• 2
  • 3
2015-03-13, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Hejsan, det är äggvitan som blir själva kycklingen och inte äggulan, den får sin näring av äggulan. Ett befruktat ägg med två äggulor leder till att kycklingen inte får plats att utvecklas, därför det inte blir någon färdig kyckling :-)

Nej, det blir ett dubbelgul-ägg för att det inte är befruktat och hönan råkade släppa två ägg, inte för att dubbelgulor i sig själva hindrar att det blir en kyckling.
Citera
2015-03-13, 23:57
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Nej, det blir ett dubbelgul-ägg för att det inte är befruktat och hönan råkade släppa två ägg, inte för att dubbelgulor i sig själva hindrar att det blir en kyckling.

Nu hänger jag nog inte med i ditt argument.
Försöker du säga att hönan bara släpper äggen om de inte är befruktade? Nu tänker du nog på däggdjur!

För övrigt förklarade jag varför ett ett ägg med två gulor inte blir tvillingar, mitt inlägg handlade inte om varför det bildas två äggulor, vi har redan konstaterat i tråden att det är de unga hönsen som står bakom detta.
Senast redigerad av ugglor-i-mossen 2015-03-14 kl. 00:18.
Citera
2015-03-14, 00:21
Medlem
Citat:
Hejsan, det är äggvitan som blir själva kycklingen och inte äggulan, den får sin näring av äggulan. Ett befruktat ägg med två äggulor leder till att kycklingen inte får plats att utvecklas, därför det inte blir någon färdig kyckling :-)

Ja men eftersom det är två gulor så räcker näringen till två kycklingar. Att gulan är näringen vet jag men däremot undrar jag om det är den kritvita strängliknande kladdet som alltid finns i ett rått ägg som är själva grunden till en kyckling, eller är det en sorts navelsträng...vet inte om kycklingar ens har en sådan eller hur gulans näring tillgodogörs för dem. Har aldrig tänkt på att kolla efter om det finns två av det där kritvita i en dubbelgula, hittat dubbelgulor för sällan för att komma ihåg sådant.
Citera
2015-03-14, 01:05
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja men eftersom det är två gulor så räcker näringen till två kycklingar. Att gulan är näringen vet jag men däremot undrar jag om det är den kritvita strängliknande kladdet som alltid finns i ett rått ägg som är själva grunden till en kyckling, eller är det en sorts navelsträng...vet inte om kycklingar ens har en sådan eller hur gulans näring tillgodogörs för dem. Har aldrig tänkt på att kolla efter om det finns två av det där kritvita i en dubbelgula, hittat dubbelgulor för sällan för att komma ihåg sådant.

Näringen ja, men inte platsen, det kommer inte två kycklingar ur samma ägg, fostret får inte tillräckligt med utrymme för att kunna utvecklas ordentligt.

Äggsnodden består av äggvita och håller gulan på plats, mycket mer än så vet jag nog inte om själva strängen
Senast redigerad av ugglor-i-mossen 2015-03-14 kl. 01:12.
Citera
2015-03-14, 01:10
Medlem
Var glad för det extra proteinet!
Citera
2015-03-14, 02:06
Medlem
Citat:
Nu hänger jag nog inte med i ditt argument.
Försöker du säga att hönan bara släpper äggen om de inte är befruktade? Nu tänker du nog på däggdjur!

För övrigt förklarade jag varför ett ett ägg med två gulor inte blir tvillingar, mitt inlägg handlade inte om varför det bildas två äggulor, vi har redan konstaterat i tråden att det är de unga hönsen som står bakom detta.

Nej, det blev nog ett bökigt inlägg.

Jag menade bara på att ett dubbelgule-ägg inte är resultatet av en misslyckad befruktning (just för att det är två gulor).
En duktig misstolkning av ditt inlägg alltså. God kväll!
Citera
2015-03-26, 21:20
Medlem
SportquattroS1s avatar
Det här med dubbelgueägg är ganska intressant. Jag hade aldrig i mitt liv knäckt upp ett ägg med dubbla gulor före förra månaden. Då i ett 12 pack så hade 4 av äggen dubbelgula.
Citera
2015-09-11, 17:40
Medlem
Har för mig att det finns ett knep att avslöja om det är dubbla äggulor utan att knäcka?
Citera
2015-10-19, 18:41
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Det här med dubbelgueägg är ganska intressant. Jag hade aldrig i mitt liv knäckt upp ett ägg med dubbla gulor före förra månaden. Då i ett 12 pack så hade 4 av äggen dubbelgula.

Varit ligger problemet? Jag har varit med om att packa upp en hel kartong med dubbelgulor. De här är inget onormalt och händer sällan i konsumentförpackningar.
Citera
2015-10-19, 18:47
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
För bortåt 10-15 år sen jobbade jag på en fry-up och en stressig dag knäckte jag en hel karta ägg med dubbla äggulor. Blev väldigt förvånad eftersom jag inte ens sett ett ägg med dubbla äggulor innan och helt plötsligt kom 20 på rad.

De puckade britterna (mest engelsmän) skickade tillbaka hälften av tallrikarna och ville ha nya ägg.

Mitt livs stora händelse om någon undrar - jo, så är det.
Citera
2015-10-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Här har du svaret.
Det är inte sperm iallafall
http://www.boston.com/business/artic...f_an_egg_yolk/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in