Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Varför borde det det?
eftersom ljuset kommer propagera precis som överallt annars, men aldrig kommer "ut" på andra sidan så är det i princip samma sak som om avståndet ljuset måste "avverka" för att komma ut ständigt växer snabbare än vad ljuset kan färdas. alltså expanderar rummet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Hålet är alltid lika stort oavsett massan. Det är en singularitet med oändlig densitet och har i princip ingen storlek. Det kan alltså inte bli större. Schwarzschild radien är inte detsamma som det svarta hålet. Det är bara avståndet från hålet där flykthastigheten är högre än ljushastigheten. Det är ingen plats eller en fast barriär av något slag. Det är bara ett avstånd. Och, visst, det avståndet ökar om hålets massa ökar. Men det är fortfarande bara som om man flyttar en punkt på en måttstock. Det har ingenting med expansion av rymd att göra.
jag är medveten om att radien där flykthastigheten är högre än ljusets hastighet inte är samma som singulariteten. dock så är detta områden innanför den föreställda sfäriska ytan avgränsat från vårt universum, och huruvida du betraktar detta område som något abstrakt matematiskt eller något som faktiskt existerar spelar ingen roll. du säger ju själv att om hålet får större massa så kommer avståndet från det där flykthastigheten är högre än ljusets hastighet att öka. detta innebär att (från vårt perspektiv på utsidan), att något som vill lämna området på insidan utav det sfäriska området måste ha ännu högre hastighet.
jag säger inte att någon rymd expanderar för att hålet blir massivare, det jag säger att rymden exapnderar oavsett om du matar hålet eller ej, eftersom inget någonsin kan lämna detta område. får du för dig att mata hålet så expanderar det snabbare.