Tage Erlander var ju, som många av er säkert redan vet, en socialdemokratisk partiledare och statsminister. Men det politiska och sociala klimatet då var ju inte detsamma som det är idag.
Efter lite forskning om Erlander så har jag inte hittat så mycket gällande hans åsikter och tankar om folket i sig, och då har jag ju inte läst hans memoarer. Men enligt Wikipedia så infördes det år 1942 en registrering av s.k.
tattare¹ på initiativ från den dåvarande socialministern Gustav Möller och Tage Erlander. Vad var syftet med denna registrering? Var det grundat i ett förakt mot zigenare?
Vad jag förstår tog inte Erlander till sig begreppet
folkhemmet, utan myntade istället begreppet
det starka samhället, om man nu skall förlita sig på Wikipedia som källa. Har jag fel när jag tolkar folkhemmet som ett etniskt grundat begrepp, då Per Albin Hansson talade om svenskar, och medvetet valde begreppet folkhemmet istället för medborgarhemmet, som han dessförinnan hade övervägt?
Hur hade Tage Erlander ställt sig till den socialdemokratiska politik som har genomförts på senare tid, av bl.a. Mona Sahlin och Stefan Löfven? Vad hade han sagt om dagens invandrings- och försvarspolitik?