2015-03-13, 22:08
Medlem
Nivovics avatar
Shit, den läraren skulle jag vilja ha haft när jag gick i skolan.

Som andra har sagt, lärarens uppdrag är att förmedla logik, vetenskap och fakta - vilket religion inte är.
Citera
2015-03-13, 22:59
Medlem
Om din tro är starkare och mer rationell än vetenskapen bör du utan problem kunna förklara för barnen hur det egentligen ligger till.

Annars får du nog acceptera att de inte tänker som du.
Naturligtvis ska läraren neutralt upplysa om att de flesta religioner är baserade på situationer och kunskap som var aktuella för årtusenden sedan, och att vi sedan dess faktiskt rört oss framåt i tiden.
Och religionsläraren ska neutralt förklara vad de olika religionerna står för och hur de uppstod.

Sedan finns det ingen anledning för dem att inte också förklara sina egna åsikter, i den mån de har några. En konversation med eleverna är betydligt mer givande för barnen än en lärare som står och håller en monolog. Kritiskt tänkande är den viktigaste lektionen man kan få.
Du får helt enkelt sätta barnens utbildning i skolan framför din tro på att du har absolut rätt.
I hemmet får du propagera bäst du vill för hittepå.
Citera
2015-03-13, 23:55
Medlem
RoaldDahls avatar
1) Vad ville tjejen att vi skulle ersätta kristendomen med i detta landet? Islam? Hinduism? Satanism? Bingolotto?

2) Varför har de en mentor? Vad är det för påfund?

3) Uttalade sonen: "Religionen är inget mer än en drog för folket, som förför deras sinnen och avleder dem från fascismens verk." ? Han verkar hjärntvättad. Besök ett sjukhus.
Citera
2015-03-13, 23:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
hur kommer det sig att shimpansen är mycket närmare släkt med människa än med orangutangen?

Vari består beviset för detta närmare "släktskap"?
Citera
2015-03-14, 02:47
Medlem
endures avatar
Visste inte att det fanns sådana som TS i Sverige. Trodde det bara fanns i 'murica

En lärare har en plikt att framföra de teorier som har bäst källkritiskt värde. Bibeln är trots allt inte den mest trovärdiga källan, vare sig man väljer att tro eller inte. Tron kan man diskutera i religionskunskapen, för den har ingenting med fakta att göra. Axiom har inte någon särskild plats i vetenskapen.

Hursomhelst var det väl lite udda att en NO-lärare ens yttrar sig i ämnet.
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Vari består beviset för detta närmare "släktskap"?
Som med i princip all forskning kring biologisk släktskap tittar man på DNA och hur många likheter man finner mellan olika arter.

Man brukar säga att chimpansens DNA har 95-98+ % likhet med människans DNA.
Senast redigerad av endure 2015-03-14 kl. 02:51.
Citera
2015-03-14, 12:30
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Visste inte att det fanns sådana som TS i Sverige. Trodde det bara fanns i 'murica

En lärare har en plikt att framföra de teorier som har bäst källkritiskt värde. Bibeln är trots allt inte den mest trovärdiga källan, vare sig man väljer att tro eller inte. Tron kan man diskutera i religionskunskapen, för den har ingenting med fakta att göra. Axiom har inte någon särskild plats i vetenskapen.

Hursomhelst var det väl lite udda att en NO-lärare ens yttrar sig i ämnet.

Som med i princip all forskning kring biologisk släktskap tittar man på DNA och hur många likheter man finner mellan olika arter.

Man brukar säga att chimpansens DNA har 95-98+ % likhet med människans DNA.

Jovisst, jag vet det, men det var en ledande fråga. Något som påminner om något till högre grad/är mer likt i mängd DNA, jämfört med något annat behöver inte betyda inte att man har ett närmare släktskap bara för det. Det kan vara de återstående 2-5% som verkligen skiljer människan från djuret ifråga, t.ex. avseende hjärnan. Det blir en ytterst ytlig och missvisande betraktelse att bara gå på en sådan siffra.

Varför skulle Gud förresten maniskt tvinga sig själv att konstruera en massa nya metoder för funktion eller helt nya funktioner, när han redan funnit sådana som passar? Om schimpansens respiration verkar fungera alldeles utmärkt, varför nödvändigtvis behöva göra den så mycket annorlunda för människa?

Lika fel blir det att prata om att vi först, ur evolutionshänseende var fiskar, bara för att man ser vissa likheter i utvecklingskedjan. Man kan inte vara fisk och människa samtidigt.
Citera
2015-03-14, 18:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Bonaparte-
Vid samma tillfälle (det hände första gången nu i veckan) ska han ha påstått att skapelseberättelsen är rena amsagor,

Vilket den faktisk är.

