Det finns sekter inom Hinduism som ber till Shakti som är "Gudinnan" bland annat. Läs gärna Ramayana, som handlar om "Ram" och "Sita", så får du en spännande berättelse fylld med mystik och tankeväckande anekdoter och myter.
Naturalismen och moder jord? Nej förlåt jag kunde inte låta bli att tramsa lite
Det tycker jag inte alls du gjorde. Jättebra svar faktiskt. Vi har alla vår definition av religion.
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
Det finns sekter inom Hinduism som ber till Shakti som är "Gudinnan" bland annat. Läs gärna Ramayana, som handlar om "Ram" och "Sita", så får du en spännande berättelse fylld med mystik och tankeväckande anekdoter och myter.
Ramayana.
Tack så mycket för tipset!
Boklistan växer.
Gott så!
I vissa delar i GT så hänvisas Gud som kvinna. Maria är inte gudomlig med hon är theotokos, gudaföderska men likväl viktig inom katolicism/ortodoxi.
Gud är självklart inte varken kvinna eller man men man ser relationen mellan mänskligheten och Gud som en relation mellan en fader som älskar sina barn.
Men det var väl några gubbar till rabbiner som inte tyckte det var ok
En sak slog mig precis. Forskare menar ibland att verkliga människor kan ligga till grund för legender -> myter -> religioner. Skulle kunna vara likadant i fallet med Jahve. Han uppvisar onekligen väldigt mänskliga egenskaper, om än av det sämre slaget. Som en gammal krigsgud är det ju fullt möjligt att han en gång var en krigisk bronsåldershövding som genom viskningsleken fick nya förmågor efter varje generation och med förfädersdyrkan så leder det ena till det andra.
I vissa delar i GT så hänvisas Gud som kvinna. Maria är inte gudomlig med hon är theotokos, gudaföderska men likväl viktig inom katolicism/ortodoxi.
Gud är självklart inte varken kvinna eller man men man ser relationen mellan mänskligheten och Gud som en relation mellan en fader som älskar sina barn.
Inte varken?
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Tiamat hon som födde allt i gamla mesopotamiska religioner.
Tiamat!
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jahve hade ju en fru en gång i tiden, Asherah.
Men det var väl några gubbar till rabbiner som inte tyckte det var ok