Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-13, 10:28
Medlem
Hej!

Vad gör ni för att ha balans i livet? Vi har ju alla saker som man går igenom, vissa mer än andra, men oförutsedda händelser som dödsfall, sjukdom etc. Men även irritation i vardagen, kanske konflikter, saker man irriterar sig på, människor som man inte klickar med etc. Vad gör ni för att inte låta negativa saker " ta över " och hamna i en negativ spiral? Ibland kan jag känna så fort en negativ sak händer, så fastnar jag i ett mindset, som gör att min sinnesstämning inte är en fördel för mig. Försöker bryta det så snart som möjligt, men ibland svårt.

Hur gör ni för att inte påverkas av saker/människor runt omkring som ni stör er på?

Vad tycker ni kännetecknar en " stark person "?
Citera
2015-03-13, 10:40
Medlem
ChillaMeLivets avatar
Känner precis som du, att jag kan fastna i ett tankesätt som inte är till min fördel, men oftast så lyckas jag komma över skit och irritationsmoment genom att göra saker jag gillar (vilket iofs är ganska logiskt).
Umgås med familj och vänner m.m.
Men det som jag känner hjälper mig bäst är nog att snacka igenom skiten med någon som står mig nära. Har speciellt en sådan person och vi båda brukar ringa varandra så fort "obalansen" dyker upp i livet, snacka en lång stund och sedan känns allt mycket bättre och lättare.

En stark person (när det gäller just det här ämnet) är enligt mig, en människa som trots obalans och mycket negativitet i livet, kämpar vidare och tar sig igenom det hela. Samtidigt är det ju en styrka att vara den personen som är villig att lyssna och stötta någon som har det svårt/jobbigt.
Citera
2015-03-13, 11:01
Medlem
För att få balans måste jag ha goda vanor, annars orkar jag inte stanna upp och inse att jag håller på att hamna i en negativ tankespiral när det väl händer.

Äta bra mat (frukt och grönt varje dag), promenera, meditera, träna, göra aktiviteter där man inte behöver prestera tex måla, pyssla, spela musik. Övar acceptans för vad som är i stunden just nu och vara tacksam för de små tingen i livet. Även göra snälla saker mot sig själv, fotmassage till exempel. Behandla dig själv som du vill behandla den du älskar mest!

Man kan inte sitta vid tvn/datorn/mobilen hela dagen och bara käka skräpmat, det går inte må bra då. Det tog lång tid för mig att inse.

I en vardaglig situation när det kommer negativa tankar om en person eller något jag måste göra brukar jag stanna upp och känna andningen, liksom följa med den några andetag. INTE tänka typ "det där var en dum/elak tanke" eller försöka tvinga bort dem, det gör det värre även om det känns skönt för stunden. Döm inte dig själv, du är bara människa.

Efter det försöker jag utvärdera situationen, vad var det som verkligen hände? Är personen jag stör mig på någon jag inte vill vara med? Sluta vara med den. Vill jag verkligen inte göra det jag gör nu? Ta en paus. Men oftast när jag blir irriterad är det ett tecken på att jag är hungrig eller trött, inte alls något som har med situationen att göra egentligen.

Läs igenom den här om du vill veta mer http://www.halsosidorna.se/Mindfulness.htm

Stark är den som lever ett ärligt liv, som orkar ta hand om sig själv och andra utan att förlora sig i det tänkande sinnet.

Lycka till! <3
Citera
2015-03-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pd79
Hur gör ni för att inte påverkas av saker/människor runt omkring som ni stör er på?

Stör mig rätt sällan på folk, eftersom jag inte har så höga förväntningar. Men om jag ändå stör mig så skriver jag av mig. Om jag fortfarande stör mig ältar jag det med någon närstående. Sedan lägger jag det åt sidan, gör något kul istället (om det inte är något som faktiskt kräver en insats i verkligheten, typ att grannen slår sina barn).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in