2015-03-23, 21:57
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag misstänker nån form av Virtual Console-mjukvara till Android och iOS men knappast att nästa Super Mario, Legend of Zelda eller Metroid kommer till något annat än Nintendos egna hårdvara.

I de uttalanden som gjorts så säger de att det inte handlar om "back catalog"..
Citera
2015-03-23, 22:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
I de uttalanden som gjorts så säger de att det inte handlar om "back catalog"..
Well, det var egentligen bara en bisak.
Citera
2015-03-24, 09:25
Medlem
zodemecus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Fast konsoler är inget man tjänar pengar på. Det är alltid spelen och licenserna som drar in flis. man kan tycka att Nintendo alltid har haft en unik position med en personlig prägel, men i en tid när precis allting håller på att omdanas och omformas, så är det ju bara dumt att tro att man själv skulle kunna stå utanför och hävda sitt unikum. Inte minst på en marknad som nischat om sig och fått en helt ny drivande målgrupp.
Det är ju inte längre gamers som är kassakon, det är Berit 39 år som spelar på Candy Crush på mobilen och Peter 36 som lirar Clash of clans på paddan.

Problemet är, att ganska många i gruppen Berit 39 verkar också spela just enbart Cundy Crush, samt de mindre antalet små lätttillgängliga spel som kompisarna spelar. Och mobilmarknaden svämmar fullständigt över av spel, till låga priser dessutom. Risken är att det ev slår tillbaka. För dom som lyckas på mobilmarknaden verkar det ju vara en bra affär - men hur ser det egentligen ut för andra utvecklare som gått över dit? Dels de som även utvecklar för konsolmarknaden, samt de som helt gått över till mobilspel?
Citera
2015-03-24, 13:04
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodemecu
Problemet är, att ganska många i gruppen Berit 39 verkar också spela just enbart Cundy Crush, samt de mindre antalet små lätttillgängliga spel som kompisarna spelar. Och mobilmarknaden svämmar fullständigt över av spel, till låga priser dessutom. Risken är att det ev slår tillbaka. För dom som lyckas på mobilmarknaden verkar det ju vara en bra affär - men hur ser det egentligen ut för andra utvecklare som gått över dit? Dels de som även utvecklar för konsolmarknaden, samt de som helt gått över till mobilspel?

EA verkar ju inte ge upp sina mobilspel i alla fall.. å andra sidan är de rätt stora och har en sjuhelvetes massa småstudior under sitt paraply.
Citera
2015-03-26, 12:33
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodemecu

Det är en tuffare marknad. Givetvis. Utvecklingskostnaderna brukar dock vara lägre.
Jag tycker att man kan jämföra spelmarknaden med andra kulturbranscher som gått igenom stålbad med den nya tekniken.
Förr i tiden kunde musikbranschen finansiera artister till att hyra in sig i veckor i en stor, tekniskt fulländad studio och om det behövdes stråkar tog man in en symfoniorkester. Man jobbade med de bästa producenterna och skapade ljudbilder som maffigt magnifika.

Det är det ingen som gör idag. Det är för dyrt. Ljudkvalitén är usel idag jämfört med studiornas storhetstid. Distributionen med mp3 och strömmande musik ligger långt ifrån den komplexitet som återfanns på vinyl och exempelvis SACD.
Det produceras oerhört mycket mer musik idag och till en lägre kostnad och vinsterna är mindre.

Tekniken förändrade marknaden fullständigt och omformade kundernas efterfrågan och betalmodeller.

Spelbranschen är på väg i samma modell.

Jag tror att de riktigt stora studio-spelens tid är förbi. Det kommer givetvis att släppas storspel fortfarande, men de kommer att bli alltmer andefattiga och mest bestå av grafiskt lull-lull, Marknaden krymper och produktionen av spel måste ner i kostnad på bekostnad av djupt och komplext innehåll.
Citera
2015-04-03, 16:30
Medlem
Ja, Nintendo måste ju såklart anpassa sig till lata Svenssons som naturligtvis är för fina att skaffa sig en portabel konsol eller en spelkonsol till TV:n, utan istället kräver att ha allt till "mobilen". Men då blir ju Svensson förgylld i sin vardag när Nintendo släpper ännu en version av Tetris och PacMan...
Citera
2015-04-05, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burst397
Jag tror inte Nintendo fattar detta.

Vad tror ni?

Tror inte du fattat Nintendo.

Jag tror de kommer med smarta lösningar som gör att folk får upp ögonen för Nintendos spelserier. Spelen på mobil blir en slags reklam för Nintendo NX, 3DS och ja, om nu Wii U fortfarande existerar då detta träder i kraft. Nintendo kommer göra NYA spel till smartphone/plattor som alltså inte ersätter det material som finns på nuvarande och kommande Nintendo konsoler.
Citera
2015-04-05, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Min dröm vore om det helt enkelt vore en riktigt kraftfull stationär konsol som sparkar kaninstjärt med både PS4 och Xbox One, men jag lär ju få drömma vidare.

Du menar som Gamecube gjorde? Hur kraftfull än NX blir lär den inte bli konsolen som äger hushållen tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av burst397
Men det kommer ju också bli så att många som bara köpte Nintendo-konsoler för deras exklusiva spel nu kommer skita i att köpa hårdvara och istället spela allt på sin surfplatta.

Dessutom kan man fråga sig om Nintendos egna spel ens kan konkurrera på dagens AppStore eller om de drunknar i mängden.

Alltså nä. Låt oss säga att du är ett fan av Assassins Creed. Du har spelat det på ps3 och ps4 eller PC hos en kompis. Så släpps det ett halvruttet AC spel på din surfplatta som du köper. Kommer du låta bli att skaffa ett ps3, ps4 eller PC för nästkommande AC spel eller nöjer du dig med surfplattan?
Senast redigerad av lonian 2015-04-05 kl. 02:53.
Citera
2015-04-05, 04:33
Medlem
Jag skulle jämföra det som om du spelar nintendokonsol ser du på Biofilm medan att spela på mobilen blir som att se en filmtrailer på youtube.

Som när Nintendo skapar ett nytt storspel så släpper de samtidigt en liten mindre aptitretare till mobilen. Folk får även se lite previews till storspelet kanske.
Citera
2015-07-11, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Du menar som Gamecube gjorde? Hur kraftfull än NX blir lär den inte bli konsolen som äger hushållen tror jag.

Fast GameCube var inte hårdvarumässigt starkast, den låg någonstans mellan PS2 och Xbox, åtminstone mätt i processorkraft. Den var dessutom begränsad av sitt lagringsmedia.

Jag hade velat se NX som en slags GameCube 2, med blu-ray skivor och riktigt stark hårdvara. Genom att eliminera dessa flaskhalsar tror jag de skulle kunna locka tillbaka många tredjepartsutvecklare. Men eftersom de sagt att de inte tävlar med PS4 beträffande ren kraftmätning så blir det väl något helt annat. Men jag drömmer lugnt vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in