2015-03-11, 02:57
Medlem
TruckUrbans avatar
Gemene man har väldigt svårt för att skruva med sin bil, en del kan inte ens byta däck själva! Men varför har det blivit så? Det är inte svårt, bara man tänker logiskt vid de olika momenten.

Ser svensson sin bil som ett transportmedel som är omöjligt att fixa? Att byta en glödlampa, typ till bakljuset, tar max 5 minuter (om man inte har LED då), men många lämnar in bilen på verkstad för det.

Ibland dyker det upp trådar här som inte innehåller någon väsentlig information alls, typ:
Min bil startar inte, vad är det för fel?
-Ja ditt jävla pucko, det kan vara vad fan som helst

Folks okunskap kan faktiskt provocera mig.

Så ni som inte kan skruva, varför kan ni inte det?
Citera
2015-03-11, 03:11
Medlem
zuppja0s avatar
Det är tråkigt. Har inga verktyg. Modernare bilar blir alltmer krångligare att pela med själva. Har inget garage och orkar inte stå ute. Man ser inget för alla plastskyddslock. Ang billyktorna har jag hört att visa måste plocka av diverse delar för att byta glödlampa om man inte har specifika verktyg.

Men byta bildäck gör även jag i ett kick:>
Citera
2015-03-11, 03:34
Medlem
Oddballs avatar
Byter däck, byter glödlampor och tankar - ungefär det gör jag. Varför skulle jag börja meka? Dels kör jag en bil som inte verkar gå sönder (tysk kvalitet!) och dels så finns det inte så väldigt mycket man kan meka med på en modern bil (som jag ser det som lekman iaf).
Citera
2015-03-11, 03:40
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Det är tråkigt. Har inga verktyg. Modernare bilar blir alltmer krångligare att pela med själva. Har inget garage och orkar inte stå ute. Man ser inget för alla plastskyddslock. Ang billyktorna har jag hört att visa måste plocka av diverse delar för att byta glödlampa om man inte har specifika verktyg.

Men byta bildäck gör även jag i ett kick:>
Vissa framlampor måste man demontera hela fronten på för att byta. Ren idioti och jag har förståelse om man inte vill göra det själv.

Men jag menar mer basic grejer, typ byta olja, laga avgasrör, byta bromsdetaljer etc.
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Byter däck, byter glödlampor och tankar - ungefär det gör jag. Varför skulle jag börja meka? Dels kör jag en bil som inte verkar gå sönder (tysk kvalitet!) och dels så finns det inte så väldigt mycket man kan meka med på en modern bil (som jag ser det som lekman iaf).
Därför det ligger en viss stolthet och ett visst värde i att klara saker själv.

Godnatt på er. Imorgon nalkas bromsrörsbyte samt rostlagning.
Senast redigerad av TruckUrban 2015-03-11 kl. 03:50.
Citera
2015-03-11, 04:50
Medlem
Schnyggves avatar
Varför kan inte du sy, måla sjunga? Det handlar om intresse. Jag skulle vilja kunna, men det är svårt och lära när man är 31 och inte har någonstans att vara, inga verktyg och ingen som kan lära en...
Tycker det skulle vara så kul att renovera en gammal klassiker någongång, mycket där jag vill lära mig...
Citera
2015-03-11, 04:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej. Ni klarar inte av att byta bildäck.
Möjligvis med varandra.
Men ni kanske menar att ni kan byta hjul.
Citera
2015-03-11, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Dels kör jag en bil som inte verkar gå sönder (tysk kvalitet!) och dels så finns det inte så väldigt mycket man kan meka med på en modern bil (som jag ser det som lekman iaf).

Fast det finns ju väldigt mycket man KAN göra om man bara försöker. Bromsarna på din moderna bil är i stort sätt likadana som på en volvo 240 tändstiften kommer du också åt lätt etc etc. Sen är Youtube helt underbart som hjälpmedel finns nästan alltid bra filmer där som visar hur man gör.

Sen så angående tysk kvalitet säger bara rost och lås/larm strul. Håll koll på framskärmarna om du kör Audi.
Citera
2015-03-11, 06:10
Medlem
PlaneratMords avatar
Inget fackmannamässigt utförande. Inga garantier gäller om du sabbar något efter du bytt något. Tror det bara kan kosta mer att skruva själv med bilen.
Citera
2015-03-11, 06:16
Medlem
PlaneratMords avatar
Folket är noobs. Lär fylla motorn med spolarvätska och olja i spolarvätskan och sådant trams. Låt dom som kan och har utrustning till det skruva med bilen.
Citera
2015-03-11, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Gemene man har väldigt svårt för att skruva med sin bil, en del kan inte ens byta däck själva! Men varför har det blivit så? Det är inte svårt, bara man tänker logiskt vid de olika momenten.

Ser svensson sin bil som ett transportmedel som är omöjligt att fixa? Att byta en glödlampa, typ till bakljuset, tar max 5 minuter (om man inte har LED då), men många lämnar in bilen på verkstad för det.

Ibland dyker det upp trådar här som inte innehåller någon väsentlig information alls, typ:
Min bil startar inte, vad är det för fel?
-Ja ditt jävla pucko, det kan vara vad fan som helst

Folks okunskap kan faktiskt provocera mig.

Så ni som inte kan skruva, varför kan ni inte det?

Jag kan säga att jag helt utan att förlora min stolthet lämnar in bilen för minsta lilla fel, jag tankar, fyller på spolarvätska och tvättar bilen, men det är nog allt...

Det handlar om intresse helt enkelt, ser man inget nöje i att meka med bilen så avstår man om det går.
Citera
2015-03-11, 06:21
Medlem
Hur ser det förresten ut med dina egna kunskaper i plåtslageri och lackning av bilar?
Citera
2015-03-11, 06:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Möjligvis med varandra.
Men ni kanske menar att ni kan byta hjul.

Precis, att kränga ett gammalt däck av fälgen och kränga på ett nytt, och sedan balansera det, är ju lite omständigt att göra med blott en normal verktygssats hemma i garaget utan maskiner, vete fan hur många Flashbackare som fixar det hemma på garageuppfarten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in