
Citera
2015-03-17, 18:10
Medlem
Ja, jag tycker det känns lite skumt. Ska kolla företagets leasingkostnad osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in