2015-03-13, 21:19
Medlem
-Bonaparte-s avatar
God kväll på er!

Tidigare ikväll, när jag och min familj åt middag, så kom det upp ett intressant diskussionsämne i min familj, nämligen vilken plats religion skall ha i vårt samhälle. Min son som är 17 år och går Naturvetenskapligt program på gymnasiet hade sin flickvän över, och hon argumenterade starkt för sin sak, nämligen att kristendomen var väldigt omodern och bör avskaffas som Sveriges statsreligion (rent praktiskt så har ju Sverige faktiskt ingen statsreligion längre). Det här är dock inte själva problemet, utan mest lite bakgrundsinfo till vad som fick mig att tänka på det här.

Efter att vi diskuterat en stund så kom jag på mig att fråga hur hon utvecklat de här starka åsikterna kring religion, då hon - såvitt jag minns - aldrig uttryckt de tidigare (hon och min son har varit tillsammans i snart två år, och hon har tidigare verkat positivt ställd till min familjs religiösa övertygelse). Hon och min son förklarade då att deras mentor, som tidigare aldrig gjort mycket liv av sig (varken på föräldramöten eller utvecklingssamtal), har varit väldigt tydlig i det här ämnet. Jag undrade när han gjort det här, eftersom han (såvitt jag vet) enbart undervisar i matematik och fysik. Jag frågade, och det skulle då ha skett på klasstimmen/mentorstiden. Hursomhelst så har han tydligen predikat för sina elever att kristendomen är omodern och bör avskaffas. Vid samma tillfälle (det hände första gången nu i veckan) ska han ha påstått att skapelseberättelsen är rena amsagor, och samtidigt förespråkat evolutionsteorin. Jag är för demokrati och tycker att alla bör ha rätt till sin egen åsikt, sålänge man håller sig inom rimliga ramar. Att på ett så öppet sätt kritisera den religion jag dedikerat mitt liv till känns som en kränkning mot mig och hela min familj. Han ska också ha hävdat att kyrkoskatten var onödig, och att man inte ska betala den. Sonen citerade honom ordagrant vid matbordet tidigare. Vill minnas att det lät såhär:

Citat:
Religionen är inget mer än en drog för folket, som förför deras sinnen och avleder dem från fascismens verk.

... Jag vet knappt vad jag ska säga. Det är inte bara det att hans åsikter känns helt absurda, utan också att han försöker indoktrinera barn på det här viset. Är det rimligt att en lärare beter sig på såhär, och på ett så uppenbart sätt låter sina egna åsikter lysa igenom i undervisningen? Bör jag kontakta studierektorn och klaga? Jag är djupt upprörd över det här.
Citera
2015-03-13, 21:23
Medlem
Lärarens jobb är, och bör vara, att lära ut kunskap och vetenskaplig metodik.

Religion är inte vetenskap, så givetvis bör han argumentera emot det.
Citera
Medlem
VonFanderblads avatar
Du har all anledning att vara orolig. Att ha en son som har Stalin som lärare kan bara sluta i elände.
Citera
Bannlyst
trell
Citera
2015-03-13, 21:26
Medlem
Varangians avatar
Välkommen till 2000-talet, ers högvälborne reaktionär. Det smärtar mig djupt att du (du-reformen, ett annat bolsjevikiskt påhitt) känner dig kränkt.
Citera
2015-03-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Bonaparte-
God kväll på er!

Tidigare ikväll, när jag och min familj åt middag, så kom det upp ett intressant diskussionsämne i min familj, nämligen vilken plats religion skall ha i vårt samhälle. Min son som är 17 år och går Naturvetenskapligt program på gymnasiet hade sin flickvän över, och hon argumenterade starkt för sin sak, nämligen att kristendomen var väldigt omodern och bör avskaffas som Sveriges statsreligion (rent praktiskt så har ju Sverige faktiskt ingen statsreligion längre). Det här är dock inte själva problemet, utan mest lite bakgrundsinfo till vad som fick mig att tänka på det här.

Efter att vi diskuterat en stund så kom jag på mig att fråga hur hon utvecklat de här starka åsikterna kring religion, då hon - såvitt jag minns - aldrig uttryckt de tidigare (hon och min son har varit tillsammans i snart två år, och hon har tidigare verkat positivt ställd till min familjs religiösa övertygelse). Hon och min son förklarade då att deras mentor, som tidigare aldrig gjort mycket liv av sig (varken på föräldramöten eller utvecklingssamtal), har varit väldigt tydlig i det här ämnet. Jag undrade när han gjort det här, eftersom han (såvitt jag vet) enbart undervisar i matematik och fysik. Jag frågade, och det skulle då ha skett på klasstimmen/mentorstiden. Hursomhelst så har han tydligen predikat för sina elever att kristendomen är omodern och bör avskaffas. Vid samma tillfälle (det hände första gången nu i veckan) ska han ha påstått att skapelseberättelsen är rena amsagor, och samtidigt förespråkat evolutionsteorin. Jag är för demokrati och tycker att alla bör ha rätt till sin egen åsikt, sålänge man håller sig inom rimliga ramar. Att på ett så öppet sätt kritisera den religion jag dedikerat mitt liv till känns som en kränkning mot mig och hela min familj. Han ska också ha hävdat att kyrkoskatten var onödig, och att man inte ska betala den. Sonen citerade honom ordagrant vid matbordet tidigare. Vill minnas att det lät såhär:

... Jag vet knappt vad jag ska säga. Det är inte bara det att hans åsikter känns helt absurda, utan också att han försöker indoktrinera barn på det här viset. Är det rimligt att en lärare beter sig på såhär, och på ett så uppenbart sätt låter sina egna åsikter lysa igenom i undervisningen? Bör jag kontakta studierektorn och klaga? Jag är djupt upprörd över det här.

