2015-03-15, 21:10
Medlem
Holmiz89s avatar
1. Vi är för mesiga som knappt pallar en förkylning...
2. Totalbrist på egenvård.
3. Man tror att mediciner är mirakelpiller.
Citera
2015-03-15, 21:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Har aldrig fattat det där med att man skulle bli mer kapabel till arbete under en rejäl förkylning om man smäller i sig en massa alvedon. För det första känner jag ingen effekt direkt när jag provat. För det andra kan man i allmänhet gå till jobbet ändå om man inte har ngn sorts tyngre kroppsarbete.

Tror det är samma jävla placebo som echinagard och sånt. Eller en kopp varmt te med en citronskiva eller vad det nu kan vara.
Citera
2015-03-15, 21:19
Medlem
intressant och avslöjande: http://cepuk.org/2014/10/21/peter-gotzsches-latest-book-deadly-medicines-organised-crime-big-pharma-corrupted-healthcare-wins-fi rst-prize-bma-book-awards-2014/
Citera
2015-03-15, 22:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Har aldrig fattat det där med att man skulle bli mer kapabel till arbete under en rejäl förkylning om man smäller i sig en massa alvedon. För det första känner jag ingen effekt direkt när jag provat. För det andra kan man i allmänhet gå till jobbet ändå om man inte har ngn sorts tyngre kroppsarbete.

Tror det är samma jävla placebo som echinagard och sånt. Eller en kopp varmt te med en citronskiva eller vad det nu kan vara.

Nej, feber är lätt att mäta och alla som har barn vet av egen erfarenhet att alvedon tar ner febern.

Placeboeffekten biter inte på barn och alla mediciner är snarast nocebo.
Citera
2015-03-15, 23:58
Medlem
lucifersatans avatar
Värst vad folk var negativt inställda till läkemedel. Det Skulle vara kul att veta hur många som får ett livsdugligt liv tack vara läkemedel eller de som överlever tack vara läkemedel. Synd att folk oftast bara ser det dåliga. Givetvis ska man inte ta läkemedel om man inte behöver, då fyller de ju ingen funktion. Men att inte våga ta ta en alvedon eller ipren vid huvudvärk för att man tror att det är farligt är ju bara dumheter.
Citera
2015-03-16, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Givetvis ska man inte ta läkemedel om man inte behöver, då fyller de ju ingen funktion.
Grejen är ju den att läkemedelsbolag och folk hittar på anledningar till att ta vissa läkemedel fast man kanske inte behöver göra det.
Citera
2015-03-16, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Värst vad folk var negativt inställda till läkemedel. Det Skulle vara kul att veta hur många som får ett livsdugligt liv tack vara läkemedel eller de som överlever tack vara läkemedel. Synd att folk oftast bara ser det dåliga. Givetvis ska man inte ta läkemedel om man inte behöver, då fyller de ju ingen funktion. Men att inte våga ta ta en alvedon eller ipren vid huvudvärk för att man tror att det är farligt är ju bara dumheter.

Det är onödig medicin som folk är negativt inställda till, det är många som knaprar paracetamol/acetylsalicylsyra dagligen eller iallafall flera gånger i veckan för att de har lite ont någonstans istället för att hitta anledningen till att de faktiskt har ont. Sen har ju alla lite olika uppfattning om vad som är onödig medicin men de flesta kan nog enas om att antibiotikaanvändningen är för stor då problemet med resistenta bakterier växer.

Jag själv har/har haft såpass stora problem med mensvärk att trots att jag har tagit ipren blir livet knappt livsdugligt de värsta dagarna så jag är sjukt glad att alternativet finns men jag ser också hur folk missbrukar allt möjligt bara för att de kan och det finns tillgängligt, för mig är det tex. jättebra att affärer som har öppet till 21-22 får sälja smärtstillande men jag vet inte om det har varit så bra för befolkningen i stort då det nu går att köpa värktabletter överallt och de som missbrukar kan rotera mycket lättare mellan inköpsställena för att inte bli påkomna. Eftersom jag själv är negativt inställd till onödig medicin så försöker jag alltid hitta grundproblemet och det har visat sig att det är massor av olika faktorer som påverkar saker som mensvärk, någonting som folk tror bara är där precis som folk har fått för sig att huvudvärk bara är där helt plötsligt.
Citera
2015-03-16, 20:25
Medlem
Strychnos avatar

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Off topic raderat!
Håll er till ämnet, som är: Varför tar folk mängder av onödig medicin?

Inlägg som handlar om cannabis/cbd och andra hälsotips belönas med varningar!
Det finns gott om trådar ämnade för detta där sådant kan diskuteras.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
//Moderator
Senast redigerad av Strychno 2015-03-16 kl. 20:47.
Citera
2015-03-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Kom tillbaka med det uttalandet om du skulle drabbas av en eller för den delen flera alvarliga sjukdomar. Då tror jag inte du är så kategorisk längre.
Klart att jag kommer äta mediciner om jag måste.
Citera
2015-03-16, 22:54
Medlem
Drozds avatar
Två bidragande orsaker:

Läkare skriver ofta ut läkemedel för att patienter inte känner sig nöjda om de bara får goda råd eller höra att de ska avvakta och se. Detta för att snabbare "bli av med" patienter i en kontext av tidspress (hört från vänner som är läkare).

Folk inbillar sig att receptfria mediciner är helt ofarliga och kan knapras i mängder, ta paracetamol som exempel.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in