2015-03-14, 11:21
  #1
Medlem
berationals avatar
Hej alla på flashback, idag är det pi-dagen. Hur planerar ni att ära detta tal idag?

Själv ska man väl äta paj och pizza och göra lite matematik.
Citera
2015-03-14, 11:34
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berational
Hej alla på flashback, idag är det pi-dagen. Hur planerar ni att ära detta tal idag?

Själv ska man väl äta paj och pizza och göra lite matematik.

Vad menar du?
Idag är 14/3-15 och inget annat.

Vad gör du mer som amerikaner?
Sätter husnumret framför gatans namn när skriver en adress?
Mäter världen i händer, fötter och kokosnötter istället för att använda det metriska?
Citera
2015-03-14, 12:12
  #3
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kropp
Vad menar du?
Idag är 14/3-15 och inget annat.

Vad gör du mer som amerikaner?
Sätter husnumret framför gatans namn när skriver en adress?
Mäter världen i händer, fötter och kokosnötter istället för att använda det metriska?
Håller med, det är mer av en hyllning till skrivsättet. Likaledes är vikten av "3.1415..." bara en effekt av decimalsystemet.

Själv tycker jag pidagen borde vara ett halvår efter nyår, då jorden färdats π radianer runt solen sedan nyår (även om valet av nyår naturligtvis är godtyckligt).
Citera
2015-03-14, 12:30
  #4
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berational
Hej alla på flashback, idag är det pi-dagen. Hur planerar ni att ära detta tal idag?

Själv ska man väl äta paj och pizza och göra lite matematik.
Idag är det PI-dagen i U-landet USA där logik saknas.
I resten av världen infaller PI-dagen den 22e juli.
Citera
2015-03-14, 12:35
  #5
Medlem
Negativitetsmannens avatar
Om det är pi-dagen idag så infaller den väl bara en gång, just idag?!
Citera
2015-03-14, 13:30
  #6
Medlem
MrChows avatar
Det enda viktiga som händer den 14:e mars är Steak & BJ Day. Pi Day känns lite ointressant tycker jag..
Citera
2015-03-14, 14:16
  #7
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Idag är det PI-dagen i U-landet USA där logik saknas.
I resten av världen infaller PI-dagen den 22e juli.

22/7 har inte fler korrekta decimaler än 3,14, så varför skulle 22:a juli vara mer korrekt Pi-dag?
Citera
2015-03-14, 14:38
  #8
Medlem
vore roligt att höra hur många decimaler av pi andra människor skulle kunna lära sig på ett dygn, och hur många ni redan kan.

Själv ska man ha sällskap av ett gäng okända alkolister m.m.
Citera
2015-03-14, 14:48
  #9
Medlem
Pizza lät inte dumt, men Pi är närmare 3.1416 så jag väljer nog att fira "Avrundade Pi-dagen" om ett år.
Citera
2015-03-14, 14:50
  #10
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
22/7 har inte fler korrekta decimaler än 3,14, så varför skulle 22:a juli vara mer korrekt Pi-dag?
För att man skriver dag först och månad sen. http://th03.deviantart.net/fs70/PRE/i/2012/358/1/f/imperial_vs__metric_by_nekit1234007-d5p0ou5.png
Citera
2015-03-14, 15:00
  #11
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
För att man skriver dag först och månad sen. http://th03.deviantart.net/fs70/PRE/i/2012/358/1/f/imperial_vs__metric_by_nekit1234007-d5p0ou5.png

Inte personnummer
Citera
2015-03-14, 15:10
  #12
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Inte personnummer
Nej, ska man skriva personnummer använder man en ISO-standard. Men Pi är ju inte ens i närheten av att vara 20150314.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in