2016-05-21, 20:08
Medlem
robomans avatar
Några tankar så här långt:

Jag tycker absolut att säsong 2 håller högre kvalitet än den första. Vi har tid att få med både porträtt av folk och karaoketävling. Men jag är ändå lite besviken efter varje avsnitt.
Anledningen är nog att varje teaser inför nästa avsnitt lovar mer än vad avsnittet kan leverera. Vi får se Johnny säga till på skarpen mot klängig publik, eller kanske att Moa klagar på hur mycket bättre det var förr. Och när det väl är dags för nästa program så är det EXAKT det som händer! Där teasern i många program är just en teaser, och det som visas i avsnittet är en utökad variant av detta, får vi i karaokecupen inget annat än just godbitarna serverade i teasern. Knappt några extra meningar alls om alla gobitarna.
Jag har väntat i varje avsnitt nu på att konflikten ska blomma ut ordentligt, och i varje teaser ser vi hur det blir mer och mer kritik mot att det som var "karaokefamiljen" nu blivit ett jippo. Men konflikten blommar inte ut. Det är samma sak varje gång, att 2-3 gamla rävar säger till kameran att det var bättre förr. Punkt. Slut på konflikt för det här avsnittet.

Mitt drömavsnitt varvar personporträtt och karaoketävling, med mer övervikt åt porträtten. Karaoketävlingen är ju ganaska lik varje gång, den vet vi hur den funkar. Den ska så klart vara med och ganska central för att hålla ihop programmet, men det som lyfter ett avsnitt är intressanta eller starka personporträtt. Även där tycker jag att man gått lite halvhjärtat fram. Det är med personporträtten precis som med den stora konflikten som aldrig kommer, man får liksom ett par meningar om att någon varit mobbad eller kanske har ett taskigt förhållande bakom sig, men sedan är det slut på porträttet. Skulle gärna se mer personporträtt!

Samtidigt förstår jag att det är tight att få in allt. Avsnittet är ju bara 30 minuter och det är ju ganska små tittarsiffror så den får väl inte ta upp hur mycket tablåtid som helst. Det går ju inte heller att utvinna hur mycket material som helst ur den där karaokefamiljen. Om programmet kommer tillbaka till en tredje säsong (vilket jag hoppas) så får man väl nästan tro att det är den sista.

Jag har en spaning om att folk som är "stammisar" har intressanta historier. Den som återkommer osedvanligt ofta till ett ställe för förströelse, vare sig det är en karaokeklubb eller en bar eller en fotbollsstadion eller ett bibliotek, gör ju detta av en anledning som är förankrad i dennes personlighet och/eller livshistoria. Och den personligheten/livshistorian tror jag är intressantare att skildra än vanlisar.

Min dröm för Klippans karaokecup säsong 3:
- Samma folk får fortsätta producera serien, för det är kvalitativt kamerarabete och bra ljud och ljus. Älskar de svepande flygbilderna över staden.
- Eventuellt längre avsnitt. Jag vet inte om det håller för 60 minuter men mellan 30 och 45 minuter som någon skrev.
- 60-70% av tiden läggs på personporträtt. Jag kan även tänka mig att vi får följa med de intressanta personligheterna på vanliga icke-karaokerelaterade grejer, just för att intressanta personligheter i sig blir innehåll. Lite Filip och Fredrik-tv!
- Resterande 30-40% av tiden läggs på just denna omgång av den faktiska karaoketävlingen och allt som omgärdar den, alla konflikter och allt som måste fixas med.
Citera
2016-05-21, 20:37
Medlem
Lite tankar o reflektioner....

Hon blonda Emelie Bumbi Bergqvist är verkligen en person som söker sig till offentlighetens ljus. Sökte till Idol i år men kom inte med... Blir jag förvånad? Hon hoppades också att få synas i Klippan Karaokecup säsong 2... men änsålänge har vi inte fått höra henne sjunga... Ja.. undra varför ?!?!?

Stoffe.. en riktig genuin kille med grym personlighet. Och en sångröst som inte går av för hackor. Hade verklighet velat höra han spela in låten han sjöng i säsong 1.. Glömt låttiteln för tillfället...

Daniel Stefansson som syns både på scenen och hemma-hos reportage.. En linslus... Har nog inte alla hönsen hemma... Vill alltid synas i TV. Medverkat som statist i nån wallander film och varit med i "Hoppas de smakar" och nått städprogram. Även sökt in till Farmen och lite andra program såsom ullared. Är säkerligen trevlig och ödmjuk, men någon sångröst har han tyvärr inte.

Förresten avsnittet med Lasse Holm som var nummer tre, i ordningen, här i TV-serien, var på riktigt ett senare avsnitt. Bråket med "karaoke familjen" och dem nya... inträffade alltså mycket tidigare i tidslinjen. Tror det blev mycket skriverier i Facebooktråden, som tyvärr sedan raderades. Moa o Stefan Friman vill jag minnas blev portade ?!!?? Vilket var synd.. Nån som vet mer om detta?

