2015-03-17, 12:13
Medlem
Mr.Nesss avatar
Sitter med en Compaq-laptop som har Win 8 i sig.
Ibland när jag startar upp datorn så har datorn valt "Digitalt ljud(S/PDIF)" som ljudenhet och jag kan bara välja mellan detta och ljud via HDMI.

En omstart brukar då hjälpa, men vill inte behöva göra det stup i ett.
Någon som har varit med om liknande eller kan tänkas ha en lösning?
Citera
2015-03-17, 12:35
Medlem
NiwRams avatar
Verkar vara något med drivrutinerna, se om det finns något på Windows update. Annars kan du ladda ner de som finns på tillverkarens eller Compaqs hemsida.
Citera
2015-03-19, 09:26
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiwRam
Verkar vara något med drivrutinerna, se om det finns något på Windows update. Annars kan du ladda ner de som finns på tillverkarens eller Compaqs hemsida.
Okej, tack så mycket!
Citera
2015-03-19, 10:39
Medlem
Mr.Kroezas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Sitter med en Compaq-laptop som har Win 8 i sig.
Ibland när jag startar upp datorn så har datorn valt "Digitalt ljud(S/PDIF)" som ljudenhet och jag kan bara välja mellan detta och ljud via HDMI.

En omstart brukar då hjälpa, men vill inte behöva göra det stup i ett.
Någon som har varit med om liknande eller kan tänkas ha en lösning?

Är du säker på att datorn är helt avstängd när du startar upp den och ljudenheten är borta? Det kan inte vara så att datorn befinner sig i viloläge?

Vad är det för högtalare du använder, datorns interna, hörlurar?

Om det är externa högtalare/hörlurar, testa att koppla ur/in kabeln och se om det hjälper.

Du kan även under ljudinställningarna där du nämner att du ser "digitalt ljud(S/PDIF)" och "HDMI" högerklicka och välja "visa inaktiverade enheter" och "visa frånkopplade enheter" för att se om korrekt ljudutgång blir synlig då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in