Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-04, 16:02
Bannlyst
Skolan hade vi datorer med Autocad, då var en "Datatekniker" där, han hade stoppa in 5 1/4" disketterna fel läraren tyckte det var mitt fel, eftersom jag var lite mer kunnigare än lärare och skolans datatekniker.

5 1/4" disketter var kvadratisk så man kunde stoppa in dem fel.
Citera
2023-10-04, 19:57
Medlem
Hjälpte en äldre bekant för ganska många år sedan att sätta upp wifi i hans bostad. Efter ett tag ringer han mig och frågar om jag är "inloggad på hans internet" eftersom han upplevde uppkopplingen som långsamt. Jag bor fem mil bort och fick vänligt förklara att du behöver vara i närheten av routern för att det ska gå. Då gick det samtidigt upp för honom att det inte gick att sitta i trädgården med telefonen och förvänta sig bra mottagning när routern är belägen inne i huset. Han trodde alltså att så länge du var "uppkopplad" så var det samma hastighet oavsett var du befann dig. Det krävdes en ganska stor portion tålamod att förklara hur wifi fungerar och sen blev jag lite förnärmad över att han trodde att jag i smyg var uppkopplad på hans nätverk.
Citera
2025-02-13, 00:56
Medlem
avcs avatar
Kokar vidare med hädan-Visn. t Signatur. Skållkokt rekommenderade trådjävlar

Citat:
När bilen var ungefär 3 månader, våren 2008, började givare lägga av. Vet inte vad det var för givare, det enda jag minns är att redan innan den hade fyllt 6 månader, hade vi åkt och bytt givare vid 4 tillfällen. Men det var när den hade fyllt 6 månader som det riktigt roliga började. Från och med då, enda tills vi bytte in den i april 2014, käkade den cylindrar, tändstift och tändspolar som jag äter toast till frukost... Tror bilen hade totalt 14 cylindrar, och ett 40-tal tändstift och tändspolar
Citera
2025-03-19, 03:55
Medlem
-GGs avatar
Jag har en släkting som är så tekniskt sinnesslö, att jag tror aldrig att jag har varit med om något liknande. Det är legendariskt hur personen inte kan memorera i princip någonting om teknik och särskilt om mobiltelefoner. Jag spenderade en hel dag med att lära och berätta om Chromecast. Helt lönlöst då hon inte kom ihåg ett enda dugg. Den sitter bak i teven helt oanvänd. Jag försökte också förklara och visa hur man kan se att meddelanden är levererade och lästa på Whatsapp och liknande appar. För vi pratade om att i dag kan ingen med en telefon gömma sig och man kan lättare göra en kontroll om de typ fortfarande lever genom att titta på appars aktivitet. Även där var det helt lönlöst då hon glömde bort allting några dagar senare. Vad är det i vissa människors hjärnor som gör att de är helt omöjliga med teknik!?
Citera
2025-08-18, 21:18
Medlem
HAEMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det är ganska fascinerande hur olika bolag (Apple inte minst men även Google) fullkomligt dyrkas och alla möjliga argument framförs, nu ser vi även på Androidsidan hur tydligen "Google Play" blivit synonymt med "Android", d.v.s det sistnämnda är helt oanvändbart utan det första och att det är otroligt komplicerat att installera Aptoide eller sideloada en APK...

iPhone är fortfarande inte OK hårdvarumässigt eller funktionsmässigt när priset räknas in utan det är en budgetenhet med feature phone-funktionalitet och rejäla inlåsningar och begränsningar men där Apple tar ut högre och högre priser vilket dock ursäktas av fansen. Nu är redan rykteskarusellen igång om YTTERLIGARE prishöjningar för nästa års modeller. Tydligen Apples nya giv: Testa var gränsen går genom att gradvis höja priserna varje år. Intressant fenomen det där med tanke på att elektronik normalt blir billigare/ger mer för pengarna varje år (d.v.s för X dollar får man allt bättre teknologi trots konstant värde på X).

De teknologiskt efterblivna Apple-anhängarna som kämpar borta i Android vs iOS-tråden i mobilforumet brukar komma med det ena efterblivna argumentet efter det andra:

1. Apple är bäst eftersom deras intäkter är Y.
2. Apple är bäst eftersom AppStore innehåller X och är förstahandsvalet för alla utvecklare.
3. Android kan man bortse ifrån eftersom marknadsandelar saknar betydelse.
4. Om Apple har höga marknadsandelar inom något område har dessa dock mycket stor betydelse.
5. iPhone är bäst eftersom alla andra enheter bara krånglar.
6. Priset på iPhone spelar ingen roll eftersom jag har råd!
7. iPhone är bäst eftersom processorn benchmarkar högst.
8. iOS är bäst eftersom det är världens mest avancerade mobila operativsystem.
9. Apple är bäst eftersom det är det enda sättet att värna sin personliga integritet för de samlar aldrig in data.
10. Apple är bäst eftersom deras produkter bara fungerar, aldrig krånglar, aldrig får virus eller malware och alltid har den högsta kvaliteten av allt.

Rekordet i teknologiskt efterbliven argumentering går till den tråden.

Det där var verkligen en klockren sammanfattning av hur Apple-fansen "resonerar". Det är ungefär som en religion vars anhängare använder sig av icke-falsifierbara argument. Apple kan per definition inte ha fel, det finns alltid något som rättfärdigar företagets agerande. Till exempel när Apple tog bort hörlursuttaget, då hörde jag från vissa att det bara eller huvudsakligen var av miljöhänsyn...

Just det där med att iPhone skulle vara bra för den personliga integriteten är nog bland de största lögnerna som fansen svalt med hull och hår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in