Nu i avsnitt fyra... gjorde produktionen en liten miss. Dem tog med ett klipp med en deltagare som framför "Simply the best" ... bara det att man ser Lasse Holm som jury.. Alltså klippet är inspelat vid annan deltävling.

Jonny Flintberg som håller i Karaoken är en avdankad dansbandsmusiker i grunden. Spelade trummor i Helsingborgsbandet RONNIX.

Som nån skrev tidigare... Majoriteten av deltagarna har tyvärr funktionsproblem eller annan social nedsatthet....
Citera
2016-05-21, 21:07
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av compdog

Jonny Flintberg som håller i Karaoken är en avdankad dansbandsmusiker i grunden. Spelade trummor i Helsingborgsbandet RONNIX.
Tack för tipset
https://www.youtube.com/watch?v=e2ege_VR8FI
Citera
2016-05-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Några tankar så här långt:

Jag tycker absolut att säsong 2 håller högre kvalitet än den första. Vi har tid att få med både porträtt av folk och karaoketävling. Men jag är ändå lite besviken efter varje avsnitt.
Anledningen är nog att varje teaser inför nästa avsnitt lovar mer än vad avsnittet kan leverera. Vi får se Johnny säga till på skarpen mot klängig publik, eller kanske att Moa klagar på hur mycket bättre det var förr. Och när det väl är dags för nästa program så är det EXAKT det som händer! Där teasern i många program är just en teaser, och det som visas i avsnittet är en utökad variant av detta, får vi i karaokecupen inget annat än just godbitarna serverade i teasern. Knappt några extra meningar alls om alla gobitarna.
Jag har väntat i varje avsnitt nu på att konflikten ska blomma ut ordentligt, och i varje teaser ser vi hur det blir mer och mer kritik mot att det som var "karaokefamiljen" nu blivit ett jippo. Men konflikten blommar inte ut. Det är samma sak varje gång, att 2-3 gamla rävar säger till kameran att det var bättre förr. Punkt. Slut på konflikt för det här avsnittet.

Mitt drömavsnitt varvar personporträtt och karaoketävling, med mer övervikt åt porträtten. Karaoketävlingen är ju ganaska lik varje gång, den vet vi hur den funkar. Den ska så klart vara med och ganska central för att hålla ihop programmet, men det som lyfter ett avsnitt är intressanta eller starka personporträtt. Även där tycker jag att man gått lite halvhjärtat fram. Det är med personporträtten precis som med den stora konflikten som aldrig kommer, man får liksom ett par meningar om att någon varit mobbad eller kanske har ett taskigt förhållande bakom sig, men sedan är det slut på porträttet. Skulle gärna se mer personporträtt!

Samtidigt förstår jag att det är tight att få in allt. Avsnittet är ju bara 30 minuter och det är ju ganska små tittarsiffror så den får väl inte ta upp hur mycket tablåtid som helst. Det går ju inte heller att utvinna hur mycket material som helst ur den där karaokefamiljen. Om programmet kommer tillbaka till en tredje säsong (vilket jag hoppas) så får man väl nästan tro att det är den sista.

Jag har en spaning om att folk som är "stammisar" har intressanta historier. Den som återkommer osedvanligt ofta till ett ställe för förströelse, vare sig det är en karaokeklubb eller en bar eller en fotbollsstadion eller ett bibliotek, gör ju detta av en anledning som är förankrad i dennes personlighet och/eller livshistoria. Och den personligheten/livshistorian tror jag är intressantare att skildra än vanlisar.

Min dröm för Klippans karaokecup säsong 3:
- Samma folk får fortsätta producera serien, för det är kvalitativt kamerarabete och bra ljud och ljus. Älskar de svepande flygbilderna över staden.
- Eventuellt längre avsnitt. Jag vet inte om det håller för 60 minuter men mellan 30 och 45 minuter som någon skrev.
- 60-70% av tiden läggs på personporträtt. Jag kan även tänka mig att vi får följa med de intressanta personligheterna på vanliga icke-karaokerelaterade grejer, just för att intressanta personligheter i sig blir innehåll. Lite Filip och Fredrik-tv!
- Resterande 30-40% av tiden läggs på just denna omgång av den faktiska karaoketävlingen och allt som omgärdar den, alla konflikter och allt som måste fixas med.

Karaoke denna säsongen är kanonbra.
Det finns många bra i år som e duktiga
Som Stoffe Daniel och LG. Ni är underbara
Och sticker ut. Daniel skriver eget material
Och sjunger skitbra live. Det finns en anledning
Till att tv vill ha med han så sluta gnäll!
Citera
2016-05-21, 22:10
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av compdog
Lite tankar o reflektioner....

Som nån skrev tidigare... Majoriteten av deltagarna har tyvärr funktionsproblem eller annan social nedsatthet....

Vem tittar på detta program när hela världens artister finns via Apple TV och andra kanaler?

Varför ser man programmet? Är det för att gotta sig i sociala problem, rökande white trash? En guldridå upphållen av en spånplatteentree en husvagn med färgade lampor där domarna överväger domsluten...

Sverige .... eller vissa delar verkar inte bidra till att höja BNP...
en cigg
en tatuering...
en kvinna med valkar...
osv
Citera
2016-05-21, 22:27
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Vem tittar på detta program när hela världens artister finns via Apple TV och andra kanaler?

