2015-03-13, 08:26
  #1
Bannlyst
Okej, låt säga att ett företag får in en jävligt stor betalning säg, 1a april. Går då företagets aktie upp exakt den tidpunkten? När och på grund av vad går en akties värde upp liksom?

Kan man tajma ett aktieköp precis innan betalningen så att aktien går upp? Vad måste ske (en stor inbetalning kanske?) för att en aktie ska få dubbla sitt värde?
Citera
2015-03-13, 09:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuskaviharoligt
Okej, låt säga att ett företag får in en jävligt stor betalning säg, 1a april. Går då företagets aktie upp exakt den tidpunkten? När och på grund av vad går en akties värde upp liksom?

Kan man tajma ett aktieköp precis innan betalningen så att aktien går upp? Vad måste ske (en stor inbetalning kanske?) för att en aktie ska få dubbla sitt värde?

En aktie är en del av företaget, du är ett bolag som har en idé, delar upp det i 100 delar, säger att okej, jag vill ha 100 kr styck för delarna. Då är bolaget värt 10 000. När du dagen efter från en order på som ger bolaget 5000 kr (ordervärdet) så kommer andra säga att hey, bolaget är ju "värt" 15 000 kr nu, jag vill köpa en del för 175 kr, för han fick ju en order och då borde han kunna få fler?

Det handlar inte om när betalningen kommer som så utan när avtal tecknas, då får man in en framtida betalning. En akties värde beror helt på vad marknaden är redo att betala för en andel. Jag kan säga att affären var en one hit wonder men jag är redo att betala 50 kr för en del, då sjunker bolaget om aktiesäljaren går med på min kurs på 50, då är bolaget värt 5000 helt plötsligt. Dra upp summorna rejält så hamnar du i ett börsboterat bolag
Citera
2015-03-13, 09:05
  #3
Medlem
cleanusers avatar
Värdet på en aktie är vad Folket tycker det är rimligt att betala för aktien, ganska förenklat. Om ett företag presenterar goda nyheter som t ex en stor order, så tycker sannolikt Folket att den är värd mer och är således villig att betala mer för att äga aktien och därmed går aktien upp i värde.

Du kan givetvis tajma inköpen till innan goda nyheter presenteras, men om du inte sitter med insiderinformation (vilket då gör ett köp olagligt) så är det enbart tur. Min erfarenhet är att stora, trygga bolag verkar ha mer tur än andra (läs: dom är välskötta) så jag skulle alla dagar i veckan rekommendera att du satsar på det istället för att köpa ett mindre bolag med förhoppningen att dubbla pengarna.
Citera
2015-03-13, 09:11
  #4
Medlem
Celenos avatar
Ovan två har förklarat bra.

Fundera även på följande:

Du äger en aktie i det där företaget du pratar om. Du och alla andra i världen har samma information, dvs ni vet exakt lika mycket om företaget och dess framtid.

Hur mycket pengar vill du ha idag för att sälja aktien?

Hur mycket pengar vill någon betala för att köpa aktien?

Det pris ni kommer överens om är priset på aktien.

Kom ihåg att baserat på samma information så valde du att sälja och köparen valde att köpa.

Nu när du vet ovan, hur ska du använda detta till att "tajma aktieköp precis innan aktien går upp"?
Citera
2015-03-13, 09:52
  #5
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ovan två har förklarat bra.

Fundera även på följande:

Du äger en aktie i det där företaget du pratar om. Du och alla andra i världen har samma information, dvs ni vet exakt lika mycket om företaget och dess framtid.

Hur mycket pengar vill du ha idag för att sälja aktien?

Hur mycket pengar vill någon betala för att köpa aktien?

Det pris ni kommer överens om är priset på aktien.

Kom ihåg att baserat på samma information så valde du att sälja och köparen valde att köpa.

Nu när du vet ovan, hur ska du använda detta till att "tajma aktieköp precis innan aktien går upp"?

Är inte detta vad storfräsarna Gardell och hans polare gör med Volvo aktierna som exempel.

Han ringer dagen innan till sina polare och bestämmer att nästa dag gå ut i pressen att de köpt Volvo för en halv miljard. När "Svenssons" ser detta så hakar dom på genom att köpa. (Masshysteri)

På eftermiddagen säljer Gardell och hans polare och tar hem vinsten, samtidigt som Svenssons sitter där med Svarte Petter.
Citera
2015-03-13, 09:56
  #6
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Är inte detta vad storfräsarna Gardell och hans polare gör med Volvo aktierna som exempel.

Han ringer dagen innan till sina polare och bestämmer att nästa dag gå ut i pressen att de köpt Volvo för en halv miljard. När "Svenssons" ser detta så hakar dom på genom att köpa. (Masshysteri)

På eftermiddagen säljer Gardell och hans polare och tar hem vinsten, samtidigt som Svenssons sitter där med Svarte Petter.
Det har jag mycket svårt att tro. Dessutom är det svårt att dumpa några kvantiteter på en eftermiddag, utan att kursen sjunker rätt ordentligt.
Citera
2015-03-13, 10:33
  #7
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Är inte detta vad storfräsarna Gardell och hans polare gör med Volvo aktierna som exempel.

Han ringer dagen innan till sina polare och bestämmer att nästa dag gå ut i pressen att de köpt Volvo för en halv miljard. När "Svenssons" ser detta så hakar dom på genom att köpa. (Masshysteri)

På eftermiddagen säljer Gardell och hans polare och tar hem vinsten, samtidigt som Svenssons sitter där med Svarte Petter.
Ett gäng svenssons som köper allt dom läser om på DI kan knappast påverka kursen nämnvärt.
Citera
2015-03-13, 14:10
  #8
Medlem
Skurtizs avatar
Som sagt, en aktiens pris bestäms av marknaden. Utbud/efterfrågan. Det är därför man pratar om att de kan vara undervärderade. Företaget kan vara värt mer per andel än marknaden värderar det. Detta är rätt vanligt bland investmentbolag, vet inte om det beror på att marknaden är otålig.

För att förutse aktierusningar krävs ofta insiderkunskap om kommande affärer osv. men ibland förutser folk att det kommer gå bra för ett företag om t.ex. oljepriserna går ned, om man misstänker att styrräntan ska gå ner eller upp osv. Är man delägare i en exportindustri när en utrikesminister ska glorifiera sig själv och sänker exporten med t.ex. 5% kan det leda till att folk säljer..

Att vara delägare är lite som att sitta i en berg-och-dal bana där passagerarna skriker när det går utför och när den hissas upp sakta håller alla andan av rädsla för att det ska gå ner. Handlar man med aktier krävs lite is i magen, men det har inte alla och minsta lilla nedgången kan orsaka att folk får panik och toksäljer.
__________________
Senast redigerad av Skurtiz 2015-03-13 kl. 14:13.
Citera
2015-03-13, 18:55
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ovan två har förklarat bra.

Fundera även på följande:

Du äger en aktie i det där företaget du pratar om. Du och alla andra i världen har samma information, dvs ni vet exakt lika mycket om företaget och dess framtid.

Hur mycket pengar vill du ha idag för att sälja aktien?

Hur mycket pengar vill någon betala för att köpa aktien?

Det pris ni kommer överens om är priset på aktien.

Kom ihåg att baserat på samma information så valde du att sälja och köparen valde att köpa.

Nu när du vet ovan, hur ska du använda detta till att "tajma aktieköp precis innan aktien går upp"?

Jag är inte helt säker på premisserna i frågan. Men om jag har insiderinformation så köper jag innan aktien förväntas gå upp och säljer när den är på topp . Det känns som att detta är självklart oavsett premisser och kunskaper om aktier dock? Tror inte att jag förstått frågan riktigt.

Om man köper via Swedbank då, vem är det som sätter aktiepriset och baserat på vad? Dvs, intervjuar de folk och frågar: vad tycker du aktien är värd och sätter medelpris därefter?

Vad har andelar/aktier för värde då förutom det värde som människor sätter på dem? Vad tjänar man på att ha andelar i ett företag? Låter lite som att handla med bitcoins. Att äga bitcoins har det enkomna värdet att folk värderar bitcoins. Är det likadant med aktier? Det enda värdet i aktierna är det värde människor sätter på dem.
Citera
2015-03-13, 19:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuskaviharoligt
Jag är inte helt säker på premisserna i frågan. Men om jag har insiderinformation så köper jag innan aktien förväntas gå upp och säljer när den är på topp . Det känns som att detta är självklart oavsett premisser och kunskaper om aktier dock? Tror inte att jag förstått frågan riktigt.

Om man köper via Swedbank då, vem är det som sätter aktiepriset och baserat på vad? Dvs, intervjuar de folk och frågar: vad tycker du aktien är värd och sätter medelpris därefter?

Vad har andelar/aktier för värde då förutom det värde som människor sätter på dem? Vad tjänar man på att ha andelar i ett företag? Låter lite som att handla med bitcoins. Att äga bitcoins har det enkomna värdet att folk värderar bitcoins. Är det likadant med aktier? Det enda värdet i aktierna är det värde människor sätter på dem.

Det där stämmer inte riktigt.. Eftersom ett företag faktiskt tjänar pengar(till skillnad från tex en valuta som bitcoin), se tex Coca-Cola..

De gjorde en vinst på drygt 7,1 miljarder dollar förra året och den aktien handlas just nu till "P/E tal" (Aktiens pris / Företagets vinst per aktie) på 20.. Samt delar de ut ca 1,3 dollar per aktie man äger i Coca-cola.. Tänk att du äger aktier för 2 miljoner sek i Coca-cola då får du alltså utdelning på 66 tusen sek per år bara av att äga aktien!

Priset på aktien sätts som sagt på vad folk är beredda att betala för aktien..
Citera
2015-03-13, 20:39
  #11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Det där stämmer inte riktigt.. Eftersom ett företag faktiskt tjänar pengar(till skillnad från tex en valuta som bitcoin), se tex Coca-Cola..

De gjorde en vinst på drygt 7,1 miljarder dollar förra året och den aktien handlas just nu till "P/E tal" (Aktiens pris / Företagets vinst per aktie) på 20.. Samt delar de ut ca 1,3 dollar per aktie man äger i Coca-cola.. Tänk att du äger aktier för 2 miljoner sek i Coca-cola då får du alltså utdelning på 66 tusen sek per år bara av att äga aktien!

Priset på aktien sätts som sagt på vad folk är beredda att betala för aktien..

Okej, så intresset av att köpa och sälja aktier har inte bara att göra med vad de kan säljas och köpas för.. utan det finns ett värde i att äga aktier också?

Man får alltså pengautdelningar av att äga aktier? Hur fungerar det? Får man en viss procent av företagets vinst om man äger aktier i det? Det låter konstigt.
Citera
2015-03-13, 20:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuskaviharoligt
Okej, så intresset av att köpa och sälja aktier har inte bara att göra med vad de kan säljas och köpas för.. utan det finns ett värde i att äga aktier också?

Man får alltså pengautdelningar av att äga aktier? Hur fungerar det? Får man en viss procent av företagets vinst om man äger aktier i det? Det låter konstigt.

Självklart finns det ett värde i att äga aktier..

Av vissa aktier får man utdelning ja, det står i form av "direktavkastning"..

Exempel H&M.

H&M kommer dela ut 9,75 kr per aktie i år mot 9,50 kr förra året.. Det är 80,78% av bolagets vinst, resten av vinsten går förmodligen till att expandera eller dylikt, all den här informationen kan du enkelt hitta i årsrapporten..

9,75/341,7 = 0,028, i procent 2,8% direktavkastning

Dock är utdelningen på ett års sikt ganska ointressant eftersom aktien oftast sjunker med lika mycket som bolaget delar ut eftersom köparna är medvetna om att just 9,75 kr per aktie kommer lämna bolagets "värde" i form av utdelning..

Men på lång sikt är utdelning väldigt intressant, tänk att du köpte H&M aktier 1993 när aktien stod i ca 5kr per aktie och du fortfarande äger aktien idag. Då kommer du alltså få mer i utdelning än vad du betalade för aktien 1993. Om du köpte för tillräckligt mycket 1993 kan du gå i tidig pension bara på grund av utdelningen som du får varje år från H&M..


Det är viktigt att understryka att utdelningen i sig inte är värdeskapande och därför inte viktigt för bolaget att de har utdelning men det kan vara trevligt att få ut lite pengar från aktierna titt som tätt, det som skapar värde i en aktie är när bolaget går bra och ökar omsättning/resultat..

För att gå tillbaka till H&M kan du se hur H&Ms omsättning/resultat har förändrats de senaste 10 åren http://borsdata.se/comp/hm
__________________
Senast redigerad av Bomben1 2015-03-13 kl. 21:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in