• 2
  • 3
2015-06-18, 09:48
Medlem
101.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Inläggen om nätverksproblem om VirtualBox är i flera fall flera år gamla och det ju kommit nya versioner sedan dess.

Nätverksproblemen har varit ständigt återkommande i Virtualbox på Windows-värdar sen forever, har med implementationen att göra (som skiljer sig väsentligt från den i Linux).

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nä jag är ingen virtualiseringsexpert

Du borde öppna varje inlägg likartat. Sluta chansa och presentera dina galna konklusioner som fakta (nära ingenting av det du skriver relaterar till verkligheten eller Virtualbox i sig). Scriptkidde på crack?
Citera
2015-06-18, 19:31
Medlem
franzstrudels avatar
Varken det senaste Virtualbox eller VMware player bråkar speciellt mycket!
Testat de båda senaste versionerna och inga problem alls om man har administrationsrättigheter på den Windows burk man isntallerar. Både VMWare och Virtualbox ger en konfigureringsmöjlgheter om hur man vill man ha det. Dock kommer båda med NATad och om man då har admin-rättigheter så är det inga problem!

Sammanfattning: Om du vill ha en isolerad miljö med antingen VMware och Virtualbox, så¨kör på bara.

HELL SEGER
Citera
2015-06-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101.
Nätverksproblemen har varit ständigt återkommande i Virtualbox på Windows-värdar sen forever, har med implementationen att göra (som skiljer sig väsentligt från den i Linux).

Du borde öppna varje inlägg likartat. Sluta chansa och presentera dina galna konklusioner som fakta (nära ingenting av det du skriver relaterar till verkligheten eller Virtualbox i sig). Scriptkidde på crack?

Haha, ja jo jag är en scriptkiddie joo, ni som tycker jag skriver besserwisseraktigt så bjuder jag på det Inte första gången jag blivit idiotförklarad på ngt forum hihi, men det hör väl till min sjukdomsbild kan tro ? Man vet ju inte i förväg kunnandet hos eventuell läsare, ibland är man övertydlig av sig...

VBox installern ska köras som administratör för att fungera helt okej, och visst kan det som alla program som körs i detta läge f*cka upp allting,

Om man letar efter VBox problems för det senaste året så är antalet rapporter inte så många, med tänke på hur flitigt använt VBox är. Om man går flera år tillbaka så visst finns det mycket att gräva i förstås. Det finns ju ett välmatat forum på VirtualBox hemsida

Tex för den senaste versionen 4.3.28 så finns det inte så mycket av dessa problem rapporterade (ännu så länge),

För version 4.3.22 finns dock en del problem med att köra tex Ubuntu som guest iomed att VBox Client: Virtualbox kernel service inte laddas in korrekt i Ubuntu, bla blir grafiken kass. Men det går att fixa.

Här finns en del https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=6&t=67845

Att tex nät-kontakten droppas vid återgång ifrån sleep elr hibernate är inget som jag tror har med VBox att göra, det ser ut att vara uteslutande trådlösa nät som drabbas, man kan iofsig om det enbart drabbar ett guest OS välja att disabla nätverket tillfälligt och sedan enabla dt igen, det brukar fixa problemet. Guest OSet kan inte veta i wake up att tex datorn får en ny ip-adress och skulle tro att det är där det brister. Det ser inte heller ut som att Windows via VBox förmedlar Windows-sleep/hibernate kommandot om det ges ifrån Windows till sin guest. - Men det är heller inte tänkt att det ska göra det ? Någonstans måste ju användaren ta ansvar för att göra det separat ?

Överhuvudtaget så är det ett generellt problem med droppade nät-anslutningar, inget specifikt för någon enskild dator. Tex energisparinställningarna påverkar ju det, oavsett om man kör ngt virtuellt elr ej.

Men jag vet inte hur du menar med nätverksproblem ? Det är ganska fiffigt att lägga in virtuella nätverksportar för då kan man sätta alla möjliga parametrar och inställningar på dessa,

Hur skulle man annars göra ? Ett guest-OS förväntar sig att se en elr flera nätverksportar med full access och fulla konfigurerings möjligheter etc. Det är ju inte Virtual Box teamet som designat guest-OSet, de vill bara presentera en miljö som en guest kan exekvera i, eller hur?

Sen om det sitter en klant som kallar sig DrSvenne som testar alla möjliga distar o får skiten att k*ka ur helt det spelar mindre roll. Ännu så länge har jag dock inte upptäckt ngra större problem med version 4.3.28 - det är bara att tuta och köra. Jag hr dock alltid 2-3 hårddiskar extra med en klonad Windows i som jag kan stoppa in ifall jag elr ngt program råkar stöka till allting, likaså 2-3 med klonad Linux i.

Ett plus med MSoft Virtual PC är att den drar inte så mycket CPU-load som VBox gör, VM Ware drar lite mindre ändå än Virtual PC, Men nu har jag lånat ut ett par datorer idag så det blir mindre testande,

Ett minus med VBox är att GUI-hanteraren för virtuella media kunde ha många fler funktioner, expandera VHD-fil etc,

OpenIndiana nja, snygg grafik - bland de bästa av Linux-varianterna, dock långsam installation, långsam uppdateringsklient, fastnar lätt, Men både den förinstallerade och sen uppgraderade Firefox bara kraschar ideligen, skiter nog i att kompilera om Firefoxen, ids inte.

Jag måste ge cred för Virtual Box när man kör den på en Linux host, den inte pajat ngn gång de senaste veckorna oavsett vilket guest-os som jag kört. Och inte heller drar mkt i CPU-load då heller. Till och med kunnat köra DOS 5.x haha verkligen gammalt och offline nu.

Annars är jag rätt så förtjust i LxFce o xFce distarna. Kan inte kalla mig för ngn slags expert alls, längesen jag jobbade professionellt med programmering - jag har skickat mina träben och emaljögon på polering nyligen ja, Är inte inne på spåret att återuppta programmerings verksamheten igen,

Om du har problem med nätverket i VBox så disabla nätverket i VBox tills guest-installationen är klar, o guesten har rebootat, därefter så kan man enabla nätverket igen. Alternativet är att ladda ner in en redan färdig virtuell maskin med en komplett uppdaterad pre-konfiggad guest, då brukar det fungera från början.

Ee sjutton nu blev det en massa OT igen - tror jag kollar American Dad istället nu....
Citera
2015-06-19, 14:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 101.

Det är nog snarare du som inte vet vad du pratar om. Inläggen som du länkade till är tre år gamla och man kan alltid hitta någon som har haft problem med x valfri programvara. Det är inte samma sak som att Virtualbox "återkommande" orsakar problem med nätverket på Windows som för övrigt inte har ett skit med Windows implementation av nätverksstacken att göra.

Ska du leka dryg Linux-tomte så får du gärna ha lite mer på fötterna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in