2015-03-15, 13:12
Medlem
Tycker att alla de trådar jag hittat om CSN/studielån här har vart sjukt oklara och diffusa med en massa olika förhållanden och variabler, så tänker starta denna tråd i hopp om att få så tydliga svar som möjligt. Siffror och bra förklaringar uppskattas.

Jag går ut gymnasiet och skall studera i 5 år på högskolan. Jag räknar i dagsläget med att jag INTE kommer att jobba på helger. Jag är idag positivt inställd till att ta ett studielån.

Det fulla lånet består av ca 6000 kr. 6000 kr/månad blir (6 000x12) kr/år =72 000 kr/år
Tar jag fullt lån under hela studietiden som kommer vara i 5 år så blir skulden (72 000x5)=360 000 kr. Räknar man med räntan som CSN skall ha (~1,3) så blir den TOTALA och FULLA skulden efter 5 år (360 000x1,013)=364 680 kr.

För att lösa denna skuld har jag främst två lösningar i åtanke, dessa kan kombineras såklart.

1. Fondspara en del av lånet på en stadig fond. Om jag sparar 1000kr/mån så blir detta 12 000 kr/år. på 5 år blir det (12 000x5)=60 000 kr. Enl min uppfattning om fonder (ganska oerfaren med hur sånt funkar) så är Allemansfond komplett en ganska stadigt uppåtgående fond som ökat sitt värde med ca 50% på 5år. OM en liknande fond går på samma sätt under mina 5 studieår så kan jag tjäna in ca (60 000x1,5)=90 000kr på lånet.

2. Betala av 3000-4000 kr/månad när jag får min lön. Betalar jag stadiga 4000kr per månad på mitt lån på 364 680kr så kommer det ta: 7,6 år att betala av det fulla lånet. Kombinerar jag detta med ovanstående fondalternativ så kommer det ta 5,7 år att betala av lånet.

ÄR DETTA ETT RIMLIGT TÄNK? och har ni några tips på andra alternativ att klara sig på? söker även argument för och emot lån med konkreta siffror och förslag.
2015-03-15, 13:21
Medlem
acerblazerlols avatar
(FB) CSN och studiemedel
CSN lånar inte ut pengar för ledig tid så du får inte lån i 12 månader/år såvida du inte tänkt läsa massor med sommarkurser
Senast redigerad av acerblazerlol 2015-03-15 kl. 13:28.
2015-03-15, 13:28
Medlem
7120 kr/4 veckor*40 veckor=71200 kr/läsår
Vet inte om man kan betala tillbaks lånet hursomhelst, men annars verkar det väl rimligt om du nu förutsätter att fonderna går som de ska och att du vill betala så mycket per månad...
2015-03-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krawzow
7120 kr/4 veckor*40 veckor=71200 kr/läsår
Vet inte om man kan betala tillbaks lånet hursomhelst, men annars verkar det väl rimligt om du nu förutsätter att fonderna går som de ska och att du vill betala så mycket per månad...

Ah! ännu bättre då.
2015-03-15, 13:47
Medlem
Räntan börjar väl ticka på redan från första utbetalningen? Dessutom betalar man en avgift varje år.

Att gissa räntan om fem år är meningslöst. Det är bara ren spekulation.
2015-03-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Räntan börjar väl ticka på redan från första utbetalningen?

Att gissa räntan om fem år är meningslöst. Det är bara ren spekulation.

räntan sticker väl inte iväg så värst utan håller väl sig någorlunda nära det jag skrev? eller tänker jag helt fel?
2015-03-15, 16:42
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Du kommer säkert att jobba under sommaren, tänk på att om du tjänar för mycket så påverkat det både bostadsbidrag och CSN:s bidragsdel. Då blir man återbetalningsskyldig. Hur mycket man får tjäna varierar från år till år, information finns på deras hemsidor men tänk på att siffran är inklusive skatt och inte vad du fått på kontot, men jobbar du 4 veckor är det inga problem, jobbar du fulltid hela sommaren däremot får du problem.

Man kan betala av bitar av sin skuld till CSN när som, även under studierna och även en engångsbetalning, utan att det påverkar något. Man väljer då själv hur mycket man vill betala och när, det påverkar inte framtida lån.

( Bostadsbidrag har inget med CSN att göra, det ansöker man om hos försäkringskassan, de flesta studenter har det. )
2015-03-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmadrass
räntan sticker väl inte iväg så värst utan håller väl sig någorlunda nära det jag skrev? eller tänker jag helt fel?

Räntan var 2,5% för 5 år sen. Du kan knappast garantera att den kommer ligga kvar på 1,3% om 5 år. Snarare har den bottnat iom. negativ reporänta och kommer vända uppåt rätt snart och fort.

Citat:
Ursprungligen postat av mjukmadrass
Enl min uppfattning om fonder (ganska oerfaren med hur sånt funkar) så är Allemansfond komplett en ganska stadigt uppåtgående fond som ökat sitt värde med ca 50% på 5år. OM en liknande fond går på samma sätt under mina 5 studieår så kan jag tjäna in ca (60 000x1,5)=90 000kr på lånet.

du tror att du har hittat ett garanterat sätt att få 50% avkastning. Bara att hämta ut nobelpriset i ekonomi då.
Senast redigerad av Sotashi 2015-03-15 kl. 18:47.
2015-03-16, 09:11
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acerblazerlol
(FB) CSN och studiemedel
CSN lånar inte ut pengar för ledig tid så du får inte lån i 12 månader/år såvida du inte tänkt läsa massor med sommarkurser
Vi håller oss dit.

Låst //mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in