Citat:
och samtidigt förespråkat evolutionsteorin.

Va hemsk; men vad betydelse har det för din religion? En transcendent 'gud' varken bevisas eller motbevisas av evolutionsteorin.

Citat:
Att på ett så öppet sätt kritisera den religion jag dedikerat mitt liv till känns som en kränkning mot mig och hela min familj.

Naturligvis borde denna lärare hålla sig på sin egen planhalva.
Citera
2015-03-14, 18:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Lika fel blir det att prata om att vi först, ur evolutionshänseende var fiskar, bara för att man ser vissa likheter i utvecklingskedjan. Man kan inte vara fisk och människa samtidigt.

Nja; pådyvlande teister är ju intellektuellt en del åt fisk-hållet. Dom nappar på vadsomhelst.
Citera
2015-03-14, 18:26
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
God kväll på er!

Tidigare ikväll, när jag och min familj åt middag, så kom det upp ett intressant diskussionsämne i min familj, nämligen vilken plats religion skall ha i vårt samhälle. Min son som är 17 år och går Naturvetenskapligt program på gymnasiet hade sin flickvän över, och hon argumenterade starkt för sin sak, nämligen att kristendomen var väldigt omodern och bör avskaffas som Sveriges statsreligion (rent praktiskt så har ju Sverige faktiskt ingen statsreligion längre). Det här är dock inte själva problemet, utan mest lite bakgrundsinfo till vad som fick mig att tänka på det här.

Efter att vi diskuterat en stund så kom jag på mig att fråga hur hon utvecklat de här starka åsikterna kring religion, då hon - såvitt jag minns - aldrig uttryckt de tidigare (hon och min son har varit tillsammans i snart två år, och hon har tidigare verkat positivt ställd till min familjs religiösa övertygelse). Hon och min son förklarade då att deras mentor, som tidigare aldrig gjort mycket liv av sig (varken på föräldramöten eller utvecklingssamtal), har varit väldigt tydlig i det här ämnet. Jag undrade när han gjort det här, eftersom han (såvitt jag vet) enbart undervisar i matematik och fysik. Jag frågade, och det skulle då ha skett på klasstimmen/mentorstiden. Hursomhelst så har han tydligen predikat för sina elever att kristendomen är omodern och bör avskaffas. Vid samma tillfälle (det hände första gången nu i veckan) ska han ha påstått att skapelseberättelsen är rena amsagor, och samtidigt förespråkat evolutionsteorin.

Givetvis är skapelseberättelsen om adam och eva sagor. Till och med de senaste påvarna har accepterat de överväldigande bevisen för evolution. Evolutionen har bevisat bortom allt rimligt tvivel att det inte fanns några första människor, dvs ingen adam, ingen eva, ingen orm, ingen arvsynd, inget behov för jesus att dö på korset för denna arvsynd. Jag tycker att påven därför borde ha den goda smaken att avskaffa katolicismen, och samma med alla andra kristna som har insett sanningen om evolutionen. Däremot ska vi givetvis inte förbjuda religion, det är galet.

Citat:
Jag är för demokrati och tycker att alla bör ha rätt till sin egen åsikt, sålänge man håller sig inom rimliga ramar.

Evolution är ingen åsikt längre, det är fakta. Du har absolut rätt till din egen åsikt, men du har inte rätt till dina egna fakta.

Vad är "rimliga ramar" enligt dig förresten?
Citat:
Att på ett så öppet sätt kritisera den religion jag dedikerat mitt liv till känns som en kränkning mot mig och hela min familj.

Välkommen till en demokrati där folk har rätt att uttrycka sig, du har rätt att inte lyssna, men du har inte rätt att tvinga andra att hålla käften.

Citat:
Han ska också ha hävdat att kyrkoskatten var onödig, och att man inte ska betala den. Sonen citerade honom ordagrant vid matbordet tidigare. Vill minnas att det lät såhär:

Klart kyrkoskatten är onödig. Tack och lov har jag gått ur svenska kyrkan och betalar den inte längre. Varför skulle man? Religion upprätthålls av vuxna som fortfarande tror på sagor, det är onödigt trams.

Citat:
Religionen är inget mer än en drog för folket, som förför deras sinnen och avleder dem från fascismens verk.

Låter som det är baserat på karl marx berömda citat att religion är folkets opium. Jag förstår inte riktigt vad som menas med bisatsen, men att katolska kyrkan har varit i sängs med fascismen är väletablerat faktum.

