2015-03-12, 12:36
Medlem
Reality81s avatar
förlåta din värsta fiende.

[quote][/Då kom Petrus fram till honom och sade: ”Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger. semantikQUOTE]

Men trots allt kunde dock Jesus detta. När han hängde uppspikad på det värsta tortyr- och avrättningsredskap man då kunde tänka sig, när lungorna höll på att pressas samman av kroppen som var genomborrad av stora spikar vid handlederna och genomfötterna, sa han:
Citat:
Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör
… (Luk 23:34) Han kunde förlåta där det var omänskligt att förlåta.

vilket känns aktuellt i dag än. välgörenhet och förlåtelse kräver inte mycket kunskap, bara ren kärlek och välvilja. syrien, is, Ukrainakriget rascism terrorister israel Palestina. etc

Jag är ite kristen men jag ser jesus som mitt föredöme, att förlåta och "sprida kärlek"

kan man be till jesus och prata med honom , inte gud. är det orimligt?
Citera
2015-03-12, 12:48
Medlem
jedidja1s avatar
Ivè been talking to Jesus all my Life. Möjligt för dig med

https://www.youtube.com/watch?v=EprQGmZ3Imw
Citera
2015-03-12, 15:05
Medlem
[quote=Reality81|52617549]förlåta din värsta fiende.

Citat:
[/Då kom Petrus fram till honom och sade: ”Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger. semantikQUOTE]

Men trots allt kunde dock Jesus detta. När han hängde uppspikad på det värsta tortyr- och avrättningsredskap man då kunde tänka sig, när lungorna höll på att pressas samman av kroppen som var genomborrad av stora spikar vid handlederna och genomfötterna, sa han: … (Luk 23:34) Han kunde förlåta där det var omänskligt att förlåta.

vilket känns aktuellt i dag än. välgörenhet och förlåtelse kräver inte mycket kunskap, bara ren kärlek och välvilja. syrien, is, Ukrainakriget rascism terrorister israel Palestina. etc

Jag är ite kristen men jag ser jesus som mitt föredöme, att förlåta och "sprida kärlek"

Du kan väl testa?
Citera
2015-03-12, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
förlåta din värsta fiende.

Ja, det är fullt rimligt.
Citera
2015-03-18, 12:01
Medlem
Citat:

Beror väl på vem du tror att Jesus är? Om han är den han säger att han var så är han ju också Gud.
"Jag och Fadern är ett!" (Joh 10:30)
Citera
2015-03-18, 14:04
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Kristna på detta forum verkar vara eniga om att du först måste tro på guden innan du kan prata med den. Du får m a o inga svar om du inte är kristen.
Citera
2015-03-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Kristna på detta forum verkar vara eniga om att du först måste tro på guden innan du kan prata med den. Du får m a o inga svar om du inte är kristen.

Håller inte med. Gud talar till vem han vill. Finns många exempel i Bibeln på att Gud tilltalar icke-troende. Ta tex Paulus som fick ett personligt möte med Jesus medan han fortfarande förföljde och dödade kristna.
Citera
2015-03-18, 14:45
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quoman
Håller inte med. Gud talar till vem han vill. Finns många exempel i Bibeln på att Gud tilltalar icke-troende. Ta tex Paulus som fick ett personligt möte med Jesus medan han fortfarande förföljde och dödade kristna.

Även om jag inte är troende håller jag med dig. Att man först måste tro är förstås ett ad hoc-påstående när ateister här frågar teister varför gud inte talar till dem också.

Se t ex tråden vill tro men kan inte.
Citera
2015-03-18, 16:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ett sympatisk ideal, men det bör fungera i tandem med såkallad "sund förnuft".
Citera
2015-03-18, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quoman
Håller inte med. Gud talar till vem han vill.

Belägg, tack.

Citat:
Finns många exempel i Bibeln på att Gud tilltalar icke-troende.

Du menar alltså att bibeln ger belägg för ditt första postulat?
Citera
2015-03-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Belägg, tack.

Du menar alltså att bibeln ger belägg för ditt första postulat?
Jag framhöll vad den kristna kyrkan har för ståndpunkt i den här fråga. Ett svar på "vad kristna generellt har för åsikt i frågan" där jag inte höll med iSlash. Där duger bibelreferencer aldeles utmärkt som belägg.
Citera
2015-03-19, 12:54
Medlem
Tja, man kan fokusera på att göra det goda och det rätta.
Men Jesus är ju vägen till Gud.
Om du funderar på saken kommer du fram till att en Jesus utan Gud är omöjlig, eftersom att göra som Jesus förutsätter att det finns en poäng (högre syfte) att förankra sina handlingar i. Saknar man helt en tro på något sådant kan man inte göra som Jesus.

Konstigt att kristendomen har sånt enormt problem med att förstå "hur ska man tro". Gud i kristendomen är kanske så snårig att det krävs högre ingripande för att hitta dit. I Islam är det pang på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in