2015-03-11, 18:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
I mappen Documents hittade jag en skum fil, autotyper, som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med att fatta vad det är och om det verkligen är nåt som ska vara där.

När jag tryckte på denna löpte datorn totalt amok, random bilder öppnades i rasande fart, wordpad (tror jag) dokument skapades och det skrevs en massa obegripligheter. Jag försökte få stopp på eländet med bl a ctrl+alt+delete, men det bara matades på nytt ovanpå task manager så jag hade inget annat val än att bryta strömmen.

Nu syns allt vara normalt men jag undrar vad detta kan vara. Med properties kan jag få fram att det är en VB Script file (.vbs), en liten rackare på 176 bytes, size on disc 4.0 kB.

Vet att sonen mixtrat med datorn och gjort diverse saker han inte borde, bl a bottat på WoW vilket fick honom att sjunka i aktning hos mig, gamla WoW-spelare.

Han har en egen dator han får fiffla bäst han vill med, men detta är vår gemensamma och den ska han ge fan i.

Han har sagt att allt är borta, i samma andetag som han säger han inte gjort nåt.. ja.. ni förstår läget.
Citera
2015-03-11, 18:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Utför en scanning med något vettigt säkerhetsprogram. Se om något där flaggas om någon infekterad fil eller filer.
Citera
2015-03-11, 19:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Snabbsökning med Microsoft security essentials visade inget, men ska skanna fullständigt med den och Advanced system care.

Känns dock inte som det skulle vara något virus utan nåt som sonen fipplat med.
Citera
2015-03-11, 19:12
Moderator
Protons avatar
Du skulle ju dessutom kunna öppna .vbs-filen i notepad och klistra in den här, så kan vi ju kolla vad den kan tänkas vilja hitta på.
Citera
2015-03-11, 19:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hahaha, nu ser jag själv, det är nån skojfil!

Det står så här:

Set wshShell = wscript.CreateObject("WScript.Shell")
do
wscript.sleep 100
wshshell.sendkeys "I didnt start the flamewar, Nu är vi Kvitt "
wshshell.sendkeys "~(enter)"
loop

Tack Proton!
Citera
2015-03-11, 19:22
Medlem
whoozes avatar
Edit för att slippa dubbelpost...

HaHa, ja de e roliga ungarna
Senast redigerad av whooze 2015-03-11 kl. 19:24. Anledning: To slow
Citera
2015-03-11, 23:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Pratat med honom nu och det är ett misslyckat script han gjort själv för att ge igen mot nån som varit taskig. Jaja...

Liiite kul kan det ju vara då.

Kanske nån här kan vara snäll och berätta vad han gjort för fel, hur man får det att funka?

Jag har grälat en hel del på honom om datorn mm senaste dagarna, det blir lite plåster på såren om jag skaffar hjälp härifrån.

Det ska inte göra nåt elakt alltså utan bara spamma ner skärmen men läsbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in