Citat:

... Jag vet knappt vad jag ska säga. Det är inte bara det att hans åsikter känns helt absurda, utan också att han försöker indoktrinera barn på det här viset. Är det rimligt att en lärare beter sig på såhär, och på ett så uppenbart sätt låter sina egna åsikter lysa igenom i undervisningen? Bör jag kontakta studierektorn och klaga? Jag är djupt upprörd över det här.

Han presenterar fakta. Skolbarn bör få läsa både bibeln (och se själva hur jävla absurd den eländiga boken är) och ateistiska böcker såsom Richard Dawkins eminenta bok Illusionen om gud.

Jag hade en religionslärare som var kristen, han presenterade "kristendom" som fakta. Vi klagade, han fick en lätt smäll på fingrarna av rektorn och ändrade formulering till "kristna tror... bla bla".

Kontakta studierektorn du. Hoppas hen är en vettig människa, säger artigt att det är helt korrekt utförd undervisning och att han uppmuntrar fler att följa efter, och sedan apflabbar då du den präktiga och kränkta damen har lämnat byggnaden.

Välkommen in i den moderna världen, vi tror inte på obevisade sagor längre.
Citera
2015-03-14, 18:30
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Läraren gör fel. I skolan ska elever lära sig om både religion och evolutionen. Men läraren ska inte sätta någon värdering i huruvida religiös tro är "rätt eller fel". Det får ungdomar själva skaffa sig en uppfattning om.
Tänk om en lärare står och babblar om hur kommunism är den enda rätta vägen.

Korkat uttalande inte minst med tanke på ditt nick. Evolutionen är bevisad, det finns noll bevis för intelligent design. Givetvis är det helt korrekt att säga att motbevisade religiösa trosuppfattningar är fel.

Jämförelsen med politiska system haltar något enormt för övrigt. Ingen har bevisat att det ena eller det andra politiska systemet är "den enda rätta vägen".
Citera
2015-03-14, 18:34
Medlem
Citat:
God kväll på er!

Tidigare ikväll, när jag och min familj åt middag, så kom det upp ett intressant diskussionsämne i min familj, nämligen vilken plats religion skall ha i vårt samhälle. Min son som är 17 år och går Naturvetenskapligt program på gymnasiet hade sin flickvän över, och hon argumenterade starkt för sin sak, nämligen att kristendomen var väldigt omodern och bör avskaffas som Sveriges statsreligion (rent praktiskt så har ju Sverige faktiskt ingen statsreligion längre). Det här är dock inte själva problemet, utan mest lite bakgrundsinfo till vad som fick mig att tänka på det här.

Efter att vi diskuterat en stund så kom jag på mig att fråga hur hon utvecklat de här starka åsikterna kring religion, då hon - såvitt jag minns - aldrig uttryckt de tidigare (hon och min son har varit tillsammans i snart två år, och hon har tidigare verkat positivt ställd till min familjs religiösa övertygelse). Hon och min son förklarade då att deras mentor, som tidigare aldrig gjort mycket liv av sig (varken på föräldramöten eller utvecklingssamtal), har varit väldigt tydlig i det här ämnet. Jag undrade när han gjort det här, eftersom han (såvitt jag vet) enbart undervisar i matematik och fysik. Jag frågade, och det skulle då ha skett på klasstimmen/mentorstiden. Hursomhelst så har han tydligen predikat för sina elever att kristendomen är omodern och bör avskaffas. Vid samma tillfälle (det hände första gången nu i veckan) ska han ha påstått att skapelseberättelsen är rena amsagor, och samtidigt förespråkat evolutionsteorin. Jag är för demokrati och tycker att alla bör ha rätt till sin egen åsikt, sålänge man håller sig inom rimliga ramar. Att på ett så öppet sätt kritisera den religion jag dedikerat mitt liv till känns som en kränkning mot mig och hela min familj. Han ska också ha hävdat att kyrkoskatten var onödig, och att man inte ska betala den. Sonen citerade honom ordagrant vid matbordet tidigare. Vill minnas att det lät såhär:

... Jag vet knappt vad jag ska säga. Det är inte bara det att hans åsikter känns helt absurda, utan också att han försöker indoktrinera barn på det här viset. Är det rimligt att en lärare beter sig på såhär, och på ett så uppenbart sätt låter sina egna åsikter lysa igenom i undervisningen? Bör jag kontakta studierektorn och klaga? Jag är djupt upprörd över det här.

Du skrev alla ska få ha rätt till sin åsikt "inom rimliga ramar", jo pyttsan... Skapelseberättelsen är ju verkligen rimlig...ökensagor. Var glad att din son får höra nåt annat än religiöst dravel, varför ska han tro bara för att du gör det?

//KK
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in