2015-03-12, 17:54
Medlem
Tänk er följande scenario:
1. Jag skriver en lapp till mig själv där det t.ex. står att jag är kär i X.

2. ?

3. Jag blir senil eller gör någonting så att jag med mening glömmer av X men tack vare steg 2 får jag veta hur jag kan finna X.

4. Jag behöver veta vad X var. Hur borde jag ha gjort vid steg 2 för att öka sannolikheten för att ta reda på detta, och samtidigt utan att riskera att röja vad X för någon annan människa?

Och här kommer det viktiga:
Finns det något som är unikt för en människa och som inte går att använda för identifikation med dagens teknik, förutom minnet, som kan identifiera mitt framtida mig själv?

Låt oss säga att steg två är en matematisk beräkning eller en labyrint som bara jag "vet" hur man utför, på något sätt. Jag kan alltså inte skriva en lapp där det står "Titta under madrassen!", för då kan vem som helst titta under madrassen.

Om inte, vilken metod kan vara den närmsta tänkbara?
Senast redigerad av Daudodidi 2015-03-12 kl. 17:57.
Citera
2015-03-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Finns det något som är unikt för en människa och som inte går att använda för identifikation med dagens teknik, förutom minnet, som kan identifiera mitt framtida mig själv?
Att besitta information som någon annan vill komma åt är farligt. Den går att karva loss med kniv om man säger så.
Citat:
Låt oss säga att steg två är en matematisk beräkning eller en labyrint som bara jag "vet" hur man utför, på något sätt. Jag kan alltså inte skriva en lapp där det står "Titta under madrassen!", för då kan vem som helst titta under madrassen.

Om inte, vilken metod kan vara den närmsta tänkbara?
Skaffa dig 100 vänner på flashback. För varje vän singlar du slant och ber vännen komma ihåg om det blev krona eller klave. Säg att utfallet är en hemlighet som han skall komma ihåg och bara berätta för dig personligen den dag du själv har glömt bort det. Ge honom slanten som ersättning tillsammans med följande instruktion: Om någon annan ber om hemligheten skall han först begära en ny slant som betalning. När han fått slanten skall han singla den och återge det nya utfallet under förespegling att det är hemligheten han berättar. För varje gång han får frågan på nytt skall han begära dubbelt så mycket betalt som gången innan och sedan upprepa proceduren.

Sätt sedan samman dina vänners hemligheter i tur och ordning så att krona blir till en etta och klave blir till en nolla. Du har nu en 100 bitars kryptonyckel som du använder för att kryptera namnet på din hemliga kärlek. Sedan förstör du nyckeln.

Posta sedan ett inlägg på flashback som alla kan läsa. Du beskriver hela upplägget, namnet på dina vänner tillsammans med instruktionen du gav till dem, och till sist namnet på din älskade i krypterad form. När du i framtiden blivit senil hittar du av någon anledning ditt eget inlägg. Du förstår då att du skall kontakta dina gamla vänner så att du kan återställa kryptonyckeln och dekryptera namnet på din älskade.

Alla dina gamla vänner kommer inte att finnas kvar och några av de som finns kvar kommer att ge dig fel svar. Men får du så mycket som 70 riktiga svar räcker det mer än väl för att din dator med några timmars beräkning skall kunna återskapa de återstående bitarna.
Citera
2015-03-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att besitta information som någon annan vill komma åt är farligt. Den går att karva loss med kniv om man säger så.

Skaffa dig 100 vänner på flashback. För varje vän singlar du slant och ber vännen komma ihåg om det blev krona eller klave. Säg att utfallet är en hemlighet som han skall komma ihåg och bara berätta för dig personligen den dag du själv har glömt bort det. Ge honom slanten som ersättning tillsammans med följande instruktion: Om någon annan ber om hemligheten skall han först begära en ny slant som betalning. När han fått slanten skall han singla den och återge det nya utfallet under förespegling att det är hemligheten han berättar. För varje gång han får frågan på nytt skall han begära dubbelt så mycket betalt som gången innan och sedan upprepa proceduren.

Sätt sedan samman dina vänners hemligheter i tur och ordning så att krona blir till en etta och klave blir till en nolla. Du har nu en 100 bitars kryptonyckel som du använder för att kryptera namnet på din hemliga kärlek. Sedan förstör du nyckeln.

Posta sedan ett inlägg på flashback som alla kan läsa. Du beskriver hela upplägget, namnet på dina vänner tillsammans med instruktionen du gav till dem, och till sist namnet på din älskade i krypterad form. När du i framtiden blivit senil hittar du av någon anledning ditt eget inlägg. Du förstår då att du skall kontakta dina gamla vänner så att du kan återställa kryptonyckeln och dekryptera namnet på din älskade.

Alla dina gamla vänner kommer inte att finnas kvar och några av de som finns kvar kommer att ge dig fel svar. Men får du så mycket som 70 riktiga svar räcker det mer än väl för att din dator med några timmars beräkning skall kunna återskapa de återstående bitarna.
Du är ett geni! Detta är nog den hittills bästa lösningen. Har försökt finurliga själv på det men jag rörde nog bara till det för mig själv

Näe, jag besitter väl ingen info som någon bryr sig om. Däremot så läste jag en artikel om lösenord och jag kom jag att tänka på hur det skulle vara om man försökte tillämpa datorsäkerhet ute i det "verkliga" livet på ett sätt som faktiskt skulle vara praktiskt möjligt. Sedan kom jag att börja fundera på det här.

Det är riktigt svårt att tillämpa säkerhet på ett sätt som är enkelt för en själv men skulle vara svårt för obehöriga. Det verkar till och med vara helt omöjligt att vara 100% säker även hur mycket tid man än hade lagt ner på det.

Det enda jag kunde komma på som var helt unikt och privat var just ens egna minne. Men jag har även redig tillgång till "minnesstörande" droger, så då började jag fundera på hur det skulle vara att skapa en nyckel (på något sätt) under tiden man är hög, skicka iväg den, och sedan inte komma ihåg det

Jag är ingen expert på detta, men ämnet är ju väldigt intressant!
Senast redigerad av Daudodidi 2015-03-12 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in