Om en NO-lärare inte tar ställning för evolutionen kontra kreationismen så är det fan i mig tjänstefel. Det hade varit betydligt värre om en NO-lärare varit fundamentalistisk muslim eller bokstavstroende kristen.
Citera
2015-03-13, 21:28
Bannlyst
Jag förstår dig, lärare bör inte yttra sig om frågan som man kan ha rätt eller fel i, utan endast förklara teorier och lituraler från båda sidorna.
Citera
2015-03-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag förstår dig, lärare bör inte yttra sig om frågan som man kan ha rätt eller fel i, utan endast förklara teorier och lituraler från båda sidorna.

Jo.....en lärares uppgift är att bedöma var som är rätt eller fel...inte bara "lituraler"........evolutionen och kreationismen är inte likställda i modern biologi! Kreationismen är på goda grunder avärdad sedan länge!

Till dem som tror på kreationianismen har jag en läxa.....hur kommer det sig att shimpansen är mycket närmare släkt med människa än med orangutangen?
Citera
2015-03-13, 21:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Lärarens jobb är, och bör vara, att lära ut kunskap och vetenskaplig metodik.

Religion är inte vetenskap, så givetvis bör han argumentera emot det.
Alla människor bär en tro inom sig, och den behöver nödvändigtvis inte ha med religion att göra. Det kan vara en politisk åskådning, ett sätt att leva (enkelt, lyxigt, materialistiskt, asketiskt). Det man tror på förväntas ofta göra en lycklig; idrott, slappa, kultur, ödet, jultomten etc). Man kan också dyrka personer i stället för gudar, t ex idrottsmän eller lag, artister, personligheter etc. Även ateism är en form av tro. Beträffande kunskaper som lärs ut i skolan så skrivs ju historien av segrarna, och en del fakta (även rent naturvetenskapliga) som lärs ut idag kommer säkerligen att omprövas i framtiden.
Var hittar du det vetenskapliga i detta?

Samhället är byggt på en tro om vad som fungerar och är rätt att göra. De som är starkast kan genomdriva sin tro. Olika politiska åskådningar kämpar mot varandra. Skolan är utformad utifrån den politiska "tro" som varit starkast. Fakta lärs ut utifrån denna tro.
Är det vetenskapligt?
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-03-13 kl. 21:45.
Citera
2015-03-13, 21:39
Medlem
Bara att acceptera. Vetenskapsteori föddes inte ur tomma intet. Den har en mycket lång filosofisk grund, med religion och främst Gudstro som motpol. Alla som säger att vetenskap och religion kan samexistera är bakom flötet.

Sedan kan man ju ta upp ämnet med lite mer vördnad än att säga att "religion är en drog för folket". Om det var det han verkligen sa.
Citera
2015-03-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Alla människor bär en tro inom sig, och den behöver nödvändigtvis inte ha med religion att göra. Det kan vara en politisk åskådning, ett sätt att leva (enkelt, lyxigt, materialistiskt, asketiskt). Det man tror på förväntas ofta göra en lycklig; idrott, slappa, kultur, ödet, jultomten etc). Man kan också dyrka personer i stället för gudar, t ex idrottsmän eller lag, artister, personligheter etc. Även ateism är en form av tro. Beträffande kunskaper som lärs ut i skolan så skrivs ju historien av segrarna, och en del fakta (även rent naturvetenskapliga) som lärs ut idag kommer säkerligen att omprövas i framtiden.
Var hittar du det vetenskapliga i detta?

Samhället är byggt på en tro om vad som fungerar och är rätt att göra. De som är starkast kan genomdriva sin tro. Olika politiska åskådningar kämpar mot varandra. Skolan är utformad utifrån den politiska "tro" som varit starkast. Fakta lärs ut utifrån denna tro.
Är det vetenskapligt?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap

Läraren bör förklara vad jultomten är, och att det inte finns någon anledning (i alla fall vad jag själv känner till) att tro att det finns en jultomte. Jultomten är historiskt och kulturellt intressant, men han är inte särskilt intressant ur ett naturvetenskapligt perspektiv.

Om jultomten bevisas vara på riktigt bör läraren undervisa detta. Svårare än så är det faktiskt inte.
Senast redigerad av Daudodidi 2015-03-13 kl. 21:58.
Citera
2015-03-13, 22:05
Avslutad
Läraren gör fel. I skolan ska elever lära sig om både religion och evolutionen. Men läraren ska inte sätta någon värdering i huruvida religiös tro är "rätt eller fel". Det får ungdomar själva skaffa sig en uppfattning om.
Tänk om en lärare står och babblar om hur kommunism är den enda rätta vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in