Varför ser man programmet? Är det för att gotta sig i sociala problem, rökande white trash? En guldridå upphållen av en spånplatteentree en husvagn med färgade lampor där domarna överväger domsluten...

Sverige .... eller vissa delar verkar inte bidra till att höja BNP...
en cigg
en tatuering...
en kvinna med valkar...
osv
Världens artister? Ingen tittar på programmet enkom för att få kunna tillgodogöra sig musik. Jag tror de flesta vet hur de kan lyssna på musik.

"äntligen börjar Klippans karaokecup, då kanske man kan få höra en låt man gillar idag!"

Vi som tittar gör det för att det är en bra tv-produktion. Jag tycker att det är ett superfint program med massa intressanta personligheter. Absolut ingen lyteskomik. Ett riktigt guldkorn i realitygenren.
Citera
2016-05-22, 03:21
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzuz
Det är ett bra underhållnings program
Och det är inte personerna som tävlar
Som bestämmer vad som ska komma med
I tv. Så lägg ner din avundsjuka

Ett riktigt bra underhållningsprogram!

Jo, det är deltagarna som bestämmer om de vill synas i TV eller inte. Är ju bara att avstå från att delta i tävlingen! Då syns man inte i TV! Man kan även säga till filmteamet att man inte vill vara med.

Avundsjuka, jo visst!
Citera
2016-05-22, 05:20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Tror du får börja med att se det från början för att förstå det hela. Hela avsnitt, inte bara glimtar.
Alla gamla avsnitt ligger upp på SVT play.
http://www.svtplay.se/video/8590480/klippans-karaokecup/klippans-karaokecup-sasong-2-svt-2

I ärlighetens namn trodde jag när jag började att kolla att det mest skulle handla om porträttering av en massa "konstiga" människor, mer eller mindre lyteskomik således. I takt med att man såg avsnitten så började man ju dock att känna för dessa människor, få sina favoriter, se deras värme och gemenskap osv. Det är väl det som är "hemligheten" (även om det dock kan balansera till lyteskomik ibland).
Tack för din förklaring!! Det kan jag köpa. Men tyvärr den lilla av Tv tid bruka ägna åt annat.
Jag trodde det skulle vara mer likt pubmiljö, där vanliga människor går upp sjunger karaoke.
Som i asien, där det är annorlunda. Men verkar vara mer som en tävling!!

Det positiva, det är vanligt folk där!! Det kan jag tänka mig är "konstiga typer"
Verka som de blandar in kändisar där, vilket fel väg, eller?
Men du har nog rätt, man ska se det nog från början.
Citera
2016-05-22, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ett riktigt bra underhållningsprogram!

Jo, det är deltagarna som bestämmer om de vill synas i TV eller inte. Är ju bara att avstå från att delta i tävlingen! Då syns man inte i TV! Man kan även säga till filmteamet att man inte vill vara med.

Avundsjuka, jo visst!

Vi som älskar karaoke och musik vill självklart
Var med och delta. Så låt bli och titta istället
Och sluta klaga på oss. Det stinker ren
Avundsjuka lång väg och du mår inte bra!
Citera
2016-05-22, 10:51
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Tack för din förklaring!! Det kan jag köpa. Men tyvärr den lilla av Tv tid bruka ägna åt annat.
Jag trodde det skulle vara mer likt pubmiljö, där vanliga människor går upp sjunger karaoke.
Som i asien, där det är annorlunda. Men verkar vara mer som en tävling!!

Det positiva, det är vanligt folk där!! Det kan jag tänka mig är "konstiga typer"
Verka som de blandar in kändisar där, vilket fel väg, eller?
Men du har nog rätt, man ska se det nog från början.

Den första säsongen är varje avsnitt endast 15 min. Går rätt snabbt att avverka dem (totalt 10 avsnitt).
Kändisarna har kommit in först nu i andra säsongen.
Som sagt, se det från början och se om det funkar bättre för dig då.
Citera
2016-05-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
azzus=Danne det börjar likna ingenting det här snart, du försvarar programmet och Daniel så mycket så att man snart baxnar..

Kul att se Stoffe tillbaka i tråden! Som ovan talare sa, vi har inte fått se så mycket av dig i säsong 2 ännu? hoppas det blir ändring på det, du är solklart min favoritdeltagare alla kategorier!

Lycka till med allt i framtiden Stoffe!

Hej Karaoke är till för alla som älskar
Musik. Daniel sjöng inte rent sist
Men han var kanske förskyld? Stoffe
Är kungen och dom dom inte gillar
Programmet kan sluta titta!
Citera
2016-05-22, 13:15
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzuz
Hej Karaoke är till för alla som älskar
Musik. Daniel sjöng inte rent sist
Men han var kanske förskyld? Stoffe
Är kungen och dom dom inte gillar
Programmet kan sluta titta!

Problemet är att alla som medverkar i programmet inte gör det för att de älskar musik eller karaoke. Somliga vill bara synas i tv. Daniel själv erkände ju i programmet att han var "mediakåt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in