Flashback bygger pepparkakshus!
2005-10-02, 04:20
Medlem
LadyTieras avatar
Jag mår illa bara jag läser det.

anissprit är det värsta som finns.
Citera
2005-10-02, 04:21
Medlem
nizs avatar
Måste bara tillägga att jag dricker ozou utan problem.. Riga-balsam har jag aldrig provat, men Estnisk Viru Valge t.ex. glider ju lätt ner
Citera
2005-10-02, 04:25
Medlem
Durkslags avatar
mkt mysig läsning
smakade Raki i våras, då jag var i turkiet... finns godare sprit

Onödigt vetande: Han som äger pizzerian några 100 meter från mig heter Raki, fast han är från bosnien
Citera
2005-10-02, 04:37
Bannlyst
De gånger jag kommit i kontakt med Raki har varit i samband med Turkiska måltider (i Istanbul bla) och jag måste säga att drycken passade väldigt bra till måltiden.

Gott!!
Citera
2005-10-02, 04:50
Medlem
superniklass avatar
håll dig till öl, herrejävlar, håll dig till öl. tacka vet jag öl, mmm öl till ölguden!

mår dåligt av att tänka på skiten
Citera
2005-10-02, 05:52
Medlem
nachos avatar
Något som kallas Raki finns också i Grekland. Av tradition nåt som bryggs ute i byarna. Ingen utpräglad anissmak. Smakar alltså inte som Ouzo. Mildare kryddning. Vanligt brännvin med lite "oljig" smak.

Grekiska staten har ju försökt förbjuda hembränneriet fast tvingats backat pga det stora folkliga motståndet. Kompromissen blev att man införde en lag att bara pannor äldre än 30 år gamla fick användas och att nyare reservdelar förbjöds. På så sätt hoppades man att det skulle dö ut. Men Raki bjuds det ändå på överallt så lagen verkar inte så effektiv.
Citera
2005-10-04, 15:10
Medlem
Värst vad alla hatar anis-smaksatt sprit, själv häver jag det så fort jag får en chans. Föredrar faktiskt Ouzo framför Vodka ;D
Citera
2005-10-04, 16:24
Medlem
Anissmak är inte så illa, men så har jag i o f s inte smakat Raki.

Grekisk Ouzo är ju helt okej. Har t o m en flaska här som tigger om att bli uppdrucken. Dock är det ju inte som Vodka, inget man kan bäla i sig halvlitern av.
Citera
2005-10-04, 20:07
Medlem
theleriums avatar
jag måste pröva det där :P finns det att köpa i sverige?
Citera
2005-10-04, 20:11
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelerium
Finns det att köpa i sverige?

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=94&Butik=0&SokStrangar=

Har ingen koll på hur bra den är jämfört med den du dricker i turkiet men..
Citera
2005-10-04, 21:36
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Raki har jag druckit, i Grekland. Hemmagjord, på taverna. Smaken fick mig att tänka på en universalprodukt, den borde nog både funka som raketbränsle, proplösare, berusningsmedel och massa andra saker med. För usch satan, det var inte gott.

Anissprit är inget jag gillar så mycket annars heller. Detta beror på att jag några gånger, hält i mig det. Första gången drack jag runt 3 dl, skitfort, rent. Som 15-åring med, det slutade illa, så illa som något kan gå. Den andra gången var bara några veckor senare, hade köpt hemma samma sak och bäljade i mig ännu mer, hrm. Minns inte så mycket av den kvällen fan, men usch och fy. Smaken när du halsat i dig de sista 1,5-2 dl är förfan helt sjukt äcklig. Man gör allt för att inte spy!

Så, ren Anissprit kan jag inte dricka alls. Med lite vatten funkar det däremot, iallafall ouzo. Raki har jag bara fått rent, och det var inte gott alls.
Citera
2020-09-19, 22:56
Medlem
DaChiefs avatar
Nån som har recept på hur man kan smaksätta sprit som